Annons

Känslighet Delta 100?

Produkter
(logga in för att koppla)

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
Vad får ni ut för känslighet ur Delta 100? Jag tänkte göra ett litet uppehåll med min standardfilm TMX och håller på att köra in mig på Delta.

Men jag blir lite förvånad när jag får ut känsligheten EI 250 ur Deltan. Jag framkallar i Xtol 1+1.

Är Delta en snabb film eller är min förvåning berättigad?
 
Jag använder D76 1+1 och negativen blir bra på normaltiden. Däremot kan jag tänka mig att Delta 400 ligger lite lågt. Kanske inte så lågt som EI 250 dock.
 
Filmkänsligheten på en film kan variera beroende på framkallare, men det ska inte kunna variera mer än 0,5 steg.

Är du säker på att du får ut alla skuggtoner? Följer man filmtillverkarens rekommendationer kan man mycket väl få ett överframkallat negativ.

Jag kör själv en del Delta och framkallar i D76 med ett resultat som är finkornigt och med en bra tonskala och lagom kontrast.

Jag är mer förtjust i Delta-filmerna än Kodaks T-max. Särskilt när det gäller 400-filmerna.
 
Om det är exponeringsindex (EI) du menar så har jag för mig att Delta 100 ligger på EI 80 och att Delta 400 ligger ungefär runt EI 250.

/Joakim
 
Har testat Delta 100 och 400 enligt Phil Davis metod.

Delta 100, ISO 80 med Perceptol 1+3 i 24 C, aggitering 4 ggr minut i 12 minuter.

Delta 400, ISO 250 med Perceptol 1+1 i 24 C, aggitering 4 ggr per minut i 9 minuter.

Ovanstående ger bra resultat.
 
Jag är inte ensam om min förvåning alltså. Tanken slog mig att jag skulle ha fått Delta 400 istället men det står Delta 100 i filmkanten.

Jag har testat tre rullar (alla från samma bulkrulle dock). Jag mäter med skannern, på precis samma sätt som jag gjort många gånger tidigare med TMX som jag får ut mellan 80 och 100 ur beroende på framkallare. Svartpunkten jag mäter är -3,5 steg från mätpunkten.
  • Den första rullen framkallade jag enligt rekommendationerna i Massive Dev Chart. Den mätte jag inte ens upp eftersom jag redan vid okulärbesiktning såg att kontrasten var tokhög och att samtliga svartpunktsrutor var rejält över 0,1D-tröskeln.
  • Nästa rulle minskade jag framkallningen några snäpp för och fick en mer rimlig kontrast. Dock hade jag inte exponerat något tillräckligt tunt negativ för att kunna sätta svartpunkten.
  • Sista rullen körde jag med samma framkallning som rulle två, men med mätaren på ISO 200 istället. Då lyckades jag till sist få fram ett negativ med svärtning 0,1D över bas och slöja. Det låg 4 steg från mätpunkten. Kontrasten låg lite högt, ca 1,25D, men inte tillräckligt för att jag tycker att överframkallningen borde påverka de tunnare partierna nämnvärt.
Det känns orimligt att få en känslighet som ligger såpass långt över den angivna, så jag måste försöka hitta fel i min process. Xtol är väl ingen pressframkallare heller? Nästa steg är att testa en fabriksrullad Delta med samma metod. Får jag samma resultat då så skall jag repetera något gammalt TMX-test och se om jag får samma resultat som förr. Sen får jag utvärdera skannerns förmåga att ge rättvisa densitetsavläsningar på något sätt. Fler tips?
 
För tydlighetens skull kanske vi ska klargöra att pressa och vilken maximal känslighet en film kan ha är olika saker.

Lars Kjellberg anger i sin bok "Avancerad Svartvitteknik 1" och i flera artiklar att filmkänsligheten kan variera upp till plus/minus ett halvt steg beroende på framkallning.

Pressning är egentligen kompensering av underexponering genom överframkallning. Då brukar man maximalt kunna få ut 3,5 steg mer med acceptabel kvalitet och bibehålen kontrast. Det är givetvis beroende på film och framkallare.
 
jimh skrev:
Jag mäter med skannern, på precis samma sätt som jag gjort många gånger tidigare

Det här var ett intressant ämne. Har just bestämt mej för att börja med svart-vitt igen efter flera års uppehåll.

Jim, kan du inte beskriva hur du gör när du kalibrerar dina exponeringsindex?
Jag äger Kjellbergs "Avancerad svartvitteknik 1" och har precis repeterat det jag kunde en gång (så grunder och terminologi är jag bekant med), men hur använder man skannern för kalibrerinng?

Eller finns det nån bra länk där man kan läsa om hur man gör?

Tack på förhand
 
Magnus G och Markus K: För att kunna läsa densitet med en skanner gäller det att ha tillgång till linjär rådata från CCDn. Det är alltså data som måste vara helt opåverkad av mjukvaran. Man måste också kunna låsa exponeringen i hårdvaran så den är samma från bild till bild. Uppfylls detta kan man göra relativa densitetsmätningar med skannern.

Enklast är i praktiken att använda Vuescan. Då slipper man räkna om RGB-informationen till densitetsenheter själv eftersom Ed Hamrick varit trevlig nog att utföra den beräkningen åt oss. RGB-pipetten förvandlas till en D-pipett om man håller in control. Tänk bara på att det är ett relativt D-värde och inte ett absolut och det varierar beroende på exponering.

Metoden i korthet är
  1. Förhandsgranska en helt tom ruta på filmen. Detta för att fastställa densiteten för bas och slöja.
  2. Lås exponeringen
  3. Mät upp basen med pipetten. Se till att mätvärdet hamnar en bit ovanför nollan, jag misstänker att linjäriteten blir bättre då. Jag brukar sikta på att placera bas+slöja kring 0,1D-0,2D (genomsnittet av R, G och B då). Hamnar densiteten för högt eller lågt, gå då tillbaka till steg 2 och justera manuellt exponeringen uppåt eller nådåt åtföljt av en ny förhandsgranskning och pipettning.
  4. Notera det genomsnittliga värdet för bas+slöja. Detta skall subtraheras från resten av avläsningarna för att få reda på densitet över bas+slöja
  5. Mät upp din testfilm och notera dina värden.
    [/list=1]
    Ovanstående är bara mätprocessen och förutsätter naturligtvis att man tänker igenom vad för information man behöver. Avancerad svartvitteknik 1 som nämns ovan är en bra bok för den biten. Eller kanske The Negative av Ansel Adams.

    Jag har Excelark som jag för in mina värden i under mätningarna. Där har jag en kolumn var för R, G och B så jag får genomsnittet och subtraheringen av basen utförd automatiskt.

    En tänkbar fallgrop med skannermetoden är om CCDn inte lämnar linjär information. Jag har inte verifierat mina mätningar mot någon normal men har gjort bedömningen hittills att resultatet verkar högst rimligt med Minolta Scan Dual II och III i alla fall. Jag har inte hittat mycket info om det här på nätet utan har testat mig fram själv. Så det kan naturligtvis finnas andra svagheter. Kommer ni på sådana får ni gärna säga till :)
 
Tack för svaret!

Oj, det lät lite tjorvigt:) Jag brukar exponera min TriX efter 400 och framkalla som det står i asken. Men dom flesta verkar tycka att 400 film egentligen har en känslighet på 250. Skulle jag alltså få ett bättre negativ om jag sätter min kamera efter 250 och framkallar enligt 400?

Mvh
Markus
 
Jag verkar inte vara ensam om att ha fått hög känslighet från Delta 100 förresten. Här är det en tjomme som konstaterar att överframkallning med Xtol höjer känsligheten en hel del hos Delta.

Jag skall göra ett nytt test med ytterligare minskad framkallning och se hur de påverkar de lägre densiteterna.
 
jimh skrev:
Magnus G och Markus K: För att kunna läsa ...
Eller tvärtom...

Tack för beskrivingen. När jag kommit så långt att det är dags för kalibrering ska jag testa. Och då kanske jag kommer med fler frågor i ämnet.


En tänkbar fallgrop med skannermetoden är om CCDn inte lämnar linjär information.
Med största sannolikhet är väl inte ccd:n helt linjär, men om du tycker att metoden funkar så är den väl tillräckligt linjär.

Jag längtar redan tills jag fått ordning på mina framkallningsprylar och kan sätta igång med mätningarna :)
 
Tänkte bara komma med en instickare (avstickare?)och fråga om du kör vanligt kranvatten eller destillerat vatten?
 
Nu!

Nu har jag laddat ner VueScan och installerat för att kunna mäta på mina kalibreringsneg. Det är ju inte ett helt lättanvänt program, men jag lyckas iallafall mäta relativa densitetsmätningar (tror jag).

Jag har framkallat Ilford Delta 100 i 11 minuter i ID-11, spädning 1+1, 20°C (precis som det står i databladet). "Vanligt" kranvatten, agitering kontinuerligt första 30s, därefter 10 s varje minut.

Har en Epson 2450 som tar hela negativremsan på en gång, på det sättet slipper jag (väl) risken att få olika exponering på olika neg.

Enligt mina mätningar hamnar jag på exponeringsindex något under 100. Om det är 80 eller 64 är jag inte helt säker på. Ytan jag fotade för kalibreringen visade sig inte vara helt jämnt belyst så jag har försökt mäta på nåt slags medel.

jimh skrev:
Jag har Excelark som jag för in mina värden i under mätningarna. Där har jag en kolumn var för R, G och B så jag får genomsnittet och subtraheringen av basen utförd automatiskt.

Om man ställer in att man skannar gråtoner blir alltid värdena för R, G och B samma och nån medelberäkning behövs inte.
 
rindler skrev:
Tänkte bara komma med en instickare (avstickare?)och fråga om du kör vanligt kranvatten eller destillerat vatten?
Vanligt kranvatten. Om kranvattnet är orsaken till den höga känsligheten kan jag nog säga upp mig och leva på att sälja buteljerat vatten ;-)
magnus67 skrev:
Om man ställer in att man skannar gråtoner blir alltid värdena för R, G och B samma och nån medelberäkning behövs inte.
Trevligt. Var finns den inställningen, jag hittar den inte i min. Kan det vara något nytillkommet?

Jag har för övrigt gjort ett nytt test och kommit fram till i princip samma känslighet som förut. Jag skall göra ett test med Rodinal också och se vad som händer.
 
jimh skrev:
Trevligt. Var finns den inställningen, jag hittar den inte i min. Kan det vara något nytillkommet?

Det är väl lite olika inställinngar beroende på vilken skanner man använder och vad den kan.
Men i VueScan version 7.6.64 finns för Epson 2450 under fliken "Input" ett alternativ som heter "Bits per pixel". Där man kan välja t ex "48 bit RGB" och liknande, jag valde "16 bit Gray".
 
jimh skrev:
Vanligt kranvatten. Om kranvattnet är orsaken till den höga känsligheten kan jag nog säga upp mig och leva på att sälja buteljerat vatten ;-)

Syftade mer på att Xtol "ska" vara en sådan känslig framkallare, alltså inte känslig på det sättet... ;) Angående Xtoldöden.

Är Deltan till skillnad från Tmax:en inte lika känslig för framkallningen? Och nej, det var inte den sortens känslig den här gången heller...

För övrigt köper jag gärna buteljerat vatten ;)
 
rindler skrev:
Är Deltan till skillnad från Tmax:en inte lika känslig för framkallningen?
Det verkar faktiskt så, mitt intryck är att man får justera framkallningstiderna betydligt mer för att få motsvarande densitetsförändring som en liten förändring ger med TMX.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.