** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Justering/justeringslager

Produkter
(logga in för att koppla)

the_amateur

Aktiv medlem
Har en liten fråga:
Finns det några nackdelar med att välja justeringslager (istället för bild- justeringar)

Använder uteslutande justeringslager när jag vill göra justeringar och kan inte se en enda nackdel med detta sätt att arbeta (förrutom att filerna kanske blir större)

Någon som jag argumentera emot?

Inte mot men med

Givetvis är det smidigast att behålla originalbilden och bara justera med lager.

Att man desutom kan göra olika versioner och ändra i lager i Photoshop är ju bara en bonus.

Jag säger fortsätt med justeringslager.

Jag använder t.o.m. nästan uteslutande lagermask när jag ska maska något i en bild.

Re: Inte mot men med

ZZLeePeR skrev:
Jag använder t.o.m. nästan uteslutande lagermask när jag ska maska något i en bild.

Ja, suddet är ju värdelöst eftersom det förstör bilden. Man vill ju kunna ångra sig när som helst och då är ju suddgummit inget vidare verktyg :)

Hej!

Jag kan bara hålla med. Den enda nackdelen med att använda justeringslager är att filerna blir större.
Men fördelarna är ju enorma. Jag vill också, som Daniel skrev, kunna gå in och ändra senare utan att själva bildlagret är förstört.

Helst skulle jag vilja att varenda funktion, beskärningar, roteringar, filter etc, kunde fungera som justeringslager och ge samma flexibilitet. Då skulle man kunna ha sina bildlager oförstörda oavsett hur man har redigerat bilden.

Om det är någon som kan tipsa mig om sådana bildbehandligsprogram är jag mycket intresserad.

Mvh.
Lasse C

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar