Annons

Köp av första systemkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)
hur står de några år äldre d70 d80 d90 mot en ny d3100 eller 1000d?
D90 är den bästa kameran av dem du nämner, på alla vis (utom när det gäller filmning, men det är du ju inte intresserad av?)

D3100 är på de flesta sätt bättre än D80, men D80 har bättre sökare och bättre reglage och ett robustare hus.
 
Har jag svarat konstigt eller ställt skumma frågor så är det antagligen för att jag är helt grön på området och vet inte vad som är viktigt alla gånger!

Summa summarum av allt ihopa: jag blir inte speciellt mycket klokare!

Har surat runt över snart hela internet men känner mig inte specielt mycket klokare för det!

Ni har väll kanske läst tråden och mina kloka och mindre kloka funderingar! Vad skulle ni ha valt om ni var i min situation?

Tack för all hjälp!
 
Ni har väll kanske läst tråden och mina kloka och mindre kloka funderingar! Vad skulle ni ha valt om ni var i min situation?

Beskriv dig själv som fotograf:

När var och hur vill du fotografera?
Några motivtyper/situationer som är extra viktigt och något som är mindre viktigt?
Hur kommer du att använda bilderna?
Plåta i JPG-format och nöjd där, finjustera i datorn eller avancerad bildbehandling?
Utskrift av förstoringar; 60x90cm, 40x60cm eller 20x30cm?
Eller bara kolla i datorn, maila, posta på web eller vanliga 10x15 prints.
 
Nej, ingen av Canons dslr-modeller som har autofokusmotor i kamerahuset. Det slutade man med 1987.

Men objektiven har motor så man får AF i allafall vilket inte är fallet med billigare nikon kameror.
EDIT: missade det inlägget men bör väl klargöras åt filip att canon inte behöver AF i huset.



Nikon d3100 vs canon 1000d vinner väl nikon med nyare teknik eftersom 1000d börjar ha några år på nacken.
 
Senast ändrad:
Nikon 3100 är ju klart bättre än 1000D. Men du bör fundera på vad du ska ha kameran till och vilka krav du har först, det finns gott om bra val nuförtiden.
 
ANNONS