ANNONS
Annons

Justera Histogram för tryck

Produkter
(logga in för att koppla)
AlexandraX skrev:
Någon som är bra på sånt? Jag har förstått det så att en bild "funkar bara den inte går i taket längst ut i kanterna i histogrammet? Eller är det så att den aldrig får gå i taket för att kunna tryckas?
Många av mina porträtt ser ut som nedan... vad är fel?

Tacksam för hjälp

Inget fel alls exponeringsmässigt, du har en liten topp i högsta nivåerna,högdagerblänk, vit bakgrund eller annat som har hög reflexion .Är dessa detaljer utfrätta går de antagligen att få in inom histogrammet med teckning i det ljusa om det är en rawfil. Går även att få in en hel del med verktyget högdager/skugga i Photoshop om det är en jpg bild.
Din bild ser troligen lite mörk ut i mellantonerna vilket du kan avhjälpa med kurvverktyget, lyft mellantonerna något så de blir ljusare..
Du kan sedan justera bildens kontrast med en s-kurva till du uppnår önskat resultat utan att påverka återgivningen i ytterändarna så de beckar igen eller blir utfrätta.
Mikael
 
Senast ändrad:
En sak till när jag ändå är i gång. Som jag skrev tidigare så betyder det mycket vilket rawprogram och vilken kamera man använder om man skall ledsagas till rätt exponering med hjälp av histogrammet och om man fotograferar i raw eller jpg. En Canon 5d eller en Nikon d2x uppträder helt olika och varnar olika.Man måste ta reda på hur ens egen kamera uppträder.Photoshop Camera raw har bättre förmåga att estimera överexponerade detaljer och återge dom där en eller två kanaler klipper, dvs bättre än alla andra Raw program som jag har testat.
Mikael
 
Senast ändrad:
Mailade min bildbyrå denna bild med histogram, det här svaret fick jag från henne:.

Det är lika bra att du plockar bort dem. De blir svåra att trycka eftersom
de helt saknar punkt i det svartaste partierna.


1.28 % är "helt svart" det är väll inte såå orimligt när jag har en svart bakgrund?!

Just när jag trodde jag fått klämm på det :p

Eller har hon fel!? *hoppas*
 

Bilagor

  • temp.jpg
    temp.jpg
    49.5 KB · Visningar: 162
Det här verkar ju lite märkligt, ska ingenting få vara helt svart i en bild för att kunna tryckas? Eller vad menar dom?
 
AlexandraX skrev:
Mailade min bildbyrå denna bild med histogram, det här svaret fick jag från henne:.

Det är lika bra att du plockar bort dem. De blir svåra att trycka eftersom
de helt saknar punkt i det svartaste partierna.


1.28 % är "helt svart" det är väll inte såå orimligt när jag har en svart bakgrund?!

Nej, det är inte så orimligt att du har så mycket svart.

Vilka valörer har du mätt upp och fått till 1,28%? Är det bara RGB 0,0,0 eller är det ett omfång, t ex från 0-5 som jag brukar rekommendera som mätområde. Sedan är det inte ett problem att trycka en bild som innehåller partier som är helt svarta heller, det tar separationsprofilen hand om. Detta med att kolla histogrammet är som sagt bara ett sätt ha koll på att det inte går fel. Om jag ser ett resultat som visar att 1,28% ligger innanför en luminiscens på 0-5, då tar jag det som en uppmaning att kolla på bilden och avgöra om det är rimligt att bilden innehåller så svarta partier. Med den bild du visar verkar det inte orimligt, men det är svårt att säga utan att ha tittat på bilden.

Stefan
 
AlexandraX skrev:
Jag fick fram 1.28 i luminecens läget, mellan 0-5...

Som du skrivit i :):http://www.profiler.nu/filer/Kolla.pdf.zip

OK, alltid trevligt med elever som lär sig snabbt. Då är det verkligen inte något som jag skulle oroa mig särdeles mycket för. För att kolla var du har dessa toner kan du ju göra en justeringslager av typen Tröskelvärde (Threshold) och ställa triangeln på värde 5-10. Det som då blir svart kommer också bli totalt svart i trycket (det svarar mot en ton på 96-98% i trycket och det brukar man se som en gräns vad man klarar av att hålla en ton i). Om du då tycker att partier som du vill ska ha en valör blir svarta, då är det dags att justera. Men som Christel skrev tidigare, bilder får vara svarta i vissa partier.

Stefan
 
Haha Roligt att se, jaag kan leva med det ;)

Skickar den och pdf länken till bildbyrån och hoppas ingen blir sur.
 

Bilagor

  • temp.jpg
    temp.jpg
    41.7 KB · Visningar: 125
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.