Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Kära Mac-användare :)

Produkter
(logga in för att koppla)

snelhest

Medlem
Vad för mjukvara använder ni för bildmanipulering/redigering?
Jag antar att de flesta kör på Photoshop, men det måste ju finnas fler bra program att använda.
Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att jag aldrig riktigt gillat Photoshop, men aldrig heller lyckats hitta något dugligt alternativ, för Mac dvs. (På PC fungerar PaintShopPro utmärkt tycker jag)

Som du säger så finns inget riktigt alternativ till Ps. Möjligen något av Raw-konverteringsprogrammen. Det ska dock bli mycket intressant att se Aperture. Möjligen ärver sedan Iphoto lite av Apertures funktioner..

snelhest skrev:

Anledningen till att jag frågar är helt enkelt att jag aldrig riktigt gillat Photoshop

Kanske du skall fundera på varför du inte gillar Photoshop.Ibland kan det finnas anledningar att jag inte gillar något för att jag inte riktigt förstår vad det handlar om.
Efter mer än fem år som PS användare inser jag att jag fortfarande bara kan bråkdelar och att det alltid finns olika vägar till målet och alltså personlig valfrihet. När något inte funkar som jag vill är det i regel för att jag inte vet hur jag skall gå till väga. Men det är ju knappast programmet fel
Den enda anledning jag kan se att inte gilla PS är priset. Då är PS Elements ett bra alterativ.

Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad; hela gränssnittet stör mig rent allmänt. Det är väl, så att säga, inte byggt utefter hur jag tänker när jag redigerar bilder. Jag skulle givetvis kunna lära mig att tänka om, men om det fanns något likvärdigt alternativ som passade mig bättre, skulle jag ju givetvis hellre använda det. Det verkar väl dock inte se ut som att det existerar något sådant..

Men som Jens sa verkar ju dock Aperture riktigt intressant. Tittade på demofilmen och det verkade ju onekligen kraftfullt. Det vore nog värt att investera i tror jag (även fast jag inte är "professionel")

Graphic Converter finns. Samt Photoshop Elements. iPhoto utvecklas, men är inte mycket att ha än så länge. GIMP är ett annat alternativ.

snelhest skrev:
Jag kan inte riktigt sätta fingret på vad; hela gränssnittet stör mig rent allmänt. Det är väl, så att säga, inte byggt utefter hur jag tänker när jag redigerar bilder. Jag skulle givetvis kunna lära mig att tänka om, men om det fanns något likvärdigt alternativ som passade mig bättre, skulle jag ju givetvis hellre använda det. Det verkar väl dock inte se ut som att det existerar något sådant..

Men som Jens sa verkar ju dock Aperture riktigt intressant. Tittade på demofilmen och det verkade ju onekligen kraftfullt. Det vore nog värt att investera i tror jag (även fast jag inte är "professionel")

PS innehåller ju ALLT. Så det är positivt. Sen kan jag hålla med om att gränssnittet mer känns som ett legobygga där man bara lägger in nya klossar inför varje uppdatering. Kanske borde man renodla och göra en version för fotografer och en annan för grafiska användare och bygga ut dessa separat.

PS CS2 är enligt mig det bästa som hänt inom digital bildbehandling......men det gör sig bäst när man arbetar med dubbla skärmar. Jag kör en 22" med bilden, och en 15" med alla paletter.....då är det funktionellt. Att sitta med alla paletterna kors och tvärs över bilden gör ingen glad.

Innnan CS med bra RAWfunkton fanns tycker jag nog att Binuscans program här var en minst sagt värdig konkurrent. Hade inte råd att behålla det dock såjag vet inte hur det utvecklats sean 2:an men då hade det funktioner som nog slog ut ett och annat i dåvarande PS-version.
Kanske något att kolla?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar