Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av första systemkameran!

Produkter
(logga in för att koppla)

flipp_90

Aktiv medlem
Jag har tittat runt en massa nu och har bestämt mig för att köpa begagnat och fastnat för nikon!
Jag gillar att fotografera men har bara haft kompaktkameror än.

Jag har finkammat blocket och hittat ett par kameror som jag har svårt att jämföra mot varandra!
Jag tänker mig något upp till 4000 kronor.

1000d - ca 3000:-
350d - 2200
400d - 3500
450d- 4500

alla kamerorna med kitobjektiv, väska och lite blandade tillbehör...

Hur står sig de här mot varandra? är det någon av kamerorna som är för gamla som helt enkelt inte står sig mot 1000d idag?

Jag vet inte riktigt hur jag skall formulera mig, men hur skall hag tänka, vad skall jag satsa på?
 
Du kan få en ny Canon 500D med 18-55 IS för under 6000 kr, så priserna du nämner låter väldigt höga imho. Ett rimligt pris för 450D med kitoptik vore kanske 3000 kr.
 
Hej ! Du skriver att du fastnat för Nikon men nämner Canonkameror (skrivfel?).Tycker också 4500kr för en begagnad 450 med objektiv utan IS som de flesta har är för mycket.Det var inte längesedan MM sålde ut dem för en spottstyver,skulle inte gett mer än 2500kr för en sådan i bra skick.Lägg hellre till det som fattas och köp en ny Canon 500D eller Nikon D3100 istället och du får även garanti.Går den inköpta begagnade kameran i sönder blir det ett dyrt köp! MVH.
 
Om du har fastnat för Nikon, hur har du tänkt när du scannat Blocket efter Canonkameror?

Bortsett från detta:
350D och 400D är äldre kameror som egentligen inte är dåliga men betala inte stora pengar för dem.

450D är definitivt en bra kamera som gick ur marknaden i somras och den står sig mycket bra.
Du får nog räkna med drygt fyratusen för en sån med optik begagnad.
Kameran är såpass bra att den mycket väl duger som reservkamera och då är det lätt att tänka sig att folk inte säljer om de inte får hyfsade pengar för den.
Min åsikt är dock att det är lite i kraftigaste laget med 4500kr för en 450D med en glugg endast.
Det är väl därför jag inte köpt nån :)

En ny 1000D faktiskt en riktigt bra start.
Du kan få dem för runt 4000 med optik och då får du en NY kamera med garanti.
Du vet vad den varit med om och slipper bedöma skicket på ett beggat kamerahus.
Sånt kan vara svårt även för en som vet vad han ska titta efter.
 
Köpte mig en 1000D och har fortfarande kvar den sedan två år tillbaka. Jag tycker att det är en bra instegskamera men det finns ju såklart många som är bättre men mycket dyrare. Bra kamera för att lära sig alla inställningar sen kan man ju köpa upp sig när man känner sig mogen. Det jag saknar på den är lite fler AF-punkter (sju stycken på 1000D). Är väldigt nöjd med kameran! Kör ett Tamron 17-50mm objektiv till den och bilderna blir skarpa.
 
ursäkta mitt skrivfel, självklart är det canon jag är intresserad av....

Är de äldre modellerna värda så lite?

ok: 3 nya alternativ.

- Begagnad 1000d med väska och tillbehör - ca 3000:-
(ni talade om risker med att köpa begangad.... det känns som att man kan hitta 1000d som mest stått och samlat dam?)

- Ny 1000d med väska och tillbehör - borde landa på ca 4.500 eller?

- begagnad 450d med kitobj. väska tillbehör - rimligt att ge 3,5-4000?
 
Allt ! Det räcker i princip att du känner på båda för att förstå skillnaden !

Öh?
Har du båda framför dig så lär du inte se nån större skillnad på dem.
Husen är små och behändiga och knapparna är i stort sett samma.

Dessutom är LCD:n på 1000D ett under av skärpa jämfört med 450D så allt är inte bättre rakt av.

Det 450D har som inte 1000D har är
spotmätning för exponeringskontroll
möjlighet att fjärrstyra kameran trådlöst
12MegaPixels, 1000D har 10Megapixels

Finns en grej som dotterns 1000D gör mycket bättre än åtminstone min 450D.
Mitt Tamron 17-50/2.8 missar kanske hälften av fokuseringarna i svagt ljus med 450D.
Med 1000D sitter de, i stort sett varje gång.

I övrigt jobbar 450:an bra med alla andra objektiv.

Grejen är att du har två bra kameror att välja mellan i 1000D och 450D.
Det som talar mot att köpa en 450D är att du tvingas köpa den beg.
 
Senast ändrad:
Skillnaderna är ju inte speciellt stora...
det känns om att kunna köpa en ny 1000d väger tyngre en de få fördelar 450d har.....
 
Mors,

Ett litet tips bara. Jag har alldeles nyss lagit beslag på en 550D som mitt första system. Det blir förstås snäppet dyrare än din budget på 4000 kr och det är en ganska ny modell som kanske inte blir helt lätt att hitta för 4k på blocket.

Däremot velade jag in i det sista och valde faktiskt mellan Nikon D90 och en 550D, som ligger i samma prisklass. Canons modell är nyare vilket fällde mitt avgörande, men efter att ha kollat i timtal på flickr's pooler över foton tagna med de båda kamerorna kan jag fortfarande inte avgöra vilken som ger bäst bildkvalitet.

Mitt öga är visserligen otränat, men jag tyckte mig skönja en viss skillnad både nedåt och uppåt. Bilder tagna med en 1000D är överlag något sämre (vilket säkert också beror på fotograferna bakom verken), medan bilder tagna med en värstingmodell (läs Mark II) överlag har en mycket finare harmoni. Inte sagt att det inte går att ta perfekta bilder med en 1000D, men jag tyckte mig åtminstone kunna urskilja en lägre andel perfektion i budgetskiktet. Fast frågan är väl som sagt också hur mycket som berodde på fotograferna.

Det jag försöker säga är bara att du utan att tveka ska slå till på en Nikon D90 om du hittar den för 4k på blocket, vilket inte borde vara helt omöjligt då den mig veterligen har ett par år på nacken. Det kan vara det bästa du kan hitta för den slanten.
 
ok! Jag har riktat in mig på en canon men om man skall kolla nått på nicon, vilka modeller är aktuella? JAg köper hellre en ny 1000d än en d3100 så den går bort...

de kameror som inte har autofocus i kamerahuset går också bort.

Då återstår d70, d80 ovh d90 va?

Vad säger ni om dem, hur står de sig mot tidigare nämnda`?
 
JAg köper hellre en ny 1000d än en d3100 så den går bort...

de kameror som inte har autofocus i kamerahuset går också bort.
Nikon D3100 är, enligt min upppfattning, en klart bättre kamera än Canon 1000D.

För övrigt är det ingen av Canons dslr-modeller som har autofokusmotor i kamerahuset.
 
ok! Jag har riktat in mig på en canon men om man skall kolla nått på nicon, vilka modeller är aktuella? JAg köper hellre en ny 1000d än en d3100 så den går bort...

de kameror som inte har autofocus i kamerahuset går också bort.

Då återstår d70, d80 ovh d90 va?

Vad säger ni om dem, hur står de sig mot tidigare nämnda`?

Varför köper du hellre en Canon 1000D än en Nikon D3100 ?
 
Nikon D3100 är, enligt min upppfattning, en klart bättre kamera än Canon 1000D.

För övrigt är det ingen av Canons dslr-modeller som har autofokusmotor i kamerahuset.

1000d har väll fokusmotor i kamerahuset?!
på grund av prislappen, nicon fotande vänner, och liveview före filmning!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.