Annons

Köp av Canon 7D mark II eller liknande

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag har en 40d men drömmer om en 5d. Men enda anledningen för mig är att få kortare skärpedjup/mer suddiga bakgrunder.

Okej, tack! så det väger över mot att 7d är snabbare-?

Båda 7d och 5d mkII utmärkta kameror, inte tal om det, dina objektiv som bör avgöra vilken passar bättre för dig. Har du fina, dyra vidvinkelobjektiv för fullformat, så förlorar du förstås en del vidvinklighet med att sätta på en crop-kamera som 7D.

Förstår inte det roliga med det ?
Språket.

När man använder kameror som har olika stora sensorer får man med olika mycket av motivet, trots att man använder samma objektiv. Det är därför det ser ut som om brännvidden förändras, men det gör den förstås inte, för den är en fysisk egenskap hos objektivet. Däremot ändras den bildvinkel som en viss brännvidd ger som resultat.

Kameror som Canon 5D Mark II och Nikon D700 har sensorer som är lika stora som negativrutan (eller diapositivet) när man använder film. Canon 7D och Nikon D300 har inte det. De är en faktor 1,6 resp. 1,5 mindre, vilket ger en smalare bild, med samma objektiv. Man tappar alltså en del av förmågan att ta vidvinkliga bilder. Omvänt ger det en teleeffekt, så ett 300 mm objektiv på en 7D ger samma intryck som ett 480 mm på en 5D mark II.

Är det vidvinklar man vill ha innebär det exempelvis att där man på en 5D Mark II kan få ett visst resultat med en EF 16-25 mm f/2,8L USM II, så får man motsvarande resultat med en 7D om man sätter på ett EF-S 10-22 mm f/3,5-4,5 USM, om man ser till bildvinkeln.

Finessen rent allmänt är att ju större sensorn är, desto lättare är det att få till en bra bildkvalité, speciellt under sämre ljusförhållanden. Å andra sidan är den mindre sensorn billigare att tillverka, vilket märks rätt tydligt på kamerorna.

Så du tyckte att jag svarade honnom lite för enkelt? Jag vet självklart hur det fungera men känner att det behövs inte förklar så exakt. Man lär ju sig skillnader med tiden ändå. Jag svara ju ganska generellt på hans frågor. Men svara du i stället så det blir rätt

Så du tyckte att jag svarade honnom lite för enkelt? Jag vet självklart hur det fungera men känner att det behövs inte förklar så exakt. Man lär ju sig skillnader med tiden ändå. Jag svara ju ganska generellt på hans frågor. Men svara du i stället så det blir rätt

Det blev lite kaka på kaka men nu fattar jag, vad hittar vi för hus med 5d och 7d specialiteter? Kanske något annat
märke?

D700...

Sen finns allt det här skrivet tusentals gånger på tusentals platser. jag rekommenderar www.google.se och ett besök i närmaste välsorterade fotobutik (t.ex. Scandinavian Photo eller Mediamarkt).

Jag har svårt att tänka mig att någon av husen kommer erbjuda någon större begränsning med rätt handhavande.

Lycka till!

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto