Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobba med bilder mot en NAS istället för lokal disk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Fantastiskt med 10Gb/s-lina...får min gamla 100Mb/s att kännas extremt långsam.

Hur drar du nytta av en sådan när nätverksansluteningen i NASarna bara är 1Gb/s?

Jag tycker rensning av bilder är plågsamt långsamt mot NAS, det blir bara en bråkdel av farten jämfört mot disk i datorn och jättskillnad mot lokala SSD.

Blev lite felskrivet där ser jag, ska vara 10 Mb/s...
 
Har två st QNAP "NASar" kopplade till en Airport Extreme (router) och sedan kabel från den till en switch och därifrån till tre datorer. Funkar hur bra som helst att jobba med bildredigering mot NASen. Funkar även om man kör WiFi mot Extremen (n-nätverk) men vid kopiering av många filer från dator till NAS märker man att det tar längre tid. Det går också att konfigurera för åtkomst från Internet med hyfsade svarstider (vid 10 Mb/s lina).

Det är precis så jag har tänkt mig, inte att jag skall sitta och jobba mot nasen hela tiden utan mer när jag jobbar med mindre projekt osv. och med 250/50 Mb/s lina så bör det ju fungera hyfsat bra.
 
hmm ok, jag har ingen aning om vad det är, får kolla upp det.
En guide om du behöver: http://www.synology.com/en-uk/support/tutorials/459
(Jag föreslår PPTP, det är oftast enklast, och klient finns inbyggd i Windows och OS X.)

Det finns inbyggd i många routrar och om det inte finns kan man köra mot en viss dator på hemnätverket istället.
Njae, det är väl rätt ovanligt att det finns i routern? Eller börjar det komma nu kanske? Mest är det väl "passthrough" som avses när tillverkaren hävdar att den stöder VPN? Men ja, i det här fallet är det NASen som sköter VPN-hanteringen. Passthrough behövs dock fortfarande.

Jag vet inte om räknas som NAS men jag har den nya airport extreme med 3 tb lagring och den är sjukt snabb jämfört med den gamla standarden. . Har man bärbar så behöver även dev vara utrustad med den nya standarden.
Funkar det bra med disk kopplad till AE numera? Jag har haft stora problem med både TC och AE + disk när man väl börjar belasta dem. Hängningar och omstarter bland annat, men även riktigt kass hastighet mot disken. Vore ju skönt om de lyckats lösa det problemet till slut. :)
 
...

Njae, det är väl rätt ovanligt att det finns i routern? Eller börjar det komma nu kanske? Mest är det väl "passthrough" som avses när tillverkaren hävdar att den stöder VPN? Men ja, i det här fallet är det NASen som sköter VPN-hanteringen. Passthrough behövs dock fortfarande.


...

Passthrough är ju inte så avancerat...nej jag menar riktig VPN där man knyter ihop nätverken. Har haft flera routrar som haft det.

Googla på "Router VPN server".

Som sagt behövs det inte i routern om någon burk på LANet har VPN server.
 
En guide om du behöver: http://www.synology.com/en-uk/support/tutorials/459
(Jag föreslår PPTP, det är oftast enklast, och klient finns inbyggd i Windows och OS X.)

Tack för länken till guiden. Den ska jag testa följa!
Har också en Synology som jag inte fått igång åtkomst utanför hemmet på.
Gjorde ett halvdant försök, men fattade nada och misslyckades... ;) Men guiden verkar ju bra!

Kruxet är väl att inställningar måste göras både i NAS:en och på routern/nätverket/eller vad det nu är, och då blir det ju krångligt och tekniskt per automatik antar jag.
Men mycket frustrerande att sitta på en inköpt produkt som man inte lyckas använda fullt ut.
 
Senast ändrad:
En guide om du behöver: http://www.synology.com/en-uk/support/tutorials/459
(Jag föreslår PPTP, det är oftast enklast, och klient finns inbyggd i Windows och OS X.)


Njae, det är väl rätt ovanligt att det finns i routern? Eller börjar det komma nu kanske? Mest är det väl "passthrough" som avses när tillverkaren hävdar att den stöder VPN? Men ja, i det här fallet är det NASen som sköter VPN-hanteringen. Passthrough behövs dock fortfarande.


