ANNONS
Annons

just because.....

Produkter
(logga in för att koppla)
Verkar vara fina kameror han tillverkar, inte så fasligt dyra heller om man jämför med annat. Men frågan är bladfilmens framtid? Photax har ju ett fint utbud fortfarande på svartvit bladfilm. men hur länge? Rullfilm 120 och 135 kommer säkert att finnas kvar i ett längre perspektiv. men vågar man satsa på att köpa en kamera som Explorer helt ny idag? Eller tror jag fel att bladfilmen snart inte finns att köpa? Förresten bilden som man får upp först, är det på Forte-fabriken i Ungern?

Graal skrev:
... Eller tror jag fel att bladfilmen snart inte finns att köpa?
Ilford tilverkar fortfarande bladfilm i alla format upp till 11x14 tum i FP4 och HP5. En gång om året skär de också vilka format du vill upp till 20x24.

det blev lite oro i leden i vintras när det visade sig att vissa storlikear inte hade beställts i tillräckligt stor mängd, Ilford visade då exempel på rent fantastiskt kundstöd.
De skriver i sitt officiella meddelande att:

"... ILFORD Photo / HARMAN technology Limited will manufacture all orders received REGARDLESS OF WHETHER THEY REACH THE MINIMUM ORDER QUANTITY OR NOT : So if you have an order placed with any of our ULF partners IT WILL BE SUPPLIED.

The management of ILFORD Photo / HARMAN technology Limited do not think it is fair, or in line with our business ethics to ask end users to increase orders just to ensure they are made, or indeed that any of our end users should be without our film ( if they choose to buy ) for a period of one Year.

As to the frequency of manufacture, the management also believe that serving the ULF community is commensurate with our stated commitment
to serve all monochrome customers to the very best of our ability and to show flexibility, therefore ULF will continued to be manufactured once per annum."

Så jag skulle nog inte vara alltför orolig.

-- MW

Skönt att läsa vad de skriver! Men idag är oro inte helt obefogad vad gäller udda produkter typ bladfilm? Funderar på glasplåtar? Planglas lär ju inte försvinna, även om tunna tjocklekar inte alltid finns på glasmästerier, Men är det några problem att själv gjuta emulsion på en glasskiva? Förutom att få tag på recept och ingredienser samt själva handhavandet i mörker? Har själv börjat tillverka utskriftspapper genom att bestryka olika baser med coating och det fungerar helt ok. Coatingen köpte jag i USA. Problemet är att få coatingen jämnt utstryken på material med struktur och ojämn yta men en glasyta är ju helt slät och då kanske det är lättare att få den jämn? Fast här är det ju fråga om silveremulsion och det fungerar säkert inte likadant, kanske krävs maskiner/verktyg med valsar eller liknande? Även coatingen för utskriftspapper tror jag stryks ut bäst med rullvalsar. Men jag har själv för ett antal år sedan bestrykit papper med köpt silveremulsion och då blev det jämnt, problemet var då att det inte var variabel kontrast-emulsion och det blev ganska mjuka bilder.

Graal skrev:
Verkar vara fina kameror han tillverkar, inte så fasligt dyra heller om man jämför med annat. Men frågan är bladfilmens framtid? Photax har ju ett fint utbud fortfarande på svartvit bladfilm. men hur länge? Rullfilm 120 och 135 kommer säkert att finnas kvar i ett längre perspektiv. men vågar man satsa på att köpa en kamera som Explorer helt ny idag? Eller tror jag fel att bladfilmen snart inte finns att köpa? Förresten bilden som man får upp först, är det på Forte-fabriken i Ungern?

Det finns Shanghai, Era, Kodak, Ilford, Foma, Lucky, Rollei, Efke, Fuji och några till som filmtillverkare så det är väll ändå inte större fara och alla papperstillverkare dessutom har möjlighet att tillverka film också. Forte har gått omkull på grund av spekulationer och inte på grund av att den gick alltför dåligt. Den exporterade i 53 länder.

World-Wide large format fotografi är på uppgång och inte på nedgång. Även i länder som kommer ifrån förra östblocket och hör och häpna även i Kina. det är på grund av att man vill göra sig fri från mobiltelefonister. Analoga fotografer besitter kunskaper som det digitala inte gör. De bara hänger kvar som en böld!

I min mening film kommer att finnas kvar både i fotografi och i "Motion Picture" länge än. Jag tror och det är min föreställning av det hela och att det billiga Tv serier sedan länge görs i video och så kommer att bli i amatör sidan med i fotografi också. Se bara omkring dig.

Kvalitetsfotografi och Stora filmer kommer att göras på film! Hej, om det skulle försvinna så kan man gjuta film med på glas så är det inget problem för mig i alla fall. Ni andra kanske får lära er!:) Det är det som är mäst givande att vara med i hela skapande processen.

Däremot i pro fotografin har det digitala vunnit plats i och med att bildkvalitén har blivit bättre och där det snabba bilden för reklam eller kataloger ska framställas kommer eller redan görs helt i digitalt. Andledningen till detta är att det papper man trycker på och den metod man använder kan inte reproducera mer ändå. Det duger! I Expressen ser du inte skillnad mellan en bild taget med en mobiltelefon eller med en Hasselblad.

Okay vi går tillbaka till filmen igen. Jag tror att den som försvinner är några centimeter mått i blad film samt 135mm och 120 film som ligger i riskzonen. Kanske utbudet blir inte som det brukade bli men recepten säljs på öppen marknad och är inte säkert att någon andra inte ta upp en tillverkning av mindre skala om det finns behov utav det!

Likaså som konstnärer använder av sig pigment blandad med olja (gjort i hundratals år) kommer fotokonstnärer att använda film för sina skapande. det har de redan gort "Whet Plate"

Det är inte Forte i bakgrunden och att köpa hans kameror får du vänta två år! Du får snällt ställa dig i kön som alla andra!:)

Forte ser ut som på bilden här! Den såg ut så där 1922 och det byggdes av Georg Eastman togs hand av kommunisterna samt döptes om till Forte 1946.

Bilagor

• kezdet.jpg
    kezdet.jpg
    25.5 KB · Visningar: 480
Senast ändrad:
Graal skrev:
är det några problem att själv gjuta emulsion på en glasskiva? Förutom att få tag på recept och ingredienser samt själva handhavandet i mörker?
I den här tråden bekriver i både ord och bild hur man gjuter emulsion på en glasplåt.

Jag besökte Ilfordfabriken tidigare i somras, de använder inte valsar för bestrykningen utan en metod som kallas kaskadbestrykning. De kommer förmodligen att ha en öppet hus dag nästa sommar också jag skall försöka komma ihåg att varsko då.

Jag tror personligen inte att det är någon överhängande risk för att filmen försvinner den närmaste tiden. Men precis som Frank skriver så är det förmodligen dladfilm i cm-mått som ligger farligast till. Fotovärlden verkar väldigt tum-inriktad just på bladfilm.

-- MW

anonymous skrev:
........I min mening film kommer att finnas kvar både i fotografi och i "Motion Picture" länge än.............Okay vi går tillbaka till filmen igen. Jag tror att den som försvinner är några centimeter mått i blad film samt 135mm och 120 film som ligger i riskzonen......

"Motion Picture" använder väl, så vitt jag känner till, just 135-film. Men då speciella versioner, dock 135-film. Maskiner att tillverka 135-film för stillbild lär, om "Motion Picture" finns kvar länge än, att fortfarande finnas så då blir din utsago om att 135-film ligger i riskzonen lite motsägelsefull?

Magnus W skrev:
.........Jag besökte Ilfordfabriken tidigare i somras, de använder inte valsar för bestrykningen utan en metod som kallas kaskadbestrykning. De kommer förmodligen att ha en öppet hus dag nästa sommar också jag skall försöka komma ihåg att varsko då........

Lär väl bli ett ganska kolsvart studiebesök? Eller ligger produktionen nere när dom visar fabriken?

Vad jag tänkte på är att nuförtiden panorama film man använder i filmindustrin och det är inte direkt 135mm.Den är bredare och görs inte på samma maskiner.

Några 35 mm-ers filmkamera med 135mm film använs fortfarande av naturfilmare och dylikt men det är inte så många där heller.

Övrigt menar jag att göra vanliga 135mm film kan minskas eller försvinna på grund av att den digitala konkurerar just där. Det är möjligt att 120 format är fortfarande intreseerad för den digitala tillverkaren men sen stannar det hela! jag tror inte att de kommer att finna intresse för större format och definitivt inte för LF 8x10 eller större ULF format 11x14 till exempe!

jag glömde att säga att det görs digitala bakstycke till 4x5 men bildkvaliten är lika med 0 om man ser tillsammans med en äkta bild från negativ.det ända det händer att man kan göra en tekniskt riktigt digital bild (arkitektur till ex.)

Senast ändrad:
Graal skrev:
Lär väl bli ett ganska kolsvart studiebesök? Eller ligger produktionen nere när dom visar fabriken?
Faktiskt :)
Rundvandringen var på en fredag, och man hade helgstängt delar av produktionen redan på torsdagen för att vi skulle få se maskinerna och produktionslinjerna. En hel del av verksamheten sker också i säkerhetsljus (mörkrumsljus) så det går att följa med riktigt bra. Och sen är det ju forsknings- och utvecklingsavdelningen och kvalitetskontrollen och emulsionslabbet, och jag svär att maskinen som rullar upp och paketerar 120-filmen kommer direkt från de tecknade filmerna med professor Bathazar.

Visningen började klockan 10 och var slut omkring klockan 17, med paus för lunch och en lång frågestund med ägare och företagsledning.

En väl investerad långhelgssemester. Jag kommer säkert att åka nästa år också.

Hänger ni med?

-- MW

Är det någon speciellt arrangerad resa till Ilford-fabriken eller får man ta det som en del av vanlig semesterresa till England?

Det är på inbjudan. Ilford postar en inbjudan på APUG varje vår -- eller har i alla fall gjort det några år nu. Man får bekosta resa och uppehälle själv, men de bjuder på en enklare lunch. Sedan efteråt kan man kila iväg till någom pub tillsammans med andra analognördar från stora delar av europa.

Det var inte fullt i år, de hade plats för femtio pers, det anmälde sig cirka fyrtiofem.

Flyg Manchester ToR kostade ~2000:-, hotell cirka 600:-/natt.

-- MW

Graal skrev:
Tror inte Kodak tillverkar annat än 135-film (35mm) samt 16mm för filmindustrin i svartvitt idag. Misstänker att de flesta proffessionella filmare använder 35mm-film. Se denna länk längst ner där de svartvita filmerna, bl,a Tri-X och Plus-X finns i några versioner. Panorma-format vet jag inte vad det är, är det större? Kodak gör några färgfilmer i 65mm-rullar också.

Jag är inte i filmfotograf men filmindustrin ser ut att man kallar den 8mm film för amatörfilm för hemmabruk. Det finns kameror med högar på loppis av olika tilverkare likaså projektorer,

Den 16 mm är för semi-professionel bruk och man ser de sällan, den användes av fotoreportrar och i utbildningssammanhang samt naturfilmare. Jag tror att de används än idag runt olika filminstitute i värden och även här och är low kvalite broadcast standard

Den 35 mm format är broadcast standard och användes för att göra de gamla biofilmer med bland annat exponeringar gjordes i Arriflex eller liknande kameror.

Den så kallad "Widesreen" görs på den 65mm film och det exponerar man i stora Panavision kameror.
den kallas ibland för Cinelux eller sånt

Senast ändrad:
Filmar man i svartvitt så finns inga Kodak-filmer att köpa i 65mm-format. De har bara 35mm i sin produktion. Kanske inte så många som filmar svartvitt idag och det kan ju tänkas försvinna snabbare än 65mm färgfilm där Kodak har en del att välja på? Men är det inte så att visningskopior för biografer oftast är på 35mm-film? Man kopierar alltså slutversionen på 35-film även om man filmat i bredare format? Tror att maskinen på biografen i min hemort är en gammal 35mm-projektor i alla fall och där visas nya filmer för fullt under vinterhalvåret. Men det är möjligt att större biografer kör med 65mm-format?

Tekniskt går att göra en kopia på 35 mm men mycket försvinner av bilden. större biografer byter eller har två projektorer,på tv kör man som det är och då ser du mycket svarta under och överst på monitoren. De kopierar alla filmer ändå för att originalet kallas för master and det skickar de inte ut på biografer Så vad du ser på alla biografer är kopior!

övright du har rätt jag har alldrig har sätt en panorama film i svart vitt! Om jag tänker efter den sista filmen jag har sätt i 35 mm och var svart vitt var den amerikanskafilmen "Rumblefish"

Hej, gå ut och fota istället att gräva ner dig om filmens framtid. det är ingen ide, den är kvar nu :) så använd din tid rätt:) Den tiden är den sorgen.

jag är inte nervös så varför är du det? Det finns adelles för många tillverkare. Klart att idag kan du inte längre köpa film i matbutiken eller på macken men film det finns gott om! :)

Senast ändrad:
Jag är bara "lite" orolig för vissa filmers framtid och fotograferar gör jag nästan dagligen, med film i svartvitt.

Ursäkta om jag gräver ner mig men jag är redan begravd i den analoga filmfotografin och kommer så att vara länge än. Visst fattar jag att de gör kopior av filmerna, skrev jag inte det? Men frågan är vilket format kopiorna har? 65mm eller 35mm? Eller kanske bådadera?

Graal skrev:
Jag är bara "lite" orolig för vissa filmers framtid och fotograferar gör jag nästan dagligen, med film i svartvitt.

Ursäkta om jag gräver ner mig men jag är redan begravd i den analoga filmfotografin och kommer så att vara länge än. Visst fattar jag att de gör kopior av filmerna, skrev jag inte det? Men frågan är vilket format kopiorna har? 65mm eller 35mm? Eller kanske bådadera?

Både och allt eftersom det finns två typer av projektorer i biografer. Biografer brukar ange vad är det för film som deras projektorer klarar av vid bäställning eller bokning av film.
Det görs till och med 2" och 1 1/5" video kopior på långfilmer för sändningar på tv i U länder. så har jag hört.

För några år sedan när jag var som mest bioaktiv var det bara Rigoletto och Sergelbion som hade projektorer för 70 (65?) mm film i Stockholm, resten körde med 35 mm. Jag tvivlar på att det har skett någon större förändring till idag, nästa logiska steg är snarare de digitala projektorerna (som Folketshus-kedjan utrustar sina biografer med).

/Daniel

dano skrev:
För några år sedan när jag var som mest bioaktiv var det bara Rigoletto och Sergelbion som hade projektorer för 70 (65?) mm film i Stockholm, resten körde med 35 mm. Jag tvivlar på att det har skett någon större förändring till idag, nästa logiska steg är snarare de digitala projektorerna (som Folketshus-kedjan utrustar sina biografer med).

/Daniel

Du kan ha rätt här eftersom projektorer är mycket dyra. De knappa resurser biografer har idag tack vare VHS för hemmabruk och nu är det DVD gör att den typen av projektorer inte är så vanliga som man tror. Men jag säker på att detta varierar från land till land och stad till stad. Nu är vi inne på områden som jag kan inte så mycket om och det vore bra om man skulle kolla upp vad som finns, det kan vara möjligt att idag kanske finns projektorer som ta emot både format också.

Det här med 65 eller 70 mm vet jag inte riktigt vilken men Panavision filmad i ett bredare format det vet jag säkert för att jag hade några kassetter i min hand. Info om 65mm kommer ifrån Nils han har väll säkert kollat upp på Kodaks hemsida.

Som sagts jag är inte hemma i filmindustrin så där 100. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar