Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Känslor i naturbilder...
- Trådstartare Arleklint
- Start datum
Graylingman
Aktiv medlem
Vet inte om jag förstår din fråga riktigt, men jag blev i alla fall förbannad när jag var uppe i Höljes häromdagen. Några bilder därifrån ligger i mitt album Fortum. Är det naturbilder? Ger de negativa känslor?
//Anders
//Anders
lottawe
Aktiv medlem
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=344155Arleklint skrev:
De flesta bilder avspeglar positiva känslor. Finns det exempel på naturbilder som avspeglar negativa mänskliga känslor, eller har du idéer om hur sådana kan göras?
Bl a Mari Boströms kommentar tycker jag säger massvis fast själv såg jjag "den ljusa vägen" som leder in i bilden bland det orliga, jobbiga.. Kanske kan kallas "negativa känslor" det jag såg runt det positiva?
(Sen att bilden inte är någon höjdarbild är en annan sak)
Senast ändrad:
kaw
Aktiv medlem
Kim hade väl uppe något liknande i sin "hur ser din själ ut"-tråd. Här ett litet banalt försök till spånande av mig: att fånga något mörkt skrämmande, eller kanske dystert avslaget. Ett svart läskigt träd, en tråkig grå yta...
Gissar att det var diverse spånande från olika personer du var ute efter, utan påverkan av vad du redan funderat ut.
Gissar att det var diverse spånande från olika personer du var ute efter, utan påverkan av vad du redan funderat ut.
Määtza
Aktiv medlem
JAg tycker definitivt att en bild kan vara dyster.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=357553
Den här bilden tycker jag är dyster i den mening att den är mörk och lite hotande.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?_q=1&ID=357553
Den här bilden tycker jag är dyster i den mening att den är mörk och lite hotande.
kaw
Aktiv medlem
Abslout - jag tycker de passar perfekt som svar på Jannes fråga.WFS) (Graylingman skrev:
Är det naturbilder? Ger de negativa känslor?
ariadne
Aktiv medlem
Arleklint skrev:
Att många naturbilder avspeglar känslor håller nog de flesta med om. Även mänskliga känslor.
De flesta bilder avspeglar positiva känslor. Finns det exempel på naturbilder som avspeglar negativa mänskliga känslor, eller har du idéer om hur sådana kan göras?
Vad är en naturbild?
Jag kan tänka mig att man använder sig av naturen på olika vis, men man kanske inte kallar sig för naturfotograf för det.
Jag tror att de som använder sig av naturen för att uttrycka något mkt väl kan skapa "mörka" bilder, tror dock att det är mer sällsynt hos de som primärt kallar sig för natufotografer. Undantag finns säkert och jag har inga belägg för vad jag skriver. Bara spånar
lottawe
Aktiv medlem
Re: Re: Känslor i naturbilder...
Fast någon sade att konstnären alltid avbildar sig själv i sina verk. Ofta ligger det nog något i det och kanske beror även naturfotografers bilder många gånger på vilken dag de togs för hur känslan blir...
Varför ligger denna under fritt forum förresten?
Jag tror samma sak. Att de som kallar sig naturfotografer visserligen är ute efter att gestalta känslor men då främst känslor från naturen.ariadne skrev:
Jag tror att de som använder sig av naturen för att uttrycka något mkt väl kan skapa "mörka" bilder, tror dock att det är mer sällsynt hos de som primärt kallar sig för natufotografer. Undantag finns säkert och jag har inga belägg för vad jag skriver. Bara spånar
Fast någon sade att konstnären alltid avbildar sig själv i sina verk. Ofta ligger det nog något i det och kanske beror även naturfotografers bilder många gånger på vilken dag de togs för hur känslan blir...
ariadne
Aktiv medlem
Åandrasidan; En naturfotograf skildrar väl inte bara det "positiva". Kan tänka mig att man även skildrar död och såna saker.
Men naturfotogafi känns många ggr för mig mer som att skildra något, både det ljusa och det mörka, så som naturen (och livet) är, mer än att uttrycka något. ( en bild som skildrar något kan bli uttrycksfull men det primära syftet är att skildra, så som det är)
Ja, jag bara spånar igen
Men naturfotogafi känns många ggr för mig mer som att skildra något, både det ljusa och det mörka, så som naturen (och livet) är, mer än att uttrycka något. ( en bild som skildrar något kan bli uttrycksfull men det primära syftet är att skildra, så som det är)
Ja, jag bara spånar igen
Jag är ute efter att förmedla negativa känslor i all min fotografi. Sen om jag lyckas, det är upp till andra att avgöra. En av de bästa komplimanger jag har fått för en bild var när min sambo sa att hon inte ville titta på bilden. Den var för obehaglig och gjorde henne deprimerad.
Jag vet inte riktigt hur det har blivit så, men jag har alltid varit lagd åt det hållet. Jag tenderar att föredra moll framför dur när det gäller musik också. Någon sa att det skulle vara typiskt finskt, men jag vet inte.
(vad gjorde tråden i Fritt forum förresten?)
Jag vet inte riktigt hur det har blivit så, men jag har alltid varit lagd åt det hållet. Jag tenderar att föredra moll framför dur när det gäller musik också. Någon sa att det skulle vara typiskt finskt, men jag vet inte.
(vad gjorde tråden i Fritt forum förresten?)
emtre
Aktiv medlem
Du lyckas utmärkt tycker jag.jimh skrev:
Jag är ute efter att förmedla negativa känslor i all min fotografi. Sen om jag lyckas, det är upp till andra att avgöra.
jimh skrev:
Jag vet inte riktigt hur det har blivit så, men jag har alltid varit lagd åt det hållet. Jag tenderar att föredra moll framför dur när det gäller musik också.
Jag har också undrat en del över det där, varför det känns viktigare/naturligare att lyfta fram mörkret än ljuset, men men det är kanske OT.
Nog finns det bilder med naturen som motiv som berättar om mörkret, fast jag räknar dem ofta inte som naturbilder utan bara som bilder. Säger iofs kanske en del om min bild av vad en 'naturbild' är.
Bilagor
Arne S
Aktiv medlem
Jag tycker att det finns bilder som avspeglar såväl negativa som positiva känslor.
Ex. En bild på ett rådjur i en vacker solig glänta tar hand om sitt nyfödda kid. Klart positivt för mig. Om bilden istället speglar kidet som står och tittar ner på sin döda mamma, kanske med mörka moln i bakgrunden, speglar det en negativ känsla.
Sedan ser jag en skillnad i vad det FRAMKALLAR för känsla hos mig.
Är det tankar i denna stilen du vill ha fram med din fråga?
Ex. En bild på ett rådjur i en vacker solig glänta tar hand om sitt nyfödda kid. Klart positivt för mig. Om bilden istället speglar kidet som står och tittar ner på sin döda mamma, kanske med mörka moln i bakgrunden, speglar det en negativ känsla.
Sedan ser jag en skillnad i vad det FRAMKALLAR för känsla hos mig.
Är det tankar i denna stilen du vill ha fram med din fråga?
skutte
Aktiv medlem
En av dom mest negativt känsloladdade naturbilder jag sett här på fotosidan är den av Ulf Manhammar; http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=352024
Jag tycker bilden är väldigt stark, man riktigt hör svanen skrika ut sin förtvivlan.
/Göran
Jag tycker bilden är väldigt stark, man riktigt hör svanen skrika ut sin förtvivlan.
/Göran
dumbo
Aktiv medlem
Bilder som tex denna http://www.deviantart.com/view/3080241/ framkallar inte några direkt positiva känslor för mig.
Vissna blommor kan åxå se sorgset ut.
Vissa bilder kan ju se mörka eller kusliga ut. Dramatiskt väder/väderomslag tex.
Har inte så mycket bildexempel dock.
Vissna blommor kan åxå se sorgset ut.
Vissa bilder kan ju se mörka eller kusliga ut. Dramatiskt väder/väderomslag tex.
Har inte så mycket bildexempel dock.
skarpedjup
Aktiv medlem
Det är väl som i alla andra bilder, olika tecken
man associerar med negativa saker. Är väl inget som är generellt för naturfoto.
man associerar med negativa saker. Är väl inget som är generellt för naturfoto.
LaSvedesina
Aktiv medlem
Den här bilden utav Marie J http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=374746
gillar jag massor. Den känns negativ,mörk på något positivt sätt, mycket tackvare att det är mörkt i slutet på vägen. En bild som väcker känslor.
Ciao Annika
gillar jag massor. Den känns negativ,mörk på något positivt sätt, mycket tackvare att det är mörkt i slutet på vägen. En bild som väcker känslor.
Ciao Annika
dJb
Aktiv medlem
Själv brukar jag ofta sträva efter att få fram känslan av ödslighet, vemod och en lite dyster stämning i mina bilder, som också accentueras av att jag ofta väljer sv/v.
Jag fångas själv ofta upp av den typen av bilder mer än rent värdeneutrala eller mer positiva naturbilder som jag kan tycka vara snygga men kanske inte säger så mycket för mig personligen.
david
Jag fångas själv ofta upp av den typen av bilder mer än rent värdeneutrala eller mer positiva naturbilder som jag kan tycka vara snygga men kanske inte säger så mycket för mig personligen.
david
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Re: Känslor i naturbilder...
Har du bildexempel?
ariadne skrev:
Vad är en naturbild?
Jag kan tänka mig att man använder sig av naturen på olika vis, men man kanske inte kallar sig för naturfotograf för det.
Har du bildexempel?
Arleklint
Aktiv medlem
Re: Re: Re: Känslor i naturbilder...
Har du bildexempel?
Jag la tråden i fritt forum eftersom forumvärdarna brukar flytta mina trådar dit
lottae skrev:
Jag tror samma sak. Att de som kallar sig naturfotografer visserligen är ute efter att gestalta känslor men då främst känslor från naturen.
Har du bildexempel?
Jag la tråden i fritt forum eftersom forumvärdarna brukar flytta mina trådar dit