Det är en självklarhet att man skall sikta på att få så mycket information som möjligt i få en rätt exponerad bild , detta vittnar histogrammet om ,dvs gärna lära sig att exponera efter hur motivet ser ut (hur stora kontrastskillnader finns det i motivet) men ta först reda på vad histogrammet visar på din kamera och vad det innebär i exv högdager, när inträder klippning, vad händer i kanalerna om jag kör raw. Vilka program är bra på att återskapa högdager etc. Kameran har bara förmåga att återge ett antal steg
Att exponera efter histogrammet innebär att man arbetar med så många nivåer och valörer som möjligt dvs att få stort dynamiskt omfång från det svartaste till det vitaste.Klarar inte kameran motivets kontrastmotiv så får man bestämma vad som är viktigt och exponera efter det eller kompensera med ljus om det tillåter.
Att sedan ändra bilderna, klippa i högdager eller lågdager kan lätt göras men att återfå information som inte finns pga av felaktig exponering går inte.
Vissa resonnerar här ungefär som - exponera din diafilm som du vill, skit i att det ljusa partierna eller mörka inte kommer att återges, varför inte försöka exponera så rätt som möjligt från början???. Samma sak med digitalfotografering.
Med histogrammets hjälp och förståelse för motivet omfång vad det gäller kontrast är histogrammet min bästa vän för en bättre exponering.Därefter kan jag korrigera bilden , få bättre kontrast, lägga tonkurva etc genom att påverka en bild som är så bra exponerad som möjligt
Mikael