Funkar det bra med disk kopplad till AE numera? Jag har haft stora problem med både TC och AE + disk när man väl börjar belasta dem. Hängningar och omstarter bland annat, men även riktigt kass hastighet mot disken. Vore ju skönt om de lyckats lösa det problemet till slut. :)

Hmmm det var oroväckande att höra om min nya AE. I ärlighetens namn har jag bara använt den som TM - backup och som router och där har den fungerat perfekt de 4 mån jag haft den. Har inte bildbehandlat en bild som befunnit sig på AE men ska prova det snart. Men för film så tror jag det oavsett blir för långsamt diskarna i AE är bara på 5400rpm.
 
På ren svenska så är det ett helevete att få till det om man inte råkar vara programmerare eller nåt. Jag har själv en Synology, jag har fått det att fungera hyffsat, men inte allt. Man måste göra en massa inställningar på routern och fans moster, Så nu rör jag inte skiten igen.

Jag har även appar i telefon til ldet, fungerar sådär.

Jag håller i princip med dig, men poängen med lösningen jag länkade till var att de där faktiskt kringgått router-problematiken genom att ha en onlinetjänst som NAS:en själv håller kontakt med - riktigt smidigt.
 
ok, men vad är det och vad är nyttan med det?

Skillnaden ligger i att NAS-enheten själv håller kontakt med onlinetjänsten och via den får kontakt med den enhet (en annan NAS, en dator, telefon eller vad det är) som den skall skicka eller ta emot data ifrån. I och med att kontakten initieras från insidan av brandväggen bryr den sig inte om saken och du slipper göra inställningar i brandväggen.

Flera andra tillverkare är inne på samma spår med en onlinetjänst som mellanhand (broker) för att slippa brandväggsinställningar. Först ut var väl Netgear med sina MyStora-enheter för några år sedan.

Det blir lite som att utbyta data mellan två datorer via Dropbox (där du inte heller behöver mecka med brandväggen), fast med skillnaden att inget lagras online, det är bara kontakten som förmedlas.
 
Skillnaden ligger i att NAS-enheten själv håller kontakt med onlinetjänsten och via den får kontakt med den enhet (en annan NAS, en dator, telefon eller vad det är) som den skall skicka eller ta emot data ifrån. I och med att kontakten initieras från insidan av brandväggen bryr den sig inte om saken och du slipper göra inställningar i brandväggen.

Flera andra tillverkare är inne på samma spår med en onlinetjänst som mellanhand (broker) för att slippa brandväggsinställningar. Först ut var väl Netgear med sina MyStora-enheter för några år sedan.

Det blir lite som att utbyta data mellan två datorer via Dropbox (där du inte heller behöver mecka med brandväggen), fast med skillnaden att inget lagras online, det är bara kontakten som förmedlas.

ok, har lite problem, alltså. Jag lyckas ansluta via telefonen, men du är jag väl inom nätverket med min lokala ip adress? Om jag inte är på wifi då?

Och hur kommer jag åt filerna? Jag är påkopplad på VPN nätverk, sen då?
 
ok, har lite problem, alltså. Jag lyckas ansluta via telefonen, men du är jag väl inom nätverket med min lokala ip adress? Om jag inte är på wifi då?

Och hur kommer jag åt filerna? Jag är påkopplad på VPN nätverk, sen då?

Jag är lite oklar om du ställer en generell fråga eller om du vill ha support på din egen enhet :)
 
Efter mycket googlande så har jag nog bestämt mig för att köpa en QNAP-TS470 Pro. Den har både USB 3.0 och HDMI utgång. Det jag undrar över är om jag kan jobba med bilder/film på min NAS om jag ansluter den till min dator med USB 3.0? Om detta fungerar spelar det då någon roll hur lång kabeln är?
 
USB-portarna på den är för att ansluta ytterligare enheter - inte för att koppla till datorn. En NAS är en server, och inte samma sak som en extern disk.
 
USB-portarna på den är nog för att ansluta ytterligare enheter - inte för att koppla till datorn.

Är det så? Har ett antal gånger hört argumentet "En Nas skall vara en Nas" men varför behöver det vara så? Kan inte en Nas både vara en Nas och en extern disk? Lika väl som jag kommer åt mina filer via nätverket så borde det ju också kunna gå med en kabel.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.