anonymous
Avslutat medlemskap
Just because "somebody" run down on me having an exhibition in Hungary would like to publish this!
http://www.argentumcamera.com/
http://www.argentumcamera.com/
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ilford tilverkar fortfarande bladfilm i alla format upp till 11x14 tum i FP4 och HP5. En gång om året skär de också vilka format du vill upp till 20x24.Graal skrev:
... Eller tror jag fel att bladfilmen snart inte finns att köpa?
Graal skrev:
Verkar vara fina kameror han tillverkar, inte så fasligt dyra heller om man jämför med annat. Men frågan är bladfilmens framtid? Photax har ju ett fint utbud fortfarande på svartvit bladfilm. men hur länge? Rullfilm 120 och 135 kommer säkert att finnas kvar i ett längre perspektiv. men vågar man satsa på att köpa en kamera som Explorer helt ny idag? Eller tror jag fel att bladfilmen snart inte finns att köpa? Förresten bilden som man får upp först, är det på Forte-fabriken i Ungern?
I den här tråden bekriver i både ord och bild hur man gjuter emulsion på en glasplåt.Graal skrev:
är det några problem att själv gjuta emulsion på en glasskiva? Förutom att få tag på recept och ingredienser samt själva handhavandet i mörker?
anonymous skrev:
........I min mening film kommer att finnas kvar både i fotografi och i "Motion Picture" länge än.............Okay vi går tillbaka till filmen igen. Jag tror att den som försvinner är några centimeter mått i blad film samt 135mm och 120 film som ligger i riskzonen......
Magnus W skrev:
.........Jag besökte Ilfordfabriken tidigare i somras, de använder inte valsar för bestrykningen utan en metod som kallas kaskadbestrykning. De kommer förmodligen att ha en öppet hus dag nästa sommar också jag skall försöka komma ihåg att varsko då........
FaktisktGraal skrev:
Lär väl bli ett ganska kolsvart studiebesök? Eller ligger produktionen nere när dom visar fabriken?
Graal skrev:
Tror inte Kodak tillverkar annat än 135-film (35mm) samt 16mm för filmindustrin i svartvitt idag. Misstänker att de flesta proffessionella filmare använder 35mm-film. Se denna länk längst ner där de svartvita filmerna, bl,a Tri-X och Plus-X finns i några versioner. Panorma-format vet jag inte vad det är, är det större? Kodak gör några färgfilmer i 65mm-rullar också.
Graal skrev:
Jag är bara "lite" orolig för vissa filmers framtid och fotograferar gör jag nästan dagligen, med film i svartvitt.
Ursäkta om jag gräver ner mig men jag är redan begravd i den analoga filmfotografin och kommer så att vara länge än. Visst fattar jag att de gör kopior av filmerna, skrev jag inte det? Men frågan är vilket format kopiorna har? 65mm eller 35mm? Eller kanske bådadera?
dano skrev:
För några år sedan när jag var som mest bioaktiv var det bara Rigoletto och Sergelbion som hade projektorer för 70 (65?) mm film i Stockholm, resten körde med 35 mm. Jag tvivlar på att det har skett någon större förändring till idag, nästa logiska steg är snarare de digitala projektorerna (som Folketshus-kedjan utrustar sina biografer med).
/Daniel