Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kärlek till 50mm

Produkter
(logga in för att koppla)
Gamla gluggar ska man ej förakta.
Det blir skarpt men det går sakta.

Hu, så poetisk man blev nu då....
 
Du är inte enda poeten, Roger.

Bättre att ha egen kontroll på Fokusen........spesiellt om det tar lite tid....

PS. Och; 50mm är tillräcklig.............
 
Senast ändrad:
Det tar inte längre tid...

lynxx skrev:
Gamla gluggar ska man ej förakta.
Det blir skarpt men det går sakta.....

fujicanon skrev:
"Bättre att ha egen kontroll på Fokusen........spesiellt om det tar lite tid...."


Inte med den här gamla Zeiss-normalen i alla fall. Inte sällan går det snabbare med manuell focusering pga att man ganska ofta vill ha focus i någon annan del av bilden än mitten och då med en AF-optik måste komponera om efter att focus ställts. Med en Planar 50mm/1,7 eller 1,4 och ett kamerahus med kontrastrik och ljus sökare/mattskiva ställer du skärpan lätt i vilken del av bilden som helst utan att behöva komponera om. Du trycker av i samma ögonblick som skärpan ställs medan du med en AF-kamera först måste byta utsnitt och då är det ofta försent.

Har själv bytt ut microprisma/snittbildsmattskivan i min RTS mot en helmatt och rutmönstrad eftersom jag ställer skärpan lätt var som helst i bilden även med Zeiss 2,8-optik utan krimskramset i mitten som bara irriterar. En motordriven Contax med manuell Zeiss-normal är den snabbaste SLR/DSLR kameran som jag ser det. Plus är också att snäckan löper otroligt lätt på Planaren och bara har mellan ett kvarts - ett halvt varv i utslag från närgräns till oändligt vilket underlättar snabb focusinställning.
 

Bilagor

  • pict0007.jpg
    pict0007.jpg
    67.7 KB · Visningar: 655
Re: Det tar inte längre tid...

Graal skrev:
fujicanon skrev:
"Bättre att ha egen kontroll på Fokusen........spesiellt om det tar lite tid...."


Inte med den här gamla Zeiss-normalen i alla fall. Inte sällan går det snabbare med manuell focusering pga att man ganska ofta vill ha focus i någon annan del av bilden än mitten och då med en AF-optik måste komponera om efter att focus ställts.

Uhmmmm. Tänker du bara foto du?

Snygg glugg, b.t.w......
 
Visserligen 5 mm för mycket men...

...Canon FL 55/1,2 är inte dum den heller.

mvh Jonas
 

Bilagor

  • fl55.jpg
    fl55.jpg
    93.7 KB · Visningar: 638
Rena porr-siten detta...

Enn finns det hopp......
Jan-Olof är ju den enda som har fotad med 50mm, tydligen.
Vi måsste följa upp!
Håll tråden vid liv:
"Omöjliga" och "möjliga" bilder med 50mm; no crop!
/Erik J
 
Jewster skrev:
Jag är också inne på att testa det här med fast optik. Många verkar förtjusta i just 50mm har jag märkt. Inte bara i denna tråd utan generellt också. Ibland har jag hört talas om att en annan "klassisk" favoritbrännvidd ligger kring 30mm har jag för mig.
Vad jag undrar är vad jag ska köpa. Jag har en kamera med 4:3-sensor och undrar om jag om jag vill uppleva samma sak som denna hyllningskör ska köpa en 50 glugg eller en 25 glugg eller kanske nåt mittemellan. Detta då 4:3 systemet ju har en brännviddsförlängning (som det ju kallas ) på x2 mot småbildsformatet.

Enda nackdelen är kanske att du inte kommer ner i samma korta skärpedjup på 4/3, som med film eller större sensorer. Om du vill ha bildvinkeln från en 50mm, så köper du 25mm. Bildvinkeln med 50mm blir tele/porträtt. Om du redan har en zoom som täcker "allt", så hade jag nog satsat på ljusstark 50'a(100mm).
 
Jorrå, normalen, 50mm var en perfekt brännvidd för en A-SLR, men jag vill nog bredda mig, från 40mm till 60mm, där ligger även idealet, för att täcka det mesta, inom vardaglig fotografering.
En ljusstark optik, ofta en av de skarpaste i en optikserie, relativt billig att tillverka, ingen/liten förändring av den för ögat vanliga bildvinkeln.

Med dagens konsument D-SLR med APS-C bildsensor blir 50mm lite av ingenting, inget tele, ingen speciellt bra porträtt brännvidd heller (75mm), tyvärr!

Med en fullbildsensor (FF), ja, då blir ordningen likt det gamla, normalen ger vad den är avsedd för, en normal bildvinkel.
Jag väntar, å väntar på att fullbildsensorn skall komma ner till en rimlig prisnivå, i en Sony D-SLR!

Den tidigare visade Canon mätsökarkameran, med normaloptik med ljusstyrka 0,95 skulle vara en fattigmans Leica, vaa?
Knappast, den är idag VÄRD STÅLAR, i nivå med en Leica, minsann, ha-ha!
Kvalitén på denna Canon är premium, det var så allt började för den japanska kameraindustrin,- kvalité till ett rimligt pris ...
 
Blev så inspirerad av denna tråden att jag måste fota lite med min 50 mm f1,8 nu. Har den på min 5D. Älskar det....verkligen!
 
50mm är en trevlig brännvidd på en riktig kamera utan gröna-rutor och annat tjafs.
 

Bilagor

  • li_arn3.jpg
    li_arn3.jpg
    30.9 KB · Visningar: 640
larsborg skrev:


Den tidigare visade Canon mätsökarkameran, med normaloptik med ljusstyrka 0,95 skulle vara en fattigmans Leica, vaa?
Knappast, den är idag VÄRD STÅLAR, i nivå med en Leica, minsann, ha-ha!
Kvalitén på denna Canon är premium, det var så allt började för den japanska kameraindustrin,- kvalité till ett rimligt pris ...

Hehe! ja sa den VAR kallad "poor mans leica" när den kom; i dag måsste nog fattigmannen köpa Leica:n :))
Mina Canon:er från 1963 till 1984 överlever dagens EOS:ar, och dom fodras med filmruller för jämnan.
Visa mej en Canon "bättre" enn en Canonflex, 7s, A-1 eller F-1..............med eller utan 50mm :)
/Erik J
 
Å här är "skönheten".

Synd bara att den inte är digital. Mån tro när vi skall få se den första digitala systemkameran som är så här grundläggande enkel och låter en koncentrera sig på att vara kreativ? Tänk om bara Leica M8 hade varit en spegelreflex... mmmmm, det hade inte ens gjort något om plånboken blivit tunn.
 

Bilagor

  • li_img_3306.jpg
    li_img_3306.jpg
    30.3 KB · Visningar: 638
__________________________________________________

Erik Johansen skrev:

...Visa mej en Canon "bättre" enn en Canonflex, 7s, A-1 eller F-1..............med eller utan 50mm :)
__________________________________________________

Lätt!
Min egen favorit kamera modell, fungerar perfekt, servad med jämna mellanrum, helt manuell, vadå batteri (?), matas med film, ofta med optiken 1,7/55mm eller 1,7/50mm, kamerahuset heter Minolta SRT 101/303.

Men, skulle jag hitta en Canon 7s, kan bli svårt, bjuder jag lågt, talar om för säljaren, att en så gammal kamera för film, inte är värd mera än några hundra lappar, - hoppas bara att han går på det ...
Häpp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.