Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Juridiskt problem?

Produkter
(logga in för att koppla)

a_lyckhammar

Aktiv medlem
Juridiskt problem

Hej!



Jag ska plåta ett CDomslag där jag tänkt ha USAs flagga i brand i bakgrunden med texten TRASH sprayad på.

Min fråga är till er om det är juridiskt rätt att göra så, kan jag bli fälld på något sätt för detta?



Tack på förhand!



//A
 
Re: Juridiskt problem

a_lyckhammar skrev:
Hej!



Jag ska plåta ett CDomslag där jag tänkt ha USAs flagga i brand i bakgrunden med texten TRASH sprayad på.

Min fråga är till er om det är juridiskt rätt att göra så, kan jag bli fälld på något sätt för detta?



Tack på förhand!



//A

Det är inte olagligt i Sverige att bränna flaggor.
Så jag kan inte se att det skulle vara olagligt så länge det är din flagga.
 
a_lyckhammar skrev:
Hej!


Tack så mycket för svaret, det var grymt behövligt!


Hoppas bara nu att du är säker på din sak...


MvH Andreas

Om flaggbränningen i Sverige är jag helt säker.

Däremot kanske du får problem om skivomslaget publiceras i USA men jag tror inte det heller.

det finns ju gott om filmer där USAs flagga bränns.
 
Nej då, CD´n säljs i Sverige och jag håller med dig. Flaggor bränns ofta, speciellt USA´s.
Ville bara vara säker så jag inte får framtida problem.
 
Nej. Flaggor bränns inte ofta. Fundera RIKTIGT noga innan du sätter fyr på en flagga, oavsett vilken.

Nåja, det känns inte som om en sådan här diskussion hör hemma på Fotosidan, så jag lämnar den nu. Forumvärden kanske vill ta bort den helt och hållet?
 
Nu gällde ju inte diskussionen om det var lagligt att bränna en flagga eller inte, utan om en bild på en brinnande flagga kan ställa till trubbel för fotografen. Andreas kanske hade tänkt sätta fyr själv, det vet jag inte - men om man ser det ur fotografens synvinkel (kan man begå brott genom att publicera detta motiv) så tycker jag det är relevant diskussion. Jag flyttade inlägget till "Lag, moral och etik"-forumet.
 
BengtJohnsson skrev:
Nej. Flaggor bränns inte ofta. Fundera RIKTIGT noga innan du sätter fyr på en flagga, oavsett vilken.

Nåja, det känns inte som om en sådan här diskussion hör hemma på Fotosidan, så jag lämnar den nu. Forumvärden kanske vill ta bort den helt och hållet?

Hur kan du avgöra vad som är vettigt på fotosidan eller inte? Jag menar det är en fotorelaterad fråga!

Och jag trodde detta var en community där meningen var att man skulle hjälpa varandra, men vad vet jag!

Jag har ingen aning om detta ämnet dock!
 
Såvitt jag vet är det relativt vanligt att vi på forumet, i samband med olika frågor, ger råd angående vitt skiljda sakers olika lämplighet.

Beroende på vad man tycker i frågan kan det vara att betrakta som väldigt hjälpsamt att avråda någon från att medverka till att bränna en nationsflagga.
 
Klart du ska/får.

Jag har med all säkerhet sett amerikansk film där de bränner amerikanska flaggor. Det är ju bara på låtas, eller hur? ;)
 
Jag ser ingen anledning att du skulle råka illa ut. Det är ju trots allt så att en svensk flagga som tjänat ut skall brännas... I och för sig under lite mer ceremoniella former, men ändå...
 
Re: Juridiskt problem

a_lyckhammar skrev:
Hej!



Jag ska plåta ett CDomslag där jag tänkt ha USAs flagga i brand i bakgrunden med texten TRASH sprayad på.

Min fråga är till er om det är juridiskt rätt att göra så, kan jag bli fälld på något sätt för detta?



Tack på förhand!


Varför i hela friden måste du ha en brinnande amerikansk flagga på omslaget till en Cd skiva!!
Flaggan är en Nationalsymbol och ska behandlas med en god portion respekt, varesig man bor i Sverige eller Amerika.
/Thomas.



//A
 
Re: Re: Juridiskt problem

ThomK skrev:

Varför i hela friden måste du ha en brinnande amerikansk flagga på omslaget till en Cd skiva!!
Flaggan är en Nationalsymbol och ska behandlas med en god portion respekt, varesig man bor i Sverige eller Amerika.
/Thomas.

Håller helt med Thomas åsikt. Oavsett vilken flagga det gäller så ska man inte skymfa den eller/och dess landsmän.
 
Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Håller helt med Thomas åsikt. Oavsett vilken flagga det gäller så ska man inte skymfa den eller/och dess landsmän.

Fraågan var om det var olagligt eller ej och svaret är att det inte är olagligt (100% säkert så länge man befinner sig i Sverige).

Sedan är ju orsaken till varför flaggan bränns av stor vikt om man ska bli förolämpad som Amerikan eller inte.

Att någon skapar reaktioner genom att ha den på ett skivomslag är en sak och att bränna den under högljudda slagrop utanför USAs ambassad en helt annan.

Jag googlade lite om hur det funkade i USA och där fanns det politiska tidningsartiklar som framhävde behovet av att kriminalisera brännandet av flaggan (Washington DC).
Tydligen är det olagligt i vissa stater medan det i andra stater inte finns något förbud. Detta sedan någon federal lag om flaggbrännandet togs bort.
 
Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

Dajo skrev:
Sedan är ju orsaken till varför flaggan bränns av stor vikt om man ska bli förolämpad som Amerikan eller inte.
Frågan är om du har livet kvar om du tex åker till någon arabstat och bränner deras flagga där. Det hjälper nog inte att säga "Det var ju bara en flagga"
 
Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Frågan är om du har livet kvar om du tex åker till någon arabstat och bränner deras flagga där. Det hjälper nog inte att säga "Det var ju bara en flagga"

Det räcker att en kvinna visar sig i T-shirt i många arabstater.
Ska vi förbjuda kvinor att ha T-shirt för att inte reta araberna?
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

Dajo skrev:
Det räcker att en kvinna visar sig i T-shirt i många arabstater.
Ska vi förbjuda kvinor att ha T-shirt för att inte reta araberna?
Det är ju inte samma sak. Att bränna USA's flagga eller vilket annat lands flagga är en skymf mot den staten och dess innvånare. Spelar ingen roll om det är Norges, Övre Voltas eller USA's flagga.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Juridiskt problem

matnyttige skrev:
Det är ju inte samma sak. Att bränna USA's flagga eller vilket annat lands flagga är en skymf mot den staten och dess innvånare. Spelar ingen roll om det är Norges, Övre Voltas eller USA's flagga.
inte exakt samma sak men en god parallell.
Någon som tvingar på andra hru amns ka leva...

Vilket för oss till det där med värderingar och allmänt hyfs.
Yttrandefriheten anser jag står över det där och så länge det inte är olagligt så ska man nog inte sitta på ett forum och fördöma andras handlande.

Farför vill du förbjuda folk att göra något som är lagligt?
 
Re: Juridiskt problem

Dajo skrev:
inte exakt samma sak men en god parallell.
Någon som tvingar på andra hru amns ka leva...

Vilket för oss till det där med värderingar och allmänt hyfs.
Yttrandefriheten anser jag står över det där och så länge det inte är olagligt så ska man nog inte sitta på ett forum och fördöma andras handlande.

Farför vill du förbjuda folk att göra något som är lagligt?

Jag tycker det handlar om etik, inte lag. Jag skulle aldrig bränna någon stats flagga hur mycket jag än hatade det landet eller deras innevånare. Sånt gör man bara inte...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.