Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
JPG bildkvalitet/komprimering
- Trådstartare janingem
- Start datum
daniel1337
Aktiv medlem
Det står i manualen
Proboarder
Aktiv medlem
lovborn skrev:
Det står i manualen
Han kanske har en piratkopierad kamera utan manual? =D
ohls
Aktiv medlem
Proboarder skrev:
Han kanske har en piratkopierad kamera utan manual? =D
eller en japansk manual?
http://www.pentaxusa.com/docstore/file_save.cfm?thispath=cat_200\&file=Optio555_IB.pdf&app_id=1
janingem
Aktiv medlem
Det står (inte särskilt utförligt) i manualen...lovborn skrev:
Det står i manualen
Det handlar om komprimeringsgrad utgår jag ifrån. I Paint Shop Pro kan man välja en siffra för grad av komprimering (1 är lägst) när man komprimerar. Det är sådant jag undrar om. Är tex best = 1, better = 10, good = 20.
Eller är sådana siffror inte relevanta?
jpx
Aktiv medlem
Siffrorna i sig är kanske inte så relevanta, förmodar jag.
PSP7 har 1 som högsta kvalitet, 99 som lägsta
PS5 hade 10 som högsta, 1 som lägsta och PS7 har 12 som högsta, 1 som lägsta.
Testa att ta en och samma bild på varje kvalitetsnivå på kameran.
Öppna bilden med högst kvalitet i ditt fotoediteringsprogram och spara i ett antal olika kvalitetsnivåer/komprimeringsnivåer, och jämför dels visuellt och dels filstorleken med de andra två kvalitetsnivåerna du fick ut från kameran, så kan du säkert komma fram till ungefär vad de olika nivåerna på kameran står för relativt med det fotoediteringsprogram som just du använder.
Lång mening, men jag står för den... ;-)
PSP7 har 1 som högsta kvalitet, 99 som lägsta
PS5 hade 10 som högsta, 1 som lägsta och PS7 har 12 som högsta, 1 som lägsta.
Testa att ta en och samma bild på varje kvalitetsnivå på kameran.
Öppna bilden med högst kvalitet i ditt fotoediteringsprogram och spara i ett antal olika kvalitetsnivåer/komprimeringsnivåer, och jämför dels visuellt och dels filstorleken med de andra två kvalitetsnivåerna du fick ut från kameran, så kan du säkert komma fram till ungefär vad de olika nivåerna på kameran står för relativt med det fotoediteringsprogram som just du använder.
Lång mening, men jag står för den... ;-)
Senast ändrad:
stäck
Aktiv medlem
janingem skrev:
Det står (inte särskilt utförligt) i manualen...
Det handlar om komprimeringsgrad utgår jag ifrån. I Paint Shop Pro kan man välja en siffra för grad av komprimering (1 är lägst) när man komprimerar. Det är sådant jag undrar om. Är tex best = 1, better = 10, good = 20.
Eller är sådana siffror inte relevanta?
Såna siffror är bara relevanta om man jämför en viss "kompressor". Somliga har skalan från 0-100, andra från 1-10 och ytterligare några har t.ex. 1-5 eller 1-12. Dessutom skiljer det mellan dem om lågt värde betyder "bra kvalitet" eller "hög kompression".
Även om man skulle "skala om" alla dessa värden till t.ex. 1-10 (med 1 för "bäst kvalitet"), så skulle ändå inte "5" motsvara samma grad av kompression med de olika kompressionsalgoritmerna.