Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Justera Histogram för tryck

Produkter
(logga in för att koppla)

AlexandraX

Aktiv medlem
Någon som är bra på sånt? Jag har förstått det så att en bild "funkar bara den inte går i taket längst ut i kanterna i histogrammet? Eller är det så att den aldrig får gå i taket för att kunna tryckas?
Många av mina porträtt ser ut som nedan... vad är fel?

Tacksam för hjälp
 

Bilagor

  • histogram.jpg
    histogram.jpg
    37.9 KB · Visningar: 764
strunta i det om bilden ser bra ut. ofta behövs det helt vita och svarta detaljer i bilden för att den ska kännas bra i kontrasterna, eller att vitt ska kännas vitt och tvärtom.

däremot är det bra att "proofa" mot tryckeriets profil när du bildbehandlar. för något som verkligen kan se fel ut i en bild är när färgerna "flyter ihop", tappar detaljer och struktur.
det uppfattar ögat tämligen omgående.
se till att du har tryckeriets färgprofil, ställ in korrekturfärger (proof nånting på eng) och tryckbarhetsvarning (gamut varning eller nånting på eng). blir nåt gråfärgat i bilden bör du dra ner färgmättnaden eller liknande just där för att vara säker på att alla färger kommer ha rätt struktur osv.

det finns en massa annat å tänka på, men det kan säkert andra fylla i åt mig.
nu har jag suttit här och haft roligt alldeles för länge..
*jobba jobba*
;o)
 
Tack Christel :)

Jodå när jag ska ha egna bilder andvänder jag deras profil, det är när jag ska lämna till bildbyrån det blir jobbigt.
garmut varning andvänder jag men det fixar ju inte allt tyvär:(
 
ah, jag förstår.
men strunta ändå i histogrammet, för det enda den säger är att det finns helt vita och/eller svarta detaljer i bilden.
jag personligen gör aldrig några bilder som inte har några små helt utfrätta/igensotade detaljer, eftersom bilderna oftast känns för kontrastlösa annars.
det funkar för de flesta media, så kör på som vanligt.
annars kan du kolla om bildbyrån har nån info om detta.
 
Jag ska ta det med Bildbyrån, känns lite som hon överdriver (det är hon som sagt att inget får gå i taket)

Tack igen Cristel :)
 
oki.
jag har iofs rätt begränsad erfarenhet av olika tidningar/tryck. det jag är van vid är magasin och dagstidningar. men min "kontrast-stil" funkar fint där.
nu vet jag ju inte vad för typ av bild det var som du visade histogrammet ifrån, men det ser ju ut som om det är väldigt små delar av bilden som är utfrätta/igensotade...?
jag tror inte det gör något isf.
 
Jag tycker ju inte heller det borde vara ett problem.
Kan ju inte lägga ner hur mycket tid som hellst på bilder som kanske aldrig ger ett öre (och är ganska ointressanta för eget bruk)

Får ta en diskution med bildbyrån.

Ha det bäst
Alexandra
 
Vanligaste problemet inför tryck är att färgerna är alldeles övermättade vilket gör att många färger markeras med tryckbarhetsvarning, vilket inte har mycket med histogrammet i sig att göra.

En annan liten aspekt med histogrammet på din bild är att det är väldigt mycket information i lågdagrarna som kanske (eller antagligen) går förlorad vid tryck på den utrustningen de använder.
Lågdagrarna är särskilt svåra att få till.
 
Tack Lennie!
Det svarta i bilden är bakgrunden... ser alltid ut sådär när jag använder den. Kan nån inte visa mig hur ett histogram med stor svart bakrund ska se ut?
 
det här är bara så rätt:

"As mentioned earlier, with the possible exception of showing badly blown out highlights there really is no such thing as a bad histogram. They just are."

edit: där var jag lite sen.. ;)
 
Strunta i histogrammen. Titta på bilderna. Charlie Parker sade en bra sak om musik: "If it sounds good, it IS good". Detsamma gäller ju bilderna: "If they look good, they ARE good".

Om inte histogrammen får lov att gå i botten eller i taket, så är en koltrast fel och en gråsparv rätt! Jag tycker om koltrastar (och en eller annan vit svan) :)
 
jaa, nu skiter jag i det här! Tack!!!
BengtJohnsson skrev:
Strunta i histogrammen. Titta på bilderna. Charlie Parker sade en bra sak om musik: "If it sounds good, it IS good". Detsamma gäller ju bilderna: "If they look good, they ARE good".

Om inte histogrammen får lov att gå i botten eller i taket, så är en koltrast fel och en gråsparv rätt! Jag tycker om koltrastar (och en eller annan vit svan) :)
 
Hi folks

Kommentaren "funkar bara den inte går i taket längst ut i kanterna i histogrammet" stämmer faktiskt bra men bara i vissa fall.

De flesta printrar eller tryckmetoder kan inte återge alla toner (separera tonerna) i de mörkaste och ljusaste regionerna. För att ta ett exempel, min egen Canon IP4200 klarar inte av att återge tonerna mellan 0 och 13. Jag får helt enkelt justera den svartaste tonen med "nivåer" till 10-13 för att alla skuggtoner ska komma med.

Men och det är nu det kommer, det finns givetvis bilder som har helt kolsvarta eller utfrätta vita detaljer och som så ska förbli. I dessa fall ska du givetvis inte justera nivåerna. En utmärkt förklaring hittar du på:http://www.profiler.nu/kursdok.html eller på http://www.profiler.nu/filer/Kolla.pdf.zip

Mankan
 
AlexandraX skrev:
Underbart!!!

Nått sånt här har jag letat efter läänge!

TACK!!!!

Kul att du gillade pdf:n tycker jag som skrivit den :)

Sedan är detta med att slå i taket helt oväsentligt. Det är om infon går in i väggen som man kan börja fundera på hur saker ser ut. Sitter du på en mycket välkalibrerad skärm kan du naturligtvis lita på den, men annars är det ju bra att ha lite koll på hur histogrammet ser ut. Om du har en bild som ska ha teckning och valörer överallt och du ser att det finns 5% som är helt svart, då är det ju inte så lyckat. Men sedan finns det ju bilder där det är helt OK att det finns stora svarta ytor i bilden.

Det gäller mest att lära sig att förstå vad det är för information som histogrammet och tryckbarhetsvarning visar.Det är ju mest en varning om att det eventuellt kan vara ett problem. Kolla bilden och se om det verkligen är ett problem.

Stefa
 
Jag sparade alla pdf erna, nu ska jag bli expert :)

De var verkligen jätte bra skivna!

Fast nu vill jag ju göra om alla bilder jag lämnat ifrån mig... (enda nackdelen med att utvecklas)

Ha det bäst/
Alexandra
 
Det är en självklarhet att man skall sikta på att få så mycket information som möjligt i få en rätt exponerad bild , detta vittnar histogrammet om ,dvs gärna lära sig att exponera efter hur motivet ser ut (hur stora kontrastskillnader finns det i motivet) men ta först reda på vad histogrammet visar på din kamera och vad det innebär i exv högdager, när inträder klippning, vad händer i kanalerna om jag kör raw. Vilka program är bra på att återskapa högdager etc. Kameran har bara förmåga att återge ett antal steg
Att exponera efter histogrammet innebär att man arbetar med så många nivåer och valörer som möjligt dvs att få stort dynamiskt omfång från det svartaste till det vitaste.Klarar inte kameran motivets kontrastmotiv så får man bestämma vad som är viktigt och exponera efter det eller kompensera med ljus om det tillåter.

Att sedan ändra bilderna, klippa i högdager eller lågdager kan lätt göras men att återfå information som inte finns pga av felaktig exponering går inte.

Vissa resonnerar här ungefär som - exponera din diafilm som du vill, skit i att det ljusa partierna eller mörka inte kommer att återges, varför inte försöka exponera så rätt som möjligt från början???. Samma sak med digitalfotografering.
Med histogrammets hjälp och förståelse för motivet omfång vad det gäller kontrast är histogrammet min bästa vän för en bättre exponering.Därefter kan jag korrigera bilden , få bättre kontrast, lägga tonkurva etc genom att påverka en bild som är så bra exponerad som möjligt
Mikael
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.