Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Känna och testa innan köp?

Produkter
(logga in för att koppla)

David G

Aktiv medlem
Den här frågan handlar inte om att känna på en produkt och sen kanske köpa den i en annan butik.

Frågan handlar om att få testa just det exemplaret man tänker köpa, hur vanligt är det att man får det?

Min kamera har t.ex. randigt brus, tillräkligt mycka för att jag ska finna det störande men inte tillräkligt för att försäljaren och tillverkaren skulle tycka att det var nåt fel. Om jag hadde testat kameran innan så skulle jag inte köpt just det exemplaret.

Om jag skulle gå in i en större fotobutik i stockholm eller göteborg och tänkt köpa en blixt eller ett objektiv, får jag prova innan jag köper då?

Bara om du köper demoexet skulle jag gissa. I den butik jag jobbar extra i förekommer det aldrig. Det kostar för mycket.

Å andra sidan så skulle du säkert få köpa just demoexet om du bad om det. Fast inte till reducerat pris.

Sedan beror det ju på hur noga man vill testa. Har svårt att tänka mig att någon skulle låta dig testa för att dra ut en print. Det kostar för mycket plus att det svårlöst rent praktiskt.

Så svaret blir att ja, om du köper demoexet och nöjer dig med att titta på skärmen vad nu det skulle visa.

Mvh
Maverick

Om du köper via Internet har du alltid minst 14 dagars ångerrätt enligt lag. Varan skall vara i "väsentligen oförändrat skick" om du skickar tillbaks den, vilket torde ge utrymme för att känna på objektivet. Du får väl dock betala returfrakten själv. Kanske inte det smidigaste alternativet, men iallafall en utväg om man skulle bli missnöjd.

Japp garantin är precis som vanligt på ett demoex normalt. Vilket i sig är rätt bra eftersom man iaf inte riskerar att få en DOA, dvs nått som är trasigt i kartong.

Det enda man behöver säkerställa är att allt finns i kartongen. Det är rätt vanligt att man plockar ur laddare och liknande för att kunna ladda batteriet och så. Ibland använder man prylarna i demoexet för att komplettera andra kartonger som det har saknats prylar i. Fast då är som regel ersättningsprylar redan beställda.

Mvh
Maverick

Öppet köp

Många större butiker tillämpar öppet köp. Ett annat sätt är att ta med ett eget minneskort och prova kameran i butiken. Lägg undan just det provade exemplaret och åk hem och kolla igenom bilderna på ditt minneskort.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto