Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

JPG eller RAW för flygfoto?

Produkter
(logga in för att koppla)

jontemannen

Aktiv medlem
Hej!
Jag ska bla flygfotografera 6km av E22:an för jobbets räkning. Nu undrar jag om man här vinner ngt med RAW egentligen. Jag kommer antagligen att ta väldigt många bilder och de tar ju utrymme på både minneskort och dator.

Bilderna blir översikter och ska eg inte göras ngt speciellt med. Iaf inte förstoras och hängas i ngt kommunhus.

Vi hyr en Canon 5D men minneskort igår ej utan får köpas. Iof så får kunden betala ;)

Detta är väl ett typfall där man kan ha svårt med ljusmätningen och då är ju RAW det naturliga valet. Minneskort och datorminne är väl numera inget som kostar särskilt mycket pengar. Det kan säkert lätt bli tusentals gånger dyrare om man snålar på minnesmedierna, jag menar, om man tvingas göra flera flygningar.
/Harald

Håller verkligen med Harald. Om man ska upp och flyga med allt vad det innebär med kostnad och allt är Raw-formatet det enda alternativet. Det formatet tål tuff behandling om exponeringarna inte skulle bli bra.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar