Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köp av 30D?

Produkter
(logga in för att koppla)
Den person som köper av mig och har företag kan i sin tur dra momsen. Jo jag är så dum att jag tar in den köpeskillingen i företaget.
Mikael
 
Senast ändrad:
Jag har en fråga till er som köpt från Tyskland.
Vid pixelfel eller dylikt hur glada är Canon i Sverige att fixa felet? Europagaranti gäller men jag undrar hur är det med handläggningstiden osv.
Någon som har erfarenhet?
Mikael
 
Jag vet inte vad Svenska Canon tycker om att jag köper min kamera i tyskland. Men det är väl rätt oväsentligt ifall de gillar det eller ej, de har ju en europagaranti? Det heter väl inte europagaranti för att den inte fungerar i hela europa?
 
Tidigare/förr var det så att importkameror oavsett märke av någon anledning inte omhändertogs lika snabbt som andra som var köpta i Sverige. Med Europagarantin har detta möjligen ändrats.
Dels har jag egna erfarenheter från förr av kameror från Hongkong, USA mellan 1974-86.
Därför frågar jag åter , har någon en liknande erfarenhet eller tas kameran omhand på samma sätt som om den var från Svenska Nikon eller canon???
Har det skett en förändring genom Europagarantin?
Mikael
som de senaste 25 åren bara har erfarenheter av Svensksålda kameror.
 
Senast ändrad:
Jag har själv ingen erfarenhet av detta, men jag antar och förutsätter att jag skulle bli behandlad likadant som alla andra även om min Canon kamera kommer från Tyskland. Men är det ingen som har erfarenhet av detta som kan bekräfta eller avfärda mitt antagande? Och samtidigt svara mikael på hans fråga?
 
Vad jag förstår så svarar den Svenska representanten för reparationskostnaden om reparationen utförs i Sverige, dvs har man en kamera köpt från Tyskland och ev pixelfel uppstår får den svenska representanten betala verkstadskostnaden.
Eftersom serienummer skvallrar om var kameran är köpt samt garanti och kvitto så tror jag inte den kameran direkt prioriteras.
Därför undrar jag-har du eller någon annan haft en kamera som är importerad och har denna kamera befunnit sig på verkstad samt hur lång tid tog i så fall reparationen?

Mikael
 
Hi folks

Jag har reparerat några Nikon prylar hos Nikon Sverige som är inköpta i EU (inte i Sverige) och det gick helt utan problem. Du har även lagligt stöd för detta. En Europagaranti är en Europagaranti. Det har aldrig tagit längre än 2 dagar att få min D2X reparerad. Oftast bara 15 minuter till 2 timmar

Den har varit på garantireparation 3 gånger + 2 gånger då jag har spräckt LCD glaset. Garantireparationerna avsåg byte av bildbehandlingskort. Det första var defekt vid leverans. Det andra höll i 2 veckor, det tredje fungerade i 48 timmar och det fjärde fungerar fortfarande perfekt. Det grymtades från Nikon om att "vi har tydligen fått en defekt serie av kort"

Mankan
 
Senast ändrad:
Jag tänker höra med Canon och Nikon gubbarna på Photokina vad som är sant eller falskt i påståenden som att importerad utrustning nerprioriteras vid reparation.
Mikael
 
En produkt som har Europagaranti eller Världsgaranti skall repareras utan något som helst strul av dom Svenska verkstäderna, gör dom skillnad på kunder så bryter dom mot garanti avtalet.

Då du köper en kamera i Sverige så lämnar du in den för reparation i den butik du köpt den, dom i sin tur skickar kameran till servicestället och står därmed för frakten.

Om du köpt din kamera innom EU så får du skicka kameran själv till servicestället och betala frakten själv, det är den enda skillnaden, serviceverkstaden skall inte behandla dig annorlunda om du inte köpt prylarna i Sverige, gör dom det bryter dom mot garanti avtalet som du fick när du köpte kameran.

kent.
 
Tillbaka till frågan.
Det ryktas om 40D, vänta tills efter fotokina då vet du säkert om den släppts eller inte. Sen så får jag min 30D i morgon, beställde den från hong kong. Får väl se vad jag får för garantier med den, Men det stod att jag skulle få världs garanti med den.
Jag betalade 10800 för huset + batteri greppet.
 
tja jag blandade ihop garantin för huset och objektivet, fick för mig att det var tvärt om mot vad det var..

2 year Canon HK warranty through our shop. Canon warranty card to be mailed separately with airmail.
för huset

och
7 year Int'l warranty card, valid UK/EUROPE, so that UK/EU customers may service it in their local Canon Service centers in case of need.
för objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.