Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoJeppe

Aktiv medlem
Jag har funderat lite och bestämt mig för att köpa en 30D. 350D tycker jag är för liten att hålla i och känns inte lika robust som 30D. Till det får det bli ett Tamron 17-50/2,8.

Nu är frågan bara när jag ska inhandla detta.

I nuläget så kostar ett 30D hus 1.119 EUR
(~10.400 SEK) på pixxass.de

Objektivet tar dom 399 EUR för (~3.700 SEK) och minneskort Sandisk 2GB Extreme III 96 EUR (~890 SEK).

Objektiv och minneskort räknar jag med att de kommer ligga på ungefär samma pris oavsett om jag köper det nu eller om några månader. Men 30D räknar jag med att det kommer sjunka lite i pris, men när? Photokina är ju i slutet av September, kommer det ha någon inverkan på priset? Jag tänker mest på om Canon skulle släppa någon ersättare m.m. Är mina spekulationer helt fel? Eller ska jag slå till nu? Jag har egentligen inte så jättebråttom att få sakerna.

Skriv gärna några ord om spekuleringar och vad ni tror.

MVH /Jeppe
 
det kommer ingen ersättare till 30D i år, sen kan du fundera om +2MP skulle göra bilden så mycket bättre men stor risk att bruset ökar
i stället.
Jag hadde tänkt köpa 20D men viste att ny var
väg och jag hoppades på att den skulle "BARA"
ha 8MP och litet brus än 10MP o mera brus...
 
Jag var nog lite otydlig i min fråga. Det är absolut inte de extra 2 MP jag vill åt. Det ser jag som rätt onödigt. Det jag undrar är om priset på 30D kommer sjunka under den närmsta tiden. Snacket om en ersättare nu under photokina var bara därför att jag tänkte att priset på 30D skulle sjunka då efterföljaren lanseras...

Det blir alltså ingen ersättare till 30D under photokina?
 
Då är det alltså ingen större ide att vänta utan bara att slå till direkt? Eller finns det något annat som pekar på att priset skulle sänkas inom den närmaste tiden?

Ja, jag vet att det kan låta dumt men det är ju en del pengar som det handlar om, och allt som skulle kunna säka priset skulle vara bra...
 
Nu har det ju precis varit sänkningar för 30D i Sverige och jag gissar på att priserna kommer att gå ner lite till men det handlar nog om hundralappar och förmodligen inte tusenlappar som det varit hittills.

Om man ska hårddra det så är det precis som med allt annat, går man och väntar och väntar så sänks givetvis priserna men sedan blir kameran "gammal" istället. Sedan är det ju klart att man kanske inte behöver beställa kameran direkt när den är superfärsk men man ska nog inte vänta i år på att den ska få ett bra pris.

Ditt objektivval är lite intressant däremot, behöver du inte vidvinkeln så kan du kika på Tamron 28-75/f2,8 XR Di II också. Det objektivet kör jag med och iofs tycker jag vidvinkeln inte är superbra men det är ett oerhört starkt och skarpt objektiv. Annars är Sigma EX 18-50/f2,8 ett hett tips, det objektivet kommer jag lägga till i min samling denna månad.
 
Va skönt! Då kan jag ta och slå till när som helst då :D

Måste bara vänta på att butiken (pixxass.de) får in mitt önskade objektiv också. Jag tror inte att jag skulle klara mig utan vidvinkeln på ett 28-75.

Jag har valt mellan Sigma 18-50/2,8 och Tamron 17-50/2,8 som ligger i ungefär samma prisklass. Jag har läst de tester och omdömen som finns här på fotosidan och fått uppfattningen att Tamrons alternativ är något bättre än Sigmas. Jag kanske har fel? I så fall får ni tillrättavisa mig...

Drömmen vore ju ett Canon 17-55/2,8 IS, men det spelar ju i en lite högre prisklass...
 
Men Tamron 17-50 säljs väl inte längre har jag för mig. Pixxass är för övrigt bra och ha och göra med. Jag beställde mitt Tamron objektiv och blixt därifrån. Var dock berädd på att betala cash till UPS då dom inte tar kort. Om du inte visste det alltså.

- Uppdatering - Jag har ingen aning om vilket objektiv jag tänkte på som utgått...
 
Senast ändrad:
30D fick ett lägre pris vid introduktionen än vad 20D hade, och kostar just nu 11890kr hos cyberphoto. Mycket lägre än sådär kommer priset inte att sjunka, innan en ny modell kommer tidigast i februari, men man vet aldrig. Priset har inte bara med tekniken att göra utan även positionering etc. Se hur länge den överprissatta nikon D100 fick hänga kvar efter att D70 kom! Canon kanske går på knock och släpper 40D med IS i huset och 12mpix till Jul.
 
M_G skrev:
Men Tamron 17-50 säljs väl inte längre har jag för mig. Pixxass är för övrigt bra och ha och göra med. Jag beställde mitt Tamron objektiv och blixt därifrån. Var dock berädd på att betala cash till UPS då dom inte tar kort. Om du inte visste det alltså.
Det där lät konstigt. Tamrons 17-50 har ju inte funnits speciellt länge. jag tror den säljs för fullt, överallt.
 
jag har haft både Sigma 18-50 2.8, Tamron 17-50 2.8 och nu Tamron 28-75 2.8. Alla är bra, beror bara på vad man tycker är viktigast. Inget är perfekt.
 
Du ska nog inte spekulera i en eventuell prissänkning på 30D på ett bra tag. Ev. försvinner den ur sortimentet om en uppföljare till den kommer. Att 400D kommmer påverkar nog inte priset på 30D så mycket. I alla fall inte så att man avstår från att köpa idag om man behöver en bra kamera.

Kameran och det objektiv du är intresserad av tror jag är ett mycket bra val.

För min del så krävs det en rejäl uppgradering på efterföljaren till 30D för att jag ska byta upp mig från min 20D. Optikens utveckling är intressantare tycker jag.
 
FotoJeppe skrev:
Jag har funderat lite och bestämt mig för att köpa en 30D. 350D tycker jag är för liten att hålla i och känns inte lika robust som 30D. Till det får det bli ett Tamron 17-50/2,8.

Nu är frågan bara när jag ska inhandla detta.

I nuläget så kostar ett 30D hus 1.119 EUR
(~10.400 SEK) på pixxass.de

Objektivet tar dom 399 EUR för (~3.700 SEK) och minneskort Sandisk 2GB Extreme III 96 EUR (~890 SEK).

Objektiv och minneskort räknar jag med att de kommer ligga på ungefär samma pris oavsett om jag köper det nu eller om några månader. Men 30D räknar jag med att det kommer sjunka lite i pris, men när? Photokina är ju i slutet av September, kommer det ha någon inverkan på priset? Jag tänker mest på om Canon skulle släppa någon ersättare m.m. Är mina spekulationer helt fel? Eller ska jag slå till nu? Jag har egentligen inte så jättebråttom att få sakerna.

Skriv gärna några ord om spekuleringar och vad ni tror.

MVH /Jeppe


Har du missat detta tillfälle?
http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=46589
Mikael
 
han skrev att han får den för ca 10.400kr från pixxass.de, har inte verifierat de tyska priserna men litar på hans ord.

Jag antar att du har firma, så om du inte är helt dum så är den köpt med firma pengar, momsad och du säljer den privat med en kopia på kvittot.
 
Jo det är väl ett okej pris om man jämför med svenska butiker och nätbutiker, men jag hade tänkt beställa från tyskland och betalar då 1.119 EUR (ca. 10.400 SEK i dagens valutakurs).

Jag är dock fortfarande lite osäker på om jag ska ta Tamrons 17-50/2,8 eller Sigmas 18-50/2,8. De verkar ju rätt likvärdiga. Jag har läst testerna Oscar Möller länkade till men är fortfarande osäker. De verkar tycka att Sigman har en något bättre byggkvalitet, medan Tamron vinner i bildkvalitet och skärpa?

Eric Haraldsen, du har haft båda. Vad anser du om byggkvalitén av de båda objektiven? Känns Tamronen plastig? Har Sigman bättre finish?
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.