raderadmedlem
Avslutat medlemskap
OK...
Men en Minolta är ju ingen Canon
Men en Minolta är ju ingen Canon
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tror dock de gamla "nostalgikamerorna" ligger en bra snäpp efter om man plåtar i regn eller efter 300 000 exponeringar jämfört med en EOS 1 D. Kameror utvecklas också och allt var inte bättre förr. Eller snackade vi om bildkvalitet? (Då ligger de gaml miltals efter)fujicanon skrev:
Visa mej en Canon "bättre" enn en Canonflex, 7s, A-1 eller F-1..............med eller utan 50mm
/Erik J
matnyttige skrev:
Tror dock de gamla "nostalgikamerorna" ligger en bra snäpp efter om man plåtar i regn eller efter 300 000 exponeringar jämfört med en EOS 1 D. Kameror utvecklas också och allt var inte bättre förr. Eller snackade vi om bildkvalitet? (Då ligger de gaml miltals efter)
Jewster skrev:
Jag är också inne på att testa det här med fast optik. Många verkar förtjusta i just 50mm har jag märkt. Inte bara i denna tråd utan generellt också. Ibland har jag hört talas om att en annan "klassisk" favoritbrännvidd ligger kring 30mm har jag för mig.
Vad jag undrar är vad jag ska köpa. Jag har en kamera med 4:3-sensor och undrar om jag om jag vill uppleva samma sak som denna hyllningskör ska köpa en 50 glugg eller en 25 glugg eller kanske nåt mittemellan. Detta då 4:3 systemet ju har en brännviddsförlängning (som det ju kallas ) på x2 mot småbildsformatet.
Jag visst inbillar du dig. Speciellt de ryska gamla objektiven var väl ingen höjdare?Danlo skrev:
Haha, du skämtar va? De skarpaste och mest tekniskt perfekta bilderna har jag tagit med en gammal rysk metallklump som är ca 30-40 gammal.. Men men.. jag kanske bara inbillar mig..
Menar du mig eller? Jag retas inte utan är helt seriös när jag menar att en Canon EOS 1D X med L-optik mot en rysk 60-talskamera är som att jämföra Mercedes värsting mot din mormors rostiga cykel.Danlo skrev:
Hehe.. att jag inte förstod direkt att du bara retades din lilla spjuver
Möjligt, men det är inte antalet lameller som har betydelse för bokehn utan mer hur lamellerna är konstruerade eller rättare sagt hur jämn öppningen blir som de skapar. Men visst är det imponerande med många lameller. Något att imponera på brudarna med.alf109 skrev:
Men Canons 50/1,2L har väl bara 8 bländarlameller?
matnyttige skrev:
Något att imponera på brudarna med.
Detta med bokeh har inget med bländaren att göra utan hur optiken är korrigerad för sfärisk aberration.matnyttige skrev:
Möjligt, men det är inte antalet lameller som har betydelse för bokehn utan mer hur lamellerna är konstruerade eller rättare sagt hur jämn öppningen blir som de skapar. Men visst är det imponerande med många lameller. Något att imponera på brudarna med.
Jo, till en viss del har det ju det. Du kan ju få ljuspunkter i bakgrunden att ta formen av bländaröppningen.alf109 skrev:
Detta med bokeh har inget med bländaren att göra utan hur optiken är korrigerad för sfärisk aberration.
Att olika form på bländaröppningen kan ge oönskad form på ljuspunkter ur fokus är givetvis ingen nyhet, detta kan upplevas som fult och förstärka intrycket av tex dålig bokeh, men begreppet bokeh står för hur den sfäriska aberrationen ger sig uttryck på föremål ur fokus, alltså inte endast ljuspunkter. Bokehn blir dessutom motsatt framför jämfört med bakom fokusplanet. Med hård (harsh) bokeh får man tex ofta "spökkonturer" på föremål med stor kontrastskillnad vilket ofta syns som att bakgrunden ur fokus upplevs som "orolig" eller rörig.matnyttige skrev:
Jo, till en viss del har det ju det. Du kan ju få ljuspunkter i bakgrunden att ta formen av bländaröppningen.
Jo, men då snackar vi ju om en sak som i högsta grad har betydelse för bokehn, dvs hur motiven som inte ligger i skärpeplanet tecknar sig.alf109 skrev:
Att olika form på bländaröppningen kan ge oönskad form på ljuspunkter ur fokus är givetvis ingen nyhet.......