ANNONS
Annons

Julgranskulor utan spegelbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kan nog bli svårt - kanske om du gömmer dig bakom en stor vit pappskiva med hål endast för objektivet?

Du får slipa dina Photoshopkunskaper...

Alternativt använda matta kulor?!

beroende på hur ljuset faller på kulorna(?)kanske polfilter funkar till visss del,har inte provat , bara en tanke... ..

Menar du utan någon spegling alls, eller utan spegling från objektivet/fotografen? Om det är det senare så kanske ett långt tele kan funka någorlunda.

Tack för de vänliga svaren!
Polfilter har jag testat. Tyckte tanken var god men det bär inte i praktiken. Det är ju inte reflexer utan fotograf med tillhörande stativ som skall bort.
Teleidén skall jag testa! Det låter som: "Aj ja! Förstås!"
Och det skall fixas utan Photoshop.

Tack skall ni ha, få se hur det går!

Det som inte ska synas i kulorna (fotograf, kamera, stativ) måste befinna sig i mörker eller skugga. Kan du skärma av ljuset på något sätt?

BIF-BigFoot skrev:
Om du skall fotografera mycket sådant och inte vill ha reflektionerna kan du ju skaffa ett Shift objektiv.

http://www.shiftlenses.com/ finns info om Tilt / Shift linser..

Det hjälper ju dessvärre inte i detta fall. Skillnaden blir bara att reflexen med kameran inte kommer riktigt mitt på kulan, men med kommer den hur som helst!

Ett annat tips kan vara att ha med något mer i bilden, som t.ex. en grankvist och se till att kamerareflexen döljs bakom den (förstår du hur jag menar...?)

Hehe.

Hur gick det? Lyckades du? Jag tror på idén om att gömma sig i en "död" vinkel och låta tex. en liten tomte eller en gren vara i vägen. Har du plastgran kan du ju dessutom vinkla grenarna precis som du vill :)

Jag tycker det är ganska charmigt och oerhört smickrande att se sig själv i kulan. Jag gillar att se mig själv, rent generellt alltså :)

Hittade en gammal bild när jag letade efter snygga julgransbilder. Efter lite trixande i photoshop dyker jag upp i kulan!

Bilagor

• jag-i-kula.jpg
    jag-i-kula.jpg
    17.6 KB · Visningar: 549
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar