Annons

Julutmaningen med K10D

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, inte om de ska läggas upp i mitt album. Visst har jag några julbilder (från gymnasiets julschow) men inga jag vill ha i mitt album här på FS.

Kan vi inte ha en allmän Pentax digital-utmaning? Det blir så mycket tekniksnack på forumet är det verkligen ingen som använder kameran till vad den är till för? ;)

Jamas skrev:
Kan vi inte ha en allmän Pentax digital-utmaning? Det blir så mycket tekniksnack på forumet är det verkligen ingen som använder kameran till vad den är till för? ;)

Ja det låter väl utmärkt, ett alternativ skulle väl vara att öppna just julutmaningen för alla pentaxshooters.

Vad säger Peter som initiativtagare till idén?

papi skrev:
Ja det låter väl utmärkt, ett alternativ skulle väl vara att öppna just julutmaningen för alla pentaxshooters.

Vad säger Peter som initiativtagare till idén?
Självklart tycker jag vi alla skall använda våra kameror. Jag ville ju slå ett särkilt slag för K10D där det helt riktigt snackades lite för mycket och fotades lite för lite, men samma sak gäller säkert andra kameror också. Jag kommer inte att bli arg om någon annan Pentaxkamera lämnar bilder, men bäst är väl kanske att skapa flera trådar även för andra kameror. Jag är öppen för båda förslagen. Efter att ha gett bort min DS till syrran så har jag nu bara en K10D kvar på digitalsidan, så jag ser gärna att ägare av andra Pentax öppnar de trådarna. Då kan det ju bli lite kamp mellan modellerna också. Vore ju pinsamt för K10D ägarna om K100 eller D, levererar bättre julbilder :)))) Det skulle ju vara det ultimata beviset för att vi bara är teknikfreak och usla fotografer :)

Möjligen tror jag vi är lite för få Pentaxfotografer ännu för att dela in i kamerakategorier.

Utmaningen av den typen Julutmaning tycker jag är bra. Lite som på DP med utmaningar i olika teman, bara nytagna bilder, vinnaren arrangerar nästa utmaning. En per månad kanske skulle vara lagom så man även hinner med alla tekniktrådar ;)

papi skrev:
Möjligen tror jag vi är lite för få Pentaxfotografer ännu för att dela in i kamerakategorier.

Utmaningen av den typen Julutmaning tycker jag är bra. Lite som på DP med utmaningar i olika teman, bara nytagna bilder, vinnaren arrangerar nästa utmaning. En per månad kanske skulle vara lagom så man även hinner med alla tekniktrådar ;)
Jag tycker det låter som en strålande idé med ett tema per månad. Det gäller bara att ha ett bra basupplägg så det är enkelt att hantera varje utmaning. Upplägget just nu känns lite primitivt. man skulle vilja kunna titta på alla deltagande bilder på ett enkelt sätt, men kanske har fotosidan sådana möjligheter. Alternativt får jag lägga upp något på en egen server, men jag har alldeles för lite bandbredd just nu för ett större event. Skall ta mig en funderare, samt kolla med fotosidan vad den klarar av.

Snyggast vore ju pool men alternativt kan man tex posta en bild direkt i tråden samt en länkt till en störrre bild i ett album. Det ger ju iaf nån form av överblickbarhet...

Ska vi inte börja lite enkelt då?

• makro
  • vindvinkel
  • normal
  • tele

Då får man ju se vad alla har för utrustning och vad man kan göra för bilder med den i verkligheten med. En liten databas med bilder och tenknik.

Visst vi kan väl dra igång utan att allt är spikat i redan nu. Kanske den sena timmen men jag förstår inte riktigt utmaningen/kriterierna i ditt förslag? Vad får man och vad måste man använda? Hur många bilder? Vad säg om januari som period för utmaningen och Tobias som värd första varvet?

Jamas skrev:
Ska vi inte börja lite enkelt då?

• makro
  • vindvinkel
  • normal
  • tele

Då får man ju se vad alla har för utrustning och vad man kan göra för bilder med den i verkligheten med. En liten databas med bilder och tenknik.

Om något tycker jag det räcker med att begränsa oss till Pentax. I övrigt finns det i mitt tycke ingen anledning att fixera oss vid teknik och utrustning.

Alltså: ett tema att lösa - fritt tolkat av varje fotograf. En bild helt enkelt ;)

/Jimmy

Bara spånade lite, rent grundläggande och råkade komma in på tekniken ändå.. :) Får skylla på att det är sent.

Jag kan absolut komma på ett tema till första gången men ni får ta det för vad det blir!

Jamas skrev:
Bara spånade lite, rent grundläggande och råkade komma in på tekniken ändå.. :) Får skylla på att det är sent.

Jag kan absolut komma på ett tema till första gången men ni får ta det för vad det blir!
Låter mycket bra. Öppet för alla med Pentax, inklusive alla kompaktkameror då. Även analoga såklart. Du kommer upp med första temat.

Om vi skall kunna köra vare ånad måste vi fundera på tidsaspeketen. Något i stil med:

Nytt tema ges 12:e i varje månad av förra segraren.
Alla bilder måste vara tagna och registrerade mellan den 15:e och den sista i varje månad. (Jag föreslår att bilderna även måste vara tagna i den perioden). Därefter röstas det och vinnaren utses den 8:e i varje månad. Därefter har vinnaren till den 12:e att komma upp med nästa tema, varpå nästa omgång börjar den 15:e igen?

Vad tror ni?

quarc skrev:
Låter mycket bra. Öppet för alla med Pentax, inklusive alla kompaktkameror då. Även analoga såklart. Du kommer upp med första temat.

Om vi skall kunna köra vare ånad måste vi fundera på tidsaspeketen. Något i stil med:

Nytt tema ges 12:e i varje månad av förra segraren.
Alla bilder måste vara tagna och registrerade mellan den 15:e och den sista i varje månad. (Jag föreslår att bilderna även måste vara tagna i den perioden). Därefter röstas det och vinnaren utses den 8:e i varje månad. Därefter har vinnaren till den 12:e att komma upp med nästa tema, varpå nästa omgång börjar den 15:e igen?

Vad tror ni?

Låter vettig och genomtänkt. Nu så här första gången behövs ju ingen tid för att kora någon vinnare och vi skulle kunna dra igång med januariutmaningen när som helst, eller så fort Tobias kommit loss ur teknikträsket ;)

Låter kul, det är alltid utvecklande att få feedback på sina bilder :)

Är det nån som har nåt serverutrymme för en sån här site? eller finns det nån gratis-service man kunde utnyttja för att ha en dedikerad sida t.ex flickr?

Tobias, jag deltog lite slarvigt i en annan tävling, och det upplägget med bilder borde funka även för oss så länge vi inte får in allt för mycket bilder. Alla lääger in bilderna direkt i inläggen. Begränsningen blir ju att bilderna måste vara ganska små, men en riktigt bra bild blir ju bra även som liten. En större bild kan ju imponera mer med skärpa och annat, men vi skall ju ha tembaserad tävling.

Ni kan kolla på http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&postid=854023#post854023

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar