Annons

Köldproblem med digitalkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajakob

Aktiv medlem
Skulle fota lite under helgen med min nya D70 och efter en liten stund så blinkade displayen F--, vilket enligt instruktionsboken betyder att man monterat ett objektiv utan AF-processor. Men jag har paketgluggen Nikkor 18-70. Om jag ställer både kameran och objektivet i manuellt läge finns probelemet kvar

Skall inte dagens nya digitalkameror klara 10-15 minusgrader?
Nån som haft liknande problem?
Är det bara att lämna in den? (provade ta loss gluggen och lämna kameran ett par timmar för att få bort kondens- problemet kvarstår.)
 
Min erfarenhet är att digitalkameror i allmänhet är extremt känsliga för kondens. Har man väl fått in kondensen innanför huset så är risken stor att det kan bli ett permanent fel (kretskorten eroderar igen). Nu vet jag inte hur Nikon ställer sig till sådant problem. Men Canon rubricerar det som handhavande fel att utsätta kameran för kraftig kyla eller värme. Vad som sedan menas med "kraftig kyla eller värme" är nog beroende på om det blir ett problem eller inte.. Men 10-15 minus bord den ju klara.. Men samtidigt vet jag fler med mig som har upplevt att kameror slutat att fungera vid minus 10 eller över plus 30.

Får du inte ordning på det på några timmar, så är det verkstan som gäller.. Sedan är det bara hoppas att Nikon har med goodwill än Canon...
 
Idag såg jag en väldigt ledsen D70 som trillat i backen i -5°C. Baksidan hade spruckit helt så att de vackra, gröna krestkorten tittade fram och bajonetten var permanent shiftad till vänster. Hudå.
 
Analogt är det som gäller fortfarande. Har en gammal Canon EF från 1973. Har aldrig nekat någonsin trots ned mot -30 under rätt många timmar. Kondens, vad är det? ;-)
 
Bertil B skrev:
Analogt är det som gäller fortfarande. Har en gammal Canon EF från 1973. Har aldrig nekat någonsin trots ned mot -30 under rätt många timmar. Kondens, vad är det? ;-)
Och vad vill du säga med det? Vad har din analoga Canon i ett Nikon Digital-forum att göra? Snälla, håll dig till ämnet.

Och Jakob, 10-15 minus ska inte vara något problem. Jag har kört mina D100 i kallare än 30 minus. Det som lade av efter ett par timmar var jag:)
Funkar kameran nu? Provade du att torka av kontakterna på både optiken och kameran?
 
Jag var av den uppfattningen att alla Canon EOS kameror innehåller elektronik, på samma sätt som datorer, cd-spelare och bilar. Jag har inte haft problem med någon av dessa efter att de vistats och i förekommande fall används i svensk vinterkyla. Snarare är det jag som brukar säcka i hop först och vill värma mig med varm chockladdryck, Ofta står 0-40 C i specikationen som följer med kameran och det är sannolikt det intervallet kameran är testad och garanterad i funktionen, samt att batterier som t ex NiMH tappar kraft under vattnets fryspunkt och därmed inte kan garanteras.
 
Nu fungerar kameran igen

När jag var in på affären igår var det fortfarande helt knas. Då hade det alltså gått 48 timmar från att felet först uppträtt.

Men idag när jag skulle lämna in den på service fungerar den som den ska. Tog alltså tre dygn för felet (kondens eller whatever) att gå tillbaka.

Även om jag är glad så verkar det skumt.



tack för kommentarer!
 
Calle S skrev:
Och vad vill du säga med det? Vad har din analoga Canon i ett Nikon Digital-forum att göra? Snälla, håll dig till ämnet.

Och Jakob, 10-15 minus ska inte vara något problem. Jag har kört mina D100 i kallare än 30 minus. Det som lade av efter ett par timmar var jag:)
Funkar kameran nu? Provade du att torka av kontakterna på både optiken och kameran?

Så så så Calle lungna ner dig några kilon. Bara för det att forumet heter Nikon Digital innebär ju inte det att man inte får nämna Canon eller ordet analog. Har du inget perspektiv? Visst kan jag hålla med om att Bertils inlägg inte bidrog med något som helst, men slapp af. Det kan ju vara så att man här i forumet kanske kan komma fram till at digitala kameror är mer känsliga för väder och vind.

Man behöver inte vara så trång synt att man bara tror på sitt eget som så många här gör. Jag älskar också mina kameror men det innebär inte att jag tror att dom är bättre, större och starkare än allt annat.
 
Calle har rätt. Det är viktigt att hålla både märkeskrig och teknikkrig från de seriösa trådarna. Andelen diskussioner som är förgiftade är extremt hög som det är idag, så toleransnivån kan knappast fortsätta vara lika hög för all framtid.

Men, även det är en diskussion som hör hemma någon annanstans. Så släpp det nu och diskutera hur man använder Nikon D70 i kallt väder.
 
Var ute i helgen och fotade med min D70. Minus 10 grader och den fungerade.
Visst funderade jag på om den skulle palla, dessa tankar brukar även dyka upp när jag är ute med min Canon FT QL mod 71.

Skulle allmänt tro att mekaniken är känsligare än elektroniken i kyla. (Slutartiderna blir kanske längre).
Kall luft är torrare (innehåller mindre fukt) än varm luft så jag skulle tro att ev. kondensproblem i så fall dyker upp först när man kommer in igen.
 
Jag är ju mer orolig för att man ska halka och tappa allt i backen så här års...

Visserligen har jag allriskförsökring i min hemförsäkring men ändå...
 
Det är inte så att du hade kommit åt bländarringen av misstag bara (har 18-70 bländarring förresten? det kanske den inte har?) ? Det har hänt mig några gånger och då har jag fått samma felmeddelande. Visserligen på en F80, men ändå.

(Edit: På objektiv med bländarring måste man ställa bländaren på högsta bländare för att AF mm ska fungera, gäller F80 m fl hus. Detta eftersom man styr bländaren från kameran och inte med bländarringen. Missar man detta så får man felmeddelandet F--.)
 
Senast ändrad:
Kajakob skrev:
När jag var in på affären igår var det fortfarande helt knas. Då hade det alltså gått 48 timmar från att felet först uppträtt.

Men idag när jag skulle lämna in den på service fungerar den som den ska. Tog alltså tre dygn för felet (kondens eller whatever) att gå tillbaka.
Kan kanske vara så att det letade sig in fukt in i kamerans elektronik. Verkar ganska mysko ändå, tycker jag.
Prova att köra den ganska hårt nu utomhus medan det är kallt. Har du garanti skulle det förvåna mig om Nikon gnäller över det, jag har aldrig haft problem med deras service.


Aramis skrev:
Så så så Calle lungna ner dig några kilon. Bara för det att forumet heter Nikon Digital innebär ju inte det att man inte får nämna Canon eller ordet analog. Har du inget perspektiv? Visst kan jag hålla med om att Bertils inlägg inte bidrog med något som helst, men slapp af.
Jag är avslappnad, läs en gång till och du ser att jag t.o.m skrev "snälla".

Man behöver inte vara så trång synt att man bara tror på sitt eget som så många här gör
Någon har ett problem med sin digitalkamera, ställer en fråga här i forumet och svaret blir att det är bättre att köra analogt.
Det om något är trångsynt. Dessutom slöseri med tid när man som jag följer en herrans massa forum och det bara blir en massa nonsens-svar i en tråd jag engagerar mig i.
Och innan du med fördoldhet anklagar någon (mig?) för trångsynthet kan du väl kolla forumhistoriken hos mig.

Over and out.
 
Jakob när uppkom problemet (F--) ute i kylan eller när du kom in?

Jag använder en plastpåse som jag stoppar kameran i innan jag går in. Sedan väntar jag tills kameran blir varm innan jag tar ur den. Då slipper man kondens i kameran.
 
AnnaKarin skrev:
Det är inte så att du hade kommit åt bländarringen av misstag bara (har 18-70 bländarring förresten? det kanske den inte har?) ? Det har hänt mig några gånger och då har jag fått samma felmeddelande. Visserligen på en F80, men ändå.

(Edit: På objektiv med bländarring måste man ställa bländaren på högsta bländare för att AF mm ska fungera, gäller F80 m fl hus. Detta eftersom man styr bländaren från kameran och inte med bländarringen. Missar man detta så får man felmeddelandet F--.)

Kit-gluggen 18-70 är en G-typ. Har ingen bländarring men ditt inlägg är ändå bra. En sak man lätt missar att kolla när inget fungerar. Stog flera minuter med en kollegas Nikon innan vi hittade "felet". Det kändes riktigt skamligt att man inte kollat det direkt.

/AnWi
 
problemet uppkom ute i kylan efter ca en kvart

Det är därför jag tyckte det var så konstigt. Temperaturen växlade runt 15 minus (-10 till -17 under helgen)

Ska det egentligen vara så svårt att köra prylar som klarar lite stötar, vatten, kyla och handhavandefel... utan att de blir stora och inpackade i svart gummi :)

Kanske dags att göra en limited edition för nordiskt klimat.

Bra tips med plastpåsen, skall prova det!
 
Har det kommigt fukt på fel ställe i kameran så det blir kortis någonstans kan den uppträda precis hur som helst, från en knapp som inte gör vad den ska eller gör mer än vad den ska, till att kameran varnar för fel som inte finns, etc.

Att den fungerar igen efter några dagar eller så tyder på det. Ofta kan det ta lite tid, men fukten torkar oftast bort, men är huset relativt tätt kan det ta tid. Standard brukar vara videokameror som använts under skidåktning och fått snö på sig som smält. Klassiskt är att ta bort batteriet och stänga av kameran med en gång, sedan öppna alla luckor, och lägga den lite halvnära ett element så den blir några grader varmare än rumstemperaturen, efter någon dag eller två brukar det vara frid och fröjd om man inte lyckats bränna något i den.

Eller mobiltelefoner som blivigt blöta. Hade en kompis som tappade sin och slog på den för att kolla om den fungerade, det var först när han slog på den som den gick sönder.

-----------------------------------

Kastar ut en relaterad fråga.
När blir det igentligen störst risk för kondens i kameran?

1. Om man tar en varm kamera där även luften innanför bajonetten är varm och tar ut i kylan.

2. Om man har en väldigt kall kameran som tas in i värmen.

Rent spontant vill jag påstå alternativ nummer ett, då den varma luften har högre mängd vatten i sig. I fall nummer två bör väl det vara så att då kameran är kall och möter den varma luften så släpper den vattnet på utsidan av kameran.

När det gäller zoomlinser kan väl detta bli mer vanskligt då dom flesta zoomar mig veterligt inte är lufttäta, speciellt inte dom som inte har interntfokussering.

------------------------------

Något som alltid verkar ha fungerat är att ha den i väskan när man går ut, och låta hela väskan kallna sakta men säkert, då är kameran avkylld när man tar upp den.

Detsamma gäller vid ingång, låt grejena ligga i en väska eller plastpåse och värmas upp långsamt. Ligger dom i väska kan det ta tid.

Jag var ute i helgen (-5 eller -10 C), och lät väskan vila nästan en timme. När jag tog upp kameran (20D i metall) så var den fortfarande snorkall och lite kondens lade sig på ytan. Nu verkar det inte ha kommit något innuti då allt fungerar som det ska och ingen kondens i sökare eller liknande. Men jag blev lite skraj faktiskt.

Testade även mitt Sigma 70-200 som också är i metall, när jag kollade på det 3 timmar efter jag kommit in var det fortfarande ruggigt kallt. Och lite kondens lade sig på utsidan av filtret.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.