Annons

Köp av digital systemkamera!

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejonfrost

Avslutat medlemskap
Hejsan!

Hoppas jag placerat tråden i rätt forum annars hoppas jag få en hänvisning till den rätta!

Nu är det dags, ekonomin tillåter äntligen ett inköp av en ny systemkamera.
Valet är inte lätt marknaden har mycket att erbjuda. Jag vill höra kommentarer ifrån erfarna fotografer som själva äger systemkameror.

Det finns fler kandidater som låter lämpliga. Bland annat Canon EOS 350D och Nikon D70 och Nikon D70s.
Pris skillnaderna är ganska oviktiga dessa ligger i ungefär samma nivå.
Jag vill ha tips och svar!
 
Använd sökfunktionen så får du dom svar du söker efter, det finns redan massor av trådar i ämnet.
Lycka till med ditt köp.
 
Ifall du inte har några objektiv eller andra prylar som "tvingar" dig till ett visst märke, så rekommenderar jag varmt Pentax, jag har själv en *istD som är suverän.
 
Jag vill inte starta ett flame-war, men har inte *istDS "bekräftat" sämre bildkvalitet än både 300/350D och D70? Åtminstone om man får tro tex dpreview.com's recension.

"Both cameras exhibit fairly similar tonal balance (the EOS 300D in it's default +1 contrast setting), color saturation is clearly quite a bit stronger on the *ist DS and there's also a slight hint of orange in some reds. The biggest difference is in sharpness and detail, the EOS 300D image appears much sharper and with better fine detail, we can clearly see elements which are difficult to make out in the *ist DS image."

"Once more a fairly similar tonal balance to the image and the *ist DS exhibits strong color (more saturated) than the D70. The D70's image has a crispness which the *ist DS can't match and again there are several areas of the image where we can pick out detail which has been lost on the DS."

Fast det mesta verkar hänga på väldigt dålig JPEG-prestanda, knäpper man i RAW så blir det mkt bättre:

"On the downside we were very disappointed that such a good camera appears to be let down by an average image processor which is very clearly not extracting all that's being delivered to it by the sensor. The difference in detail rendition between JPEG and RAW is stark, a much bigger difference than we're used to seeing. If you're happy shooting RAW and processing all your images (and have a copy of Adobe Photoshop CS) then the *ist DS could indeed be an excellent proposition. Unfortunately this camera's average buyer will most likely shoot JPEG, and not get the most out of the camera, which in our eyes would have taken it one step higher."

EDIT: Obs att nu kollade jag på *istDS som är nyare än *istD (jag är inte insatt i skillnaderna).
 
Senast ändrad:
Det är ju ett test av många och phil på dpreview är ju mer av en canon-typ än en pentax-typ. Jag skulle säga, för att sammanfatta de test jag läst, ist Ds:en har aningen sämre bildkvalitet än 300d och d70, och aningen bättre sökare och byggkvalitet än iallafall 300D, d70 har jag inte fotat med. Jag har för mig att D och Ds har istortsett samma bildkvalitet.
 
Har du kikat på Olympussidan? E-300 verkar inte ha så mycket att komma med förutom upplösningen men E-1 säljs just nu till rena vrakpriserna. Bildkvaliteten och snabbheten är inte helt(men nästan) i par med canon och nikon(även om många lovordar färghanteringen av tex hudtoner) men byggkvaliteten och ergonomin är på topp. Huset är byggt som en stridsvagn och är dessutom regnsäkert. Är du student så bör du fortfarande kunna få köpa kitet med 14-54 2,8-3,5 för 9995:- om man frågar efter studentrabatten(inget de skyltar öppet med).
 
Robert: Jag har inte testat min *istD emot nån annan kamera, jag är hursomhelst väldigt nöjd med bildkvaliten, jag har fått framkallat förstoringar på upp till A3-format, och de är precis hur bra som helst. Dessutom så använder jag min *istD i jobbet (som pressfotograf) och det har inte förekommit några klagomål på bildkvaliten där heller.

Det verkar som om många klagar på pentax bara just för att det inte är en canon eller nikon, det verkar som om det finns nån sjuk märkeshysteri. Hade jag inte varit nöjd med min kamera så hade jag heller inte skrivit så i mitt förra inlägg bara för att jag har en pentax. Och du behöver heller inte förklara för mig att min kamera är sämre än nån annan.

När du dessutom använder Phils recension som exempel och klipper text från Ds-recensionen, så verkar du inte riktigt veta vad du talar om. Om du läser litet på forumet på dpreview, så kan du läsa massor av inlägg som ifrågasätter Phils recension.


Hur som helst, så tycker jag att man bör kolla alla märken innan man köper, pentax, canon, nikon, minolta, och gärna läsa flera recensioner på olika ställen på nätet, och allra helst åka till fotohandlaren och känna på grejorna innan man väljer. Jag ville bara informera om att jag valde en *istD trots att den inte fått bästa recensionerna över allt, men många bra betyg på många ställen, och den har många bra funktioner, t.ex. två inställningshjul vid tumme och pekfinger, som inte alla konkurrenter har (så man kan ställa in bländare och slutartid samtidigt).
 
Ok ursäkta. Det var inte meningen att trampa någon på tårna. Jag är själv ny inom (digital)system-kamera-världen och har läst en massa om olika kameror inför ett eget köp. Självklart ska man undersöka så mycket som möjligt och bilda sig en egen uppfattning.

"Hur som helst, så tycker jag att man bör kolla alla märken innan man köper, pentax, canon, nikon, minolta, och gärna läsa flera recensioner på olika ställen på nätet, och allra helst åka till fotohandlaren och känna på grejorna innan man väljer."

Du sammanfattade det hela bra.

A vs B-recensioner är bra att ha när man ska köpa en kamera och det var just en sån jag refererade till. Jag ber återigen om ursäkt att jag inte har kollat upp recensioner av recensionen för att få koll på dess trovärdighet. ;) Jag trodde dpreview var ganska respekterat och tillförlitligt. Dessutom får ju faktiskt *istDS ett "Recommended Buy" av dom.
 
Går själv i uppbytartankar, lite nyfiken på E-1. Studentrabbat? Hur får man den och var? 10k för det kitet är ju nästan löjligt billigt?

Sen så skulle jag vara tacksam om någon som testat E-1an kan säga något om hur bra sökaren är, den enda DSLRn jag testat är D70n och är inte tokimponerad av sökaren.. Den är inte alls dålig men det skulle inte skada med en lite bättre.

När jag ändå är igång å frågar.. Förstoring av bilder tagna med E-1, 5mpix och bruset som jag läst om, problem?

Tacksam för hjälp!

mvh Sven
 
I dessa 350D-tider så är det underbart att få läsa det ni skrivit! Skärpe, megapixel och brushysterin är idag total enligt mig.

Ta tid på dig och gå igenom de olika tillverkarnas modeller och haka inte bara upp dig på de två stora.

En DSLR ska inte bara leverera det optimalaste av det optimala på en skärm i 100% förstoring utan den ska lererera så mycket annat till dig som fotograf.

De tekniska bildkvalitetsskillnaderna är i praktiken inte stora, på papper alltså.

Phil är nog duktig men han glömmer en vesäntlig sak, känsla och hantering.

De små skillnader som ser stora ut i 100%-Crops får mycket större utrymme än känslan i hantering, sökare, m.m....

//Larsa som valde KM och tycker att C och N får för stort utrymme.
 
Anton W skrev:
Har du kikat på Olympussidan? E-300 verkar inte ha så mycket att komma med förutom upplösningen men E-1 säljs just nu till rena vrakpriserna.

E-300-kitet med två objektiv med omfånget 28-300 tycker jag är ett klipp för den som vet med sig att han/hon inte kommer att satsa på mer optik.

Dom är ganska så många och det kitet är klart bättre än att "fastna'' med en 350D med kitzoom.

350D kräver uppgradering av objektivparken och är tillsammans med D70 och IsdS enligt mig ett lämpligare val om man vill bygga..

E1 är grym och passar säkert många.

KonicaMinolta presenterar enligt uppgift en budgetDslr om nån vecka, härligt! Ännu en spelare på planen i budgetklassen!

//Larsa
 
Senast ändrad:
Olympus E-1 sökare

Sökare:
E-1 har en sökare som visar 100% och anses vara en mycket bra och ljusstark sökare, minst lika bra som hos konkurrenterna i samma klass. Ju ljusstarkare optik som sitter på, desto ljusare blir även sökarbilden. Genom att displayinformationen i sökaren visas vågrätt, så syns den bättre än i den vertikala E-300. E-300 sökaren är även den mycket bra, med som enda nackdel just den vertikalt placerade informationen.

Idealobjektivet är E-1:ans berömda kitlins: ZD 14-54/F2.8-3.5 med närgräns nästan som en makro.

Förstoringar:
Lika bra som hos Nikon, Pentax, Minolta i sub-8 Mpix klassen.

Brus:
Efter 2100 bilder på ett halvår med min E-300, så har jag fortfarande inget damm på bilderna, men kanske högst en handfull bilder där jag önskat mindre brus. E-1 har högre dynamik än E-300, så det är en fantastisk sommarkamera, som tillvaratar ljuset utan att bränna ut högdagrarna.

Med de anpassade linserna av absolut toppklass, så har du ett fotoverktyg du gillar skarpt.
 
Re: Olympus E-1 sökare

Sundvisson skrev:
Sökare:
E-1 har en sökare som visar 100% och anses vara en mycket bra och ljusstark sökare, minst lika bra som hos konkurrenterna i samma klass.

Möjligt att den visar 100% än fast jag hittills aldrig hört talas om en Sökare som gör det. Hur det nu är med det så är den liten och ger tunnelseende.

Var ett tag sen jag tittade in i den men Pentax är bättre och kM D7D bäst, den sistnämnde kostar ju dock lite mer...

E1 är annars idag ett fynd med tanke På byggkvalitet, väderbeständighet och de bildkvalitetsmässiga aspekter som tagits upp i ett antal tester (färgåtergivning och kontrastomfång).

//Larsa

EDIT: Just det ja. Dammbortagningsprylen är ju super!
 
Senast ändrad:
Olympus E-1 sökare: 100%

.Z. skrev:
Möjligt att den visar 100% än fast jag hittills aldrig hört talas om en Sökare som gör det. Hur det nu är med det så är den liten och ger tunnelseende.
Perfect view
This camera is one of the few digital SLRs whose viewfinder provides approximately a 100% field of view. Its high-quality pentaprism viewfinder presents a 0.96x view of the scene passing through the lens (at a 50mm focal length).

With a 20mm eye point, it can be used comfortably even when you’re wearing glasses. Dioptric correction of -3.0 and +1.0 is also featured.

When not in use, a cover may be attached to protect the surface of the viewfinder’s eye piece.


  • 100% sökare på Olympus E-1, eftersom sökarna på gamla OM-1 och OM-4 var suveräna redan då.
  • "Tunnelseende", det håller jag inte med om när det gäller E-1:an. Kanske en sammanblandning med en annan kamera??
  • Att sökarbilden blir mindre vid 100% avbildning är korrekt, eftersom bilddiagonalen är en gnutta mindre hos en 4/3-sensor, än hos en APS-sensor. För t.ex. makrojobb kan man ha nytta av en Varimagni Angle Finder VA-1.

KM D7D har vad jag förstår en suverän ergonomi, även i sökaren och på den stora displayen, så jag önskar alla de som fotar och ska fota med denna ett stort nöje. Såg senast att Luminous-Landscape var mäkta imponerade över anti-skaket i kameran. Undrar just vilket anti-skak som Panasonic och Olympus kommer med inom kort ?
 
Re: Olympus E-1 sökare: 100%

Sundvisson skrev:
Its high-quality pentaprism viewfinder presents a 0.96x view of the scene passing through the lens (at a 50mm focal length).
Om förstoringen bara är 0,96X med ett 50 mm teleobjektiv (d v s 0,48X med en 25 mm normal) så kan man verkligen tala om tunnelseende. En gammal OM-1:a klarade väl 0,92X med ett 50 mm normalobjektiv (1,84X med ett 100 mm tele), d v s nästan dubbelt så mycket.
 
Jo. tunnelseende är det i allra högsta grad & en stor sökare är mycket värt än fast många DSLR-tillverkare inte verkar inse det...

För övrigt så vill jag säga Sundvinsson att jag kört OM-1 under många år & vill inte på något sätt jämföra dess sökare med E1:s pyttesökare som för övrigt är det enda man kan klaga på i ergonomin på den...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Re: Olympus E-1 sökare: 100%

Sundvisson skrev:
Perfect view
This camera is one of the few digital SLRs whose viewfinder provides approximately a 100% field of view. Its high-quality pentaprism viewfinder presents a 0.96x view of the scene passing through the lens (at a 50mm focal length).

With a 20mm eye point, it can be used comfortably even when you’re wearing glasses. Dioptric correction of -3.0 and +1.0 is also featured.

When not in use, a cover may be attached to protect the surface of the viewfinder’s eye piece.


Är detta plockat ur Olympus reklam?

Får en känsla av att du plockar mycket ur olympus egna material, gör inte det. Reklam hör inte hemma här...

Mvh/Larsa
 
Hellre en rejält stor sökare med 85% visning än en mindre sökare med 100%.

Så är det bara...

//Larsa, som tittade in i en Nikon F6 för nån månad sen, WOW!!!
 
Re: Olympus E-1 sökare: 100%

Sundvisson skrev:
Perfect view
This camera is one of the few digital SLRs whose viewfinder provides approximately a 100% field of view. Its high-quality pentaprism viewfinder presents a 0.96x view of the scene passing through the lens (at a 50mm focal length).

With a 20mm eye point, it can be used comfortably even when you’re wearing glasses. Dioptric correction of -3.0 and +1.0 is also featured.

When not in use, a cover may be attached to protect the surface of the viewfinder’s eye piece.


Har kollat upp detta & det är reklam.

Jag har sett i många trådar att du lägger upp reklamutdrag vilket jag tycker är totalt förkastligt!

Mvh/Larsa
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.