Annons

Kärlek till 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)

madsochmarja

Aktiv medlem
Ville starta en tråd om min kärlek till 50mm, har en pentax k10d med en dårlig 50mm chinon glugg, men jag älskar den fortfarande, en 50mm överraskar dig, dett att kunna se hur vackert tillgängligt ljus kan vara är fantastiskt!
Dett att springa utt i skogen med en model och kunna ta fantastiska bilder, ahh va skönt.
Har man inte fotat med en 50mm har man inte fotat.
:)
 
Väntar...

Väntar på att få mitt 50mm/1.7...

Återkommer strax efter det för att se om jag stämmer in eller inte... ;)
 
madsochmarja skrev:
Ville starta en tråd om min kärlek till 50mm, har en pentax k10d med en dårlig 50mm chinon glugg, men jag älskar den fortfarande, en 50mm överraskar dig, dett att kunna se hur vackert tillgängligt ljus kan vara är fantastiskt!
Dett att springa utt i skogen med en model och kunna ta fantastiska bilder, ahh va skönt.
Har man inte fotat med en 50mm har man inte fotat.
:)

Du verkar mena "Har man inte fotat med en ljusstark glugg har man inte fotat." :)

Men jag förstår vad du menar. En 50/1.8 (eller motsvarande) är billig, ljussstark och lämplig till mycket, kanske i synnerhet p åen APS-C-kamera.

Dessutom är det rätt skönt att *inte* kunna zooma, ibland. Det ger mer tid över för motivet.

Per, som har en Nikon AF 50/1.8.
 
50 är ofta 35..........

Jo tack! 50mm på 24X36 format är värkligen all-round. Jag har en Canon R 50/1,4, en FD 50/1.4, två FD 50/1.8, en FD 50/2.8 Macro, en EF 50/1.4 USM.....och en EF 35/2.0 som blir 52mm på 20D.

Ett helt harem! Det måsste vel kallas kärlek! Det gäller bara att orka med dom alla :D
/Erik J
 

Bilagor

  • 99.gif
    99.gif
    636 bytes · Visningar: 2,390
madsochmarja skrev:
Ville starta en tråd om min kärlek till 50mm, har en pentax k10d med en dårlig 50mm chinon glugg, men jag älskar den fortfarande, en 50mm överraskar dig, dett att kunna se hur vackert tillgängligt ljus kan vara är fantastiskt!
Dett att springa utt i skogen med en model och kunna ta fantastiska bilder, ahh va skönt.
Har man inte fotat med en 50mm har man inte fotat.
:)
Om det är en Chinon 50/1.9 så är den inte dålig alls. Har för mig att den 50 mm gluggen var den bästa av alla testade normaloptik i ett gammalt nummer av Foto (eller Aktuell Fotografi).
 
Det är bara att ställa in sig i hyllningskören. Det första objektivet jag köpte som tonåring och det sista jag skulle vilja vara utan. Även om jag inte använder långt när så mycket som tidigare så ligger det alltid med i väska. När inget annat fungerar brukar det komma på. När inspirationen tryter då är det en 50/1,8 som åker på och helt plötsligt ser man saker på ett annat sätt och det blir roligt att fotografera igen. En annan fördel när man fotograferar människor är att det ser mindre hotfullt ut än ett Nikkor 28-70/2,8

/c
 
Jag har alltid haft svårt för kärlek till prylar, men inte med vad man kan göra med dem.

Normalgluggen har alltid varit mitt favo-objektiv.

På DSLR APS-C format så sitter 1,4/30mm vackert på kameran.


Ur mörkret i slottets tjocka valv:
 

Bilagor

  • kevin6848_f.jpg
    kevin6848_f.jpg
    39.7 KB · Visningar: 2,268
PapaC skrev:
En annan fördel när man fotograferar människor är att det ser mindre hotfullt ut än ett Nikkor 28-70/2,8

/c

Ser oxo betydligt mindre hotfullt ut än om man ska ta en porträttbild med 70-200 2,8. Måste kännas som personen i fråga är uppställd för arkebusering om han/hon är lite kameraskraj..

Jag älskar mitt 50 1,8 på min 20D. Blir trevliga nära bilder med kort tele, bra partykombo oxo iom ljusstyrkan och brusegenskaperna.
 
En gammal skön 50mm som jag ska prova lite grand framöver (fick den av min far innan han tog avsked från jordelivet förra året). Speciellt nyfiken på den tolvbladiga, stjärnformade bländaren och hur den verkar, vars form Zeiss nu återupptagit i sin nya Sonnar T* 1,5/50mm för Zeiss Ikon, Leica M m.fl.
 

Bilagor

  • pict0133.jpg
    pict0133.jpg
    79.7 KB · Visningar: 2,177
En snabb 50:a

Canon 7s med 50mm 1:0.95 från 1963.

Poor mans Leica.
 

Bilagor

  • canon7s.jpg
    canon7s.jpg
    34.1 KB · Visningar: 2,097
Mer *Dregel*

Inte så snabb 50:a; men större och snabbare hus :)

Min pärla klar för fotorunda.
 

Bilagor

  • f1-new-front.jpg
    f1-new-front.jpg
    28.8 KB · Visningar: 2,084
Insämmer till fullo

Att få 50 1.4 att bli just 50 var ett av huvudskälen till att jag köpte min 5D. Mellanskillnaden till 30D täcktes av kostnaden för 35 1.4(man kan ju lura sig själv på många sätt).
Nu funderar jag bara på hur jag ska kunna lura mig själv till 50 1.2 :)

Jag provade 30 1.4 men blev aldrig riktigt glad.
 
Jag är också inne på att testa det här med fast optik. Många verkar förtjusta i just 50mm har jag märkt. Inte bara i denna tråd utan generellt också. Ibland har jag hört talas om att en annan "klassisk" favoritbrännvidd ligger kring 30mm har jag för mig.
Vad jag undrar är vad jag ska köpa. Jag har en kamera med 4:3-sensor och undrar om jag om jag vill uppleva samma sak som denna hyllningskör ska köpa en 50 glugg eller en 25 glugg eller kanske nåt mittemellan. Detta då 4:3 systemet ju har en brännviddsförlängning (som det ju kallas ) på x2 mot småbildsformatet.
 
En halva på dej, Jerry.

Du vet 50mm på 24x36 har något med ögat att göra.
WhatYouSeeIsWhatYouGet.
Jag tar heller en skarp bild på tamhöns med 50mm enn att släpa på en 500mm för att hitta en suddmes :)
/Erik J
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.