Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Köldproblem med digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)
Om du bär glasögon har du full koll när det immar på!

Nu bär inte jag glasögon men...

Kondens bildas alltid på den kallaste ytan.
En kall immig bärs, ni vet...

Så Jakob problem lär inte ha varit kondens.
Felsymtomen låter dock som kondens.
Kan det ha varit TVÅ fel, ett pga kyla och ett pga kondens? Låter långsökt men..

Det där med plastpåsen använder jag också på min F2:a.
Den känsliga mekaniken kan ju ta skada av kondensen!

Ang luftfuktighet så mäts den relativt fuktmättat luft.
Om det tex. är 77% luftfuktighet och -2.4 grader ute.Tar man in den luften och värmer upp den sjunker luftfuktigheten. Det är därför det är så tort innomhus på vintern.

77% och -2.4 är fö de värden det är i Örebro nu.

Läs mer på http://susning.nu/Daggpunkt
 
Senast ändrad:
Alexandra har så rätt, så rätt. Dessutom kramar kylan ur fukten ur luften så att vattenmängden (den i luften lösta) är lägre på vintern, luften är således torrare.
Kondensen bildas på den kallaste ytan, rätt!
När du tar ut kameran lär den vara varmare än luften och vatten faller således INTE ut på kameran (såvida du inte andas ut fuktig luft på den).
När du sedan tar in kameran KAN det bildas kondens på den om din innomhusluft är fuktigare - vilet den förmodligen är - än daggpunkten på kamerans yta. Den här eventuella kondensen är nog ett snabbt övergående problem. Torkar fort när kameran värms upp.
Kondens på kameran utomhus tror jag således inte är något problem - om du inte sätter på en plastpåse över kameran innomhus förståss. Då kan det följa med fuktig innomhusluft som kondenserar på kameran. Undvik alltså plastpåsar!
 
Hej
Jag måste säga att jag aldrig skulle våga sätta en lufttät påse över kameran.
Skulle det vara väta i den torkar det sakta och risken för att väta tränger längre in i kameran borde vara större.

Men jag ska inte säga att det ändå är fel eftersom jag inte vet. Har aldrig gjort.
Nu har jag ofta kameran i ryggan som både kyls sakta och värms sakta.
En något vadderad kameraväska borde också funka bra.
Och ta upp eventuell fukt.
När jag kör skoter ligger kameran i en kameraryggäck på skotern.
Innehållet med kamera och olika objektiv blir ordentligt kalla efter ett tag.
Och jag tar bara in fotoryggsäcken in i värmen och öppnar den lite längst upp för att få lite luftombyte i säcken.
Har man en liten kamera kan man ha den inne i kläderna så att den inte kyls alls.
Jag ska inte säga att jag gör rätt. Jag säger bara att det är så jag gör och har gjort så hela livet.
Nu i vinter kommer min digitalkamera att vara väldigt mycket ute.
Den kommer bl a att åka flera hundra mil skoter med skakningar och kyla.
Det ska bli intressant att se hur den klarar det.
Förra vintern åkte den kanske hundra mil på eftervintern.
Mvh/-Anders (D100)
 
Låter vettigt Anders. Ditt sunda förnuft (beprövad erfarenhet?) verkar leda dig rätt trots att du säger att du inte "vet".
Det du gör håller nog även i teorin som jag försökte bygga på i mitt inlägg ovan.
Alltså: akta er för plastpåsar!
 
Senast ändrad:
Använd påsen så här.

Ta en plastpåse skrynkla ihop den stoppa den i en ficka.
Häng din kära kamera på axlen som vanligt.
Åk tusen mil i jattemånga minusgrader eller vad du nu kännerför. Glöm inte att ta bilder.
När du senare ska någonstans där du vet att det är varmare stoppa kameran först i plastpåsen.
När du sen är på den varmare platsen vänta tills kameran har ungefär samma temperatur.


Om du köper nya prylar så får man då och då med en liten påse som det står silikagel på.
Den tar upp fukt spara den. Förvara den alltid i en plastpåse annars tar den 'slut'. Den kan du ha i din 'kameraplastpåse' om du vill vara riktigt säker.

Att ha kameran i en kameraväska funkar inte då kameraväskan el dyl inte är duffusionstät(fukttät/ångtät).

Hur kan du Göran först skriva att jag har rätt sedan beskriva ett senario som är tvärtom(påse på inne sedan gå ut) för att till sist dra slutsatsen "Alltså: akta er för plastpåsar!"??

Eller var det Alexandra som hade så rätt, så rätt.

När jag köpte min Nikon D70 kom den inslagen i en plastpåse!
 
Hej Alexandra! De har rätt om det där med bärsen -;):

"Kondens bildas alltid på den kallaste ytan.
En kall immig bärs, ni vet..."

Det där om plastpåsen är mer tveksamt som jag försöker säga. Men inte har jag väl skrivit "påse på inne och sedan ut" Alexandra? Jag skrev tvärt om att om man gör så kan man få problem . . . läs en gång till . .

Det är svårt att reda ut ett ämne som både har fysikaleska OCH praktiska implikationer och som dessutom beror på . . . (Jag vet inte hur mycket du kan om fuktiga luftens fysik eller om du bara läst på Webben som du citerade? Diffusionstäta är knappast heller plastpåsar om du inte förseglar genom svetsning). Är det inte bättre att ha luftväxling så att tillstånden utjämnar sig lika snabbt som temperaturen?
Personligen skulle jag faktiskt göra som Anders förordar.

Peter har en poäng i det där att det kan finnas varm luft INUTI kameran som har ett specifikt vatteninnehåll som är större än det som kan vara löst i luften när han kommer ut i kylan:
Det FINNS en risk att det faller ut kondens INUTI kameran även om jag inte tror att den är så stor. (det beror på hur luften är beskaffad som finns där).
Punkt två i Peters resonemang är också rätt, det kan bli en kortvarig imma på kamerans utsida en kort stund efter det man kommit in. Det bör dock vara ofarligt.
Go afton!
 
Bra Göran!

Akta er för plastpåsar!

Det är alltid trevligt med ett forum där användarna spårar ur. Det blir liksom lite roligare att läsa.

Jag är ganska ny här är detta vanligt?
Eller var det jag som började?
I så fall ber jag Jakob om ursäkt för att ha sänkt tråden till sandlådenivå.
 
Hej Göran

Är det bara alla andra som fattar att du kallar Alexander för Alexandra????

Med denna iaktagelseförmåga känns Alexanders förklaring mer trovärdig.
 
Såvitt jag vet är oftast kretskort och elektronikkomponenter täckta med ett lackskickt i utsatta prylar. Skulle tro att kameror hör till just den målgruppen. Varför tror ni mobiltelefoner ofta fungerar efter ett bad i sjön? Det som ballar ur är isåfall mikrofoner/högtalare.

Med mekaniska kameror är det en helt annan historia. Oljor som blir sega och korrosionsproblem gör dem oftast mycket känsliga för kyla och framför allt fukt.
I riktig kyla är det digitalkameror som har fördel om man bara kan hålla batteriet skapligt varmt emellanåt. Bländarlameller/slutare kan vara ett problem dock.

Fanns det inte en kamera på 80-talet med LCD-bländare dvs. en bländare utan rörliga delar??
 
I instruktionsboken till D70 (sv) så står det på sidan 196 ang plötsliga temperaturväxlingar: "Plötsliga temperaturväxlingar sådana som uppstår när man går in i eller lämnar en uppvärmd byggnad på en kall dag, kan orsaka att kondens bildas inuti kameran. För att förebygga kondens bör kameran placeras i en väska eller en PLASTPÅSE innan den utsätts för plötsliga temperaturväxlingar."

Slutsats: Står det i Bibeln (Nikons i-bok) så borde plastpåsens framtid vara utstakad.

LÄNGE LEVE PLASTPÅSEN!!!
 
Jag håller med Bertil.Kondens som som sätter helt stopp för mekanismen är ett av avigsidorna och stort svek pga snabb massproduktion av nya digitalprodukter,inte tillräckligt prövade men i syfte att lura av folk tiotusentalskronor innan dom själv upptäcker bristerna.Nä tacka vet jag trotjänare som en gammal Pentax Spotta eller Nikon Fm2:a.Funkar-alltid!Just nu -21 grader ute,ska ut och fotografera natthimlen.!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.