Har det kommigt fukt på fel ställe i kameran så det blir kortis någonstans kan den uppträda precis hur som helst, från en knapp som inte gör vad den ska eller gör mer än vad den ska, till att kameran varnar för fel som inte finns, etc.
Att den fungerar igen efter några dagar eller så tyder på det. Ofta kan det ta lite tid, men fukten torkar oftast bort, men är huset relativt tätt kan det ta tid. Standard brukar vara videokameror som använts under skidåktning och fått snö på sig som smält. Klassiskt är att ta bort batteriet och stänga av kameran med en gång, sedan öppna alla luckor, och lägga den lite halvnära ett element så den blir några grader varmare än rumstemperaturen, efter någon dag eller två brukar det vara frid och fröjd om man inte lyckats bränna något i den.
Eller mobiltelefoner som blivigt blöta. Hade en kompis som tappade sin och slog på den för att kolla om den fungerade, det var först när han slog på den som den gick sönder.
-----------------------------------
Kastar ut en relaterad fråga.
När blir det igentligen störst risk för kondens i kameran?
1. Om man tar en varm kamera där även luften innanför bajonetten är varm och tar ut i kylan.
2. Om man har en väldigt kall kameran som tas in i värmen.
Rent spontant vill jag påstå alternativ nummer ett, då den varma luften har högre mängd vatten i sig. I fall nummer två bör väl det vara så att då kameran är kall och möter den varma luften så släpper den vattnet på utsidan av kameran.
När det gäller zoomlinser kan väl detta bli mer vanskligt då dom flesta zoomar mig veterligt inte är lufttäta, speciellt inte dom som inte har interntfokussering.
------------------------------
Något som alltid verkar ha fungerat är att ha den i väskan när man går ut, och låta hela väskan kallna sakta men säkert, då är kameran avkylld när man tar upp den.
Detsamma gäller vid ingång, låt grejena ligga i en väska eller plastpåse och värmas upp långsamt. Ligger dom i väska kan det ta tid.
Jag var ute i helgen (-5 eller -10 C), och lät väskan vila nästan en timme. När jag tog upp kameran (20D i metall) så var den fortfarande snorkall och lite kondens lade sig på ytan. Nu verkar det inte ha kommit något innuti då allt fungerar som det ska och ingen kondens i sökare eller liknande. Men jag blev lite skraj faktiskt.
Testade även mitt Sigma 70-200 som också är i metall, när jag kollade på det 3 timmar efter jag kommit in var det fortfarande ruggigt kallt. Och lite kondens lade sig på utsidan av filtret.