** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

JPG bildkvalitet/komprimering

Produkter
(logga in för att koppla)

janingem

Aktiv medlem
Hej!
På min Pentax Optio 555 kan man välja bildkvalitet i dessa steg (good/*, better/**, best/***). Andra kameror har liknande "värden". Men finns det siffror på vad det betyder egentligen?
mvh Jan-Inge

lovborn skrev:
Det står i manualen
Det står (inte särskilt utförligt) i manualen...
Det handlar om komprimeringsgrad utgår jag ifrån. I Paint Shop Pro kan man välja en siffra för grad av komprimering (1 är lägst) när man komprimerar. Det är sådant jag undrar om. Är tex best = 1, better = 10, good = 20.
Eller är sådana siffror inte relevanta?

Siffrorna i sig är kanske inte så relevanta, förmodar jag.

PSP7 har 1 som högsta kvalitet, 99 som lägsta

PS5 hade 10 som högsta, 1 som lägsta och PS7 har 12 som högsta, 1 som lägsta.

Testa att ta en och samma bild på varje kvalitetsnivå på kameran.
Öppna bilden med högst kvalitet i ditt fotoediteringsprogram och spara i ett antal olika kvalitetsnivåer/komprimeringsnivåer, och jämför dels visuellt och dels filstorleken med de andra två kvalitetsnivåerna du fick ut från kameran, så kan du säkert komma fram till ungefär vad de olika nivåerna på kameran står för relativt med det fotoediteringsprogram som just du använder.

Lång mening, men jag står för den... ;-)

Senast ändrad:
janingem skrev:
Det står (inte särskilt utförligt) i manualen...
Det handlar om komprimeringsgrad utgår jag ifrån. I Paint Shop Pro kan man välja en siffra för grad av komprimering (1 är lägst) när man komprimerar. Det är sådant jag undrar om. Är tex best = 1, better = 10, good = 20.
Eller är sådana siffror inte relevanta?

Såna siffror är bara relevanta om man jämför en viss "kompressor". Somliga har skalan från 0-100, andra från 1-10 och ytterligare några har t.ex. 1-5 eller 1-12. Dessutom skiljer det mellan dem om lågt värde betyder "bra kvalitet" eller "hög kompression".
Även om man skulle "skala om" alla dessa värden till t.ex. 1-10 (med 1 för "bäst kvalitet"), så skulle ändå inte "5" motsvara samma grad av kompression med de olika kompressionsalgoritmerna.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar