Anders, hur gör du rent praktiskt med backup när du jobbar med bilderna lokalt. Vad händer om datorn brakar? Kan tänka mig (lite motvilligt) att flytta bilderna för att öka prestandan i LR, men hur undviker man att man inte har bara en uppsättning emellanåt? Kanske gör nån tankevurpa här...
Jag gör följande:
- Som Anders säger, vid import gör jag en extra backup av original-filerna till en disk Dessa lägger jag på en annan intern disk och raderar. då och då. Detta är bara en extra säkerhet eftersom jag formaterar minneskortet så fort jag importerat.
- Jag använder LR inbyggda backup för att böra backup på själva databasen varje dag vid avslut av Lightroom. Den backupen sker till en NAS.
- Jag gör dagligen backup av i stort sett alla mina filer till en NAS med hjälp av Windows inbyggda backupprogram.
- Jag gör regelbundet backup av alla mina bilder, databas mm till en USB-disk. Denna "roterar" jag då och då och tar till kontoret så att jag har skydd mot brand och inbrott.
Oavsett var du väljer att lagra dina "skarpa" data (NAS eller datorn) så måste du ha en backup-strategi. Hur avancerad den skall vara är väl upp till var och en men jag delar in den i tre "delar"
1) "Korruption", något går snett med Lightrooms databas. Det löser jag med LR inbyggda funktion.
2) Hårdvarufel, trasig disk, trasig diskcontroller etc. Löser genom att skapa säkerhetskopia på annan disk, intern, USB eller NAS spelar inte så stor roll.
3) Brand inbrott, löses genom att lägga data på USB-disk som tas till annan plats.
Jag använder mig ännu inte av någon moln-tjänst eftersom jag tycker mig ha ganska god disciplin på punkt 3 men det kan ju vara smart om man har dålig disciplin eller inte har möjlighet att förvara diskar på annan plats.
Allt beror ju på hur viktig man tycker är informationen är, hur mycket data man har etc. Det viktiga är att man ställer sig frågorna "Vad händer om...."