Annons

Känna igen någon på bild, vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om bilden används för marknadsföring så kan du bli stämd om de syns att det är en Volvo i förgrunden.

Vart går gränsen för marknadsföring då? Jag arbetar med information och rekrytering på ett företag och tar en bild på något med en volvo i bakgrunden. Om jag lägger ut den på företagets facebook-sida är den otillåten då?

Ja! Ett exempel på det är reklamen för yoghurt med turken som visade sig vara grek. Det är dock inte du som fotograf som är ansvarig, utan den som använder bilden i sin marknadsföring. De flesta reklam- och bildbyråer kräver att fotografen har modellrelease.

I reklamsammanhang får du heller inte ha med varumärken (eller en igenkännbar Volvo eller BMW) i bild utan en Property Release, så det är rätt många som ska blandas in om du vill använda en slumpvis tagen bild.

Helt rätt.

Men om man som fotograf sagt att det är ok för köparen (reklambyrån) att det är ok att använda bilden i sin annons...men saknat model release kommer självklart reklambyrån att vidarebefordra stämningen till fotografen. Det går förstås inte att vidarebefordra en stämning så de lär stämma fotografen på samma belopp plus sina omkostnader.

Har för mig att turk-/grekbilden kostade miljoner och att det stämdes vidare ett led innan det blev tyst.

Just så är det. Jag har tagit upp min mest framgångsrika bildförsäljning tidigare, men gör det igen. För den här bilden var jag tvungen att få skriftlig release från alla som gick att känna igen, vilket tog ett tag trots att jag känner alla (och alla gick inte med på det). Den resulterande annonsbilden såg lite annorlunda ut.
.

Full credit till dig, du gjorde precis som man ska. Speciellt ungdomar kan vara ett elände att få releaser från. Har många oanvändbara bilder där jag hoppas föräldrarna ändrar sig över tiden.

Om jag fotar en marknad i Italien för att visa en fin miljö, och det går att urskilja personer på bilden (om man tittar riktigt noga). Använder sedan bilden i min annons, så löper jag alltså risk att åka dit?
Bara om du är näringsidkare. Andra kan använda den typen av bilder även i annonser.

De som annonserar brukar göra det kommersiellt. Det är liksom idén med annonsen.
Om det är "kommersiellt" eller inte spelar ingen roll, det avgörande är om det är en näringsidkare som annonserar.

Lagen om namn och bild i reklam, §1: "Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke."

Om det är "kommersiellt" eller inte spelar ingen roll, det avgörande är om det är en näringsidkare som annonserar.

Lagen om namn och bild i reklam, §1: "Näringsidkare får icke vid marknadsföring av vara, tjänst eller annan nyttighet använda framställning i vilken annans namn eller bild utnyttjas utan dennes samtycke."

Lyckligtvis brukar detta sammanfalla.

Lyckligtvis brukar detta sammanfalla.
Inte alls. En väldigt stor del av dagens marknadsföring görs av privatpersoner, inte näringsidkare. Så är det till exempel med det fall Ulf själv tog upp: "en annons, typ hyr mitt hus o bada här". Han kan använda en bild som han tagit när kungen hälsat på och fikat på hans veranda, om han vill.

Inte alls. En väldigt stor del av dagens marknadsföring görs av privatpersoner, inte näringsidkare. Så är det till exempel med det fall Ulf själv tog upp: "en annons, typ hyr mitt hus o bada här". Han kan använda en bild som han tagit när kungen hälsat på och fikat på hans veranda, om han vill.

Slå upp en dagstidning eller dess websajt, de bilder som dominerar är helt klart kommersiella från näringsidkare. På blocket är det en annan sak men det är ju i praktiken laglöst område när det gäller bilder.

Men ok, jag ska vara noga med att skriva annons från näringsidkare så slipper vi sånt här.

Det tycker jag låter bra. Då slipper andra, som TS, luras att tro att deras stugannons skulle falla under lagen om bild och namn i reklam.

Bara han som t ex enskild företagare inte tror det är fritt fram att annonsera med igenkänningsbara personer i bild utan tillstånd så.

Jag hörde någon gång att kommunen när de annonserar var tvungna att ha releasade bilder eftersom det var kommersiell annons men det kanske var så enkelt att de räknades som näringsidkare eller så var det fel....lite OT varning på den frågan så vi släpper den om det inte finns något snabbt tydligt svar.

Jag hörde någon gång att kommuner när de annonserar var tvungna att ha releasade bilder eftersom det var kommersiell annons...
Låter intressant. Det kan förstås finnas verksamheter där kommunen räknas som näringsidkare, men det är nog inte så vanligt. Vad gällde det aktuella fallet?

Låter intressant. Det kan förstås finnas verksamheter där kommunen räknas som näringsidkare, men det är nog inte så vanligt. Vad gällde det aktuella fallet?

Det var i en liknande diskussion som denna här på fotosidan. Du kan väl kolla när du ändå håller på, vi brukar ju hamna i samma trådar när det gäller sånt här.

Det tycker jag låter bra. Då slipper andra, som TS, luras att tro att deras stugannons skulle falla under lagen om bild och namn i reklam.

Intressant svar. Uthyrning av stugor och hus läggs idag upp på snygga proffsiga siter. Nästan alltid är uthyraren privatperson som betalar en avgift för sin annonsplats. Uthyrarna hyr sedan ut allt från permanentbostäder till semesterhus, men du menar att i dessa fall omfattas inte bilderna av dom regler som gäller för tex reklam?

Mvh

Intressant svar. Uthyrning av stugor och hus läggs idag upp på snygga proffsiga siter. Nästan alltid är uthyraren privat som betalar en avgift för sin annonsplats. Uthyrarna hyr sedan ut allt från permanentbostäder till semesterhus, men du menar att i dessa fall omfattas inte bilderna av dom regler som gäller för tex reklam?

Mvh

Finns det en förmedlare är denne förstås en näringsidkare...hmm...jag väntar på Erlands svar istället och hoppas att han skriver ett uttömmande svar.

Det kan t ex vara om en kommun vill locka elever att välja deras kommunala skola. Eftersom skolor numera är konkurrensutsatt verksamhet räknas kommunen som näringsidkare i marknadsföringssammanhang. I de fallen får de följa samma regler som andra näringsidkare och t ex inte skicka i brevlådan till den inte vill ha reklam. Vill de skicka info om ett nytt vägbygge eller förändringar i reglerna kring eldning eller något annat som verkligen är samhällsinformation kan man som medborgare inte hindra dem hur mycket man än vill. Så det finns fall där kommuner marknadsför sig som näringsidkare och andra fall där de informerar som samhällsinstitution. Var gränsen går är inte alltid helt självklart. Men något ska ju juristerna roa sig med.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar