madsochmarja
Aktiv medlem
hey hey nu skal du vara snälfujicanon skrev:
Å,fan...va' den så gammal Mamayia:an
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
hey hey nu skal du vara snälfujicanon skrev:
Å,fan...va' den så gammal Mamayia:an
lynxx skrev:
Gamla gluggar ska man ej förakta.
Det blir skarpt men det går sakta.....
fujicanon skrev:
"Bättre att ha egen kontroll på Fokusen........spesiellt om det tar lite tid...."
Inte med den här gamla Zeiss-normalen i alla fall. Inte sällan går det snabbare med manuell focusering pga att man ganska ofta vill ha focus i någon annan del av bilden än mitten och då med en AF-optik måste komponera om efter att focus ställts. Med en Planar 50mm/1,7 eller 1,4 och ett kamerahus med kontrastrik och ljus sökare/mattskiva ställer du skärpan lätt i vilken del av bilden som helst utan att behöva komponera om. Du trycker av i samma ögonblick som skärpan ställs medan du med en AF-kamera först måste byta utsnitt och då är det ofta försent.
Har själv bytt ut microprisma/snittbildsmattskivan i min RTS mot en helmatt och rutmönstrad eftersom jag ställer skärpan lätt var som helst i bilden även med Zeiss 2,8-optik utan krimskramset i mitten som bara irriterar. En motordriven Contax med manuell Zeiss-normal är den snabbaste SLR/DSLR kameran som jag ser det. Plus är också att snäckan löper otroligt lätt på Planaren och bara har mellan ett kvarts - ett halvt varv i utslag från närgräns till oändligt vilket underlättar snabb focusinställning.
Graal skrev:
fujicanon skrev:
"Bättre att ha egen kontroll på Fokusen........spesiellt om det tar lite tid...."
Inte med den här gamla Zeiss-normalen i alla fall. Inte sällan går det snabbare med manuell focusering pga att man ganska ofta vill ha focus i någon annan del av bilden än mitten och då med en AF-optik måste komponera om efter att focus ställts.
Uhmmmm. Tänker du bara foto du?
Snygg glugg, b.t.w......
fujicanon skrev:
..är så bra att den platsar i laget!
Skall vi kalla den UR-femti:an?
1.4 var den, i 3 varianter från 1963 till 1968. Canon hadde tydligen lite problem med denjonasjoh skrev:
Undrar om det inte fanns en FL 50/1,2 också?
Eller var den 1,4 kanske?
/Jonas
Jewster skrev:
Jag är också inne på att testa det här med fast optik. Många verkar förtjusta i just 50mm har jag märkt. Inte bara i denna tråd utan generellt också. Ibland har jag hört talas om att en annan "klassisk" favoritbrännvidd ligger kring 30mm har jag för mig.
Vad jag undrar är vad jag ska köpa. Jag har en kamera med 4:3-sensor och undrar om jag om jag vill uppleva samma sak som denna hyllningskör ska köpa en 50 glugg eller en 25 glugg eller kanske nåt mittemellan. Detta då 4:3 systemet ju har en brännviddsförlängning (som det ju kallas ) på x2 mot småbildsformatet.
larsborg skrev:
Den tidigare visade Canon mätsökarkameran, med normaloptik med ljusstyrka 0,95 skulle vara en fattigmans Leica, vaa?
Knappast, den är idag VÄRD STÅLAR, i nivå med en Leica, minsann, ha-ha!
Kvalitén på denna Canon är premium, det var så allt började för den japanska kameraindustrin,- kvalité till ett rimligt pris ...
steelneck skrev:
50mm är en trevlig brännvidd på en riktig kamera utan gröna-rutor och annat tjafs.