Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jobba med bilder mot en NAS istället för lokal disk?

Produkter
(logga in för att koppla)
Någon som har hunnit testa jobba mot en NAS via nya wifi-standarden 802.11ac? Det sägs ju gå 2-3 ggr snabbare och då kanske segheten börjar bli mer acceptabel.

Det hade ju varit drömmen om det fungerade bra. Sitter ibland i timmar framför skärmen vid skrivbordet, hade hellre suttit i soffan med min laptop utan en massa kablar och hårddiskar. Mycket av jobbet är att kategorisera och sortera mina bilder
 
Ursäkta en föjldfråga från en novis angående att ansluta en NAS med kabel. Jag hade tänkt mig en lösning med en NAS ansluten via (gigabit)kabel (för att säkerställa snabb överföring) när jag sitter på arbetsplatsen och redigerar bilder som ligger på NAS:en. NAS:en ska backas upp över nätet mot en enhet som står på annan plats. När jag är på resande fot vill jag kunna komma åt det som ligger på NAS:en över nätet.

Fungerar detta?
Finns bättre lösningar under dessa förutsättningar (har inte tänkt mig att lagra bilderna på nätet) ?

Resande fot,,,jo det funkar ofta tekniskt men faller ofta praktiskt pga dålig bandbredd på hotell eller var man nu råkar vara.
 
Ursäkta en föjldfråga från en novis angående att ansluta en NAS med kabel. Jag hade tänkt mig en lösning med en NAS ansluten via (gigabit)kabel (för att säkerställa snabb överföring) när jag sitter på arbetsplatsen och redigerar bilder som ligger på NAS:en. NAS:en ska backas upp över nätet mot en enhet som står på annan plats. När jag är på resande fot vill jag kunna komma åt det som ligger på NAS:en över nätet.

Fungerar detta?
Finns bättre lösningar under dessa förutsättningar (har inte tänkt mig att lagra bilderna på nätet) ?

Hej!

Det här att kunna komma åt en NAS även när man är utanför det lokala nätverket kallar tillverkarna ofta för "personligt moln", dvs att din NAS blir en slags personlig molntjänst - moln är ju ett modeord just nu och de passar på :)

Moln eller inte, men det är smidigt att ha åtkomst till sina filer utifrån. Nästan alla nyare NAS:ar har faktiskt någon mer eller mindre bra lösning för detta. Många av dem har till och med appar så du kan komma åt saker direkt i mobilen - typexemplet de gärna skyltar med är ju att kunna streama sin egen musik till telefonen.

Det vanliga har hittills varit att - som AFE beskrev - att man måste ställa in både NAS och den lokala brandväggen för att få det att funka, men det dyker upp allt fler NAS:ar som kringår krånglet med brandväggarna. Det funkar, det är inte direkt svårt, men få är så där riktig enkla och smidiga för den som inte är van att grotta med nätverk.

Jag testade t.ex. nyligen en enkel NAS får Western Digital som faktiskt var rätt smidig (se här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.540483/western-digital-my-cloud--smidig-natverksdisk). Det här är en enkel burk, inte lika rymlig eller avancerad som mer påkostade NAS:ar från tillverkare som Buffalo, Netgear, Qnap, Synology med flera. Men det är en start och är en enkel lösning på problemet du beskrev.

Men för att sammanfatta: Ja, det du vill göra är fullt möjligt. Om det är enkelt eller inte beror lite på hur van du är att mecka med sådana här prylar.
 
Hej!

Det här att kunna komma åt en NAS även när man är utanför det lokala nätverket kallar tillverkarna ofta för "personligt moln", dvs att din NAS blir en slags personlig molntjänst - moln är ju ett modeord just nu och de passar på :)

Moln eller inte, men det är smidigt att ha åtkomst till sina filer utifrån. Nästan alla nyare NAS:ar har faktiskt någon mer eller mindre bra lösning för detta. Många av dem har till och med appar så du kan komma åt saker direkt i mobilen - typexemplet de gärna skyltar med är ju att kunna streama sin egen musik till telefonen.

Det vanliga har hittills varit att - som AFE beskrev - att man måste ställa in både NAS och den lokala brandväggen för att få det att funka, men det dyker upp allt fler NAS:ar som kringår krånglet med brandväggarna. Det funkar, det är inte direkt svårt, men få är så där riktig enkla och smidiga för den som inte är van att grotta med nätverk.

Jag testade t.ex. nyligen en enkel NAS får Western Digital som faktiskt var rätt smidig (se här: http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.540483/western-digital-my-cloud--smidig-natverksdisk). Det här är en enkel burk, inte lika rymlig eller avancerad som mer påkostade NAS:ar från tillverkare som Buffalo, Netgear, Qnap, Synology med flera. Men det är en start och är en enkel lösning på problemet du beskrev.

Men för att sammanfatta: Ja, det du vill göra är fullt möjligt. Om det är enkelt eller inte beror lite på hur van du är att mecka med sådana här prylar.

På ren svenska så är det ett helevete att få till det om man inte råkar vara programmerare eller nåt. Jag har själv en Synology, jag har fått det att fungera hyffsat, men inte allt. Man måste göra en massa inställningar på routern och fans moster, Så nu rör jag inte skiten igen.

Jag har även appar i telefon til ldet, fungerar sådär.
 
OT: Jag har konverterat allt material till Apple ProRes 422 har 4TB med film och ja det känns nog lite meckigt att konvertera dem till SD och hoppas att jag kan hitta en NAS som klarar jobbet att transcoda.
Men alltså ... vet inte riktigt hur jag skalluttrycka mig

Är inte ProRes ett editeringsformat?
Det är väl inget man skall streama som film. Lr menar du att du vill kunna streama filmen ngn annanstans för att jobba med den? Men det verkar oxå bakvänt om du vill transcoda filmen till ngt annat än det editeringsformat den redan har.

Här ligger en hund begraven, eller har jag fel?
 
Ursäkta en föjldfråga från en novis angående att ansluta en NAS med kabel. Jag hade tänkt mig en lösning med en NAS ansluten via (gigabit)kabel (för att säkerställa snabb överföring) när jag sitter på arbetsplatsen och redigerar bilder som ligger på NAS:en. NAS:en ska backas upp över nätet mot en enhet som står på annan plats. När jag är på resande fot vill jag kunna komma åt det som ligger på NAS:en över nätet.

Fungerar detta?
Finns bättre lösningar under dessa förutsättningar (har inte tänkt mig att lagra bilderna på nätet) ?
Ja, det fungerar. Det finns lite olika sätt att göra på:
1. Öppna portar i routern till dina tjänster. Klart sämsta, men troligen vanligaste, sättet, eftersom det exponerar din delade mapp till hela världen, med allt vad det innebär. Se till att ha riktigt bra lösenord! Inte för att det alltid hjälper, fildelning ska inte ut på nätet. Vissa nätleverantörer blockerar det t.o.m.

2. "Cloud"-lösning. Oftast ett program/app som synkar en katalog filer mellan din dator/mobila enhet och NASen. Ofta väldigt lätt att komma igång med, men det kan vara en nackdel att filerna syncas. Vill du ha hela ditt bildarkiv på laptopen?

3. VPN (Virtuellt Privat Nätverk). Här kopplar du först upp dig mot din NAS utifrån, vilket skapar en krypterad tunnel. Sedan funkar det som om du satt hemma, så länge du är uppkopplad. Säkert, relativt smidigt och inte överdrivet svårt att sätta upp.
 
Men alltså ... vet inte riktigt hur jag skalluttrycka mig

Är inte ProRes ett editeringsformat?
Det är väl inget man skall streama som film. Lr menar du att du vill kunna streama filmen ngn annanstans för att jobba med den? Men det verkar oxå bakvänt om du vill transcoda filmen till ngt annat än det editeringsformat den redan har.

Här ligger en hund begraven, eller har jag fel?

Yes det stämmer. Mycket av mitt material är editerings-format precis som mina bilder jag fotat i Raw. Allt mitt material är ProRes mina färdiga projekt har jag självklart konverterat men det händer oftast att jag visar mitt "Raw" material. Exempel: Sist filmade jag en konsert. Denna film skall redigeras men bandmedlemmarna ville se filmen innan så vi samlades hemma hos mig och jag streamade filmen från min burk till teven via Plex. Skulle jag vilja ta med mig filmen och visa den på min Ipad är det bara för mig att synka den med önskad transcoding det enda som krävs är ett knapp-tryck i min Ipad. Varför jag snöat in på Plex är för att den klarar de flesta format den klarar även av att visa Raw bilder. Att ha ett "media bibliotek" för allt mitt material oavsett om det är samling med mina semesterfilmer, bilder, radiospottar, raw, Iphoto mm på ett ställe där jag inte behöver tänka på vilket format det är tycker jag är ganska fantastiskt. Är jag inte hemma och vill visa mitt material så kan jag komma åt mitt bibliotek vart jag än är och streama över nätet. Varför skulle detta inte vara en bra grej? Om det fungerar vilket jag tror det gör om jag hittar en Nas med rätt prestanda. Jag tycker det hade varit riktigt schysst att ha alla mina samlingar på ett ställe med ett snyggt interface men huvudsyftet är backup och eventuellt kunna jobba direkt mot Nasen om det är möjligt. Det andra är mer ett plus.
 
Resande fot,,,jo det funkar ofta tekniskt men faller ofta praktiskt pga dålig bandbredd på hotell eller var man nu råkar vara.
Man bör väl inte arbeta mot NASen på resande fot kanske, men det kan ju vara skönt att få upp sina bilder på ett säkert ställe så man slipper oroa sig för att tappa bort dem innan man är hemma igen.
 
På ren svenska så är det ett helevete att få till det om man inte råkar vara programmerare eller nåt. Jag har själv en Synology, jag har fått det att fungera hyffsat, men inte allt. Man måste göra en massa inställningar på routern och fans moster, Så nu rör jag inte skiten igen.

Jag har även appar i telefon til ldet, fungerar sådär.
Jag vet inte riktigt vad/hur du har gjort, eller vad som inte funkar, men jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning (även om jag nu råkar vara programmerare, doh!). Du har löst det enligt punkt 1 i mitt tidigare inlägg gissar jag?
 
På ren svenska så är det ett helevete att få till det om man inte råkar vara programmerare eller nåt. Jag har själv en Synology, jag har fått det att fungera hyffsat, men inte allt. Man måste göra en massa inställningar på routern och fans moster, Så nu rör jag inte skiten igen.

Jag har även appar i telefon til ldet, fungerar sådär.

Ett knep kan vara att sätta upp en VPN-tunnel, då kommer du åt allt på ditt hemnätverk som om du vore där, utan massa specialinställningar i din router. Som bonus är det säkrare.
 
Man bör väl inte arbeta mot NASen på resande fot kanske, men det kan ju vara skönt att få upp sina bilder på ett säkert ställe så man slipper oroa sig för att tappa bort dem innan man är hemma igen.

Det där har jag försökt otaliga gånger. Bandbredden har aldrig räckt till för att ladda upp bilderna eller uppkopplingen har gått ner innan det gått klart.
 
Någon som har hunnit testa jobba mot en NAS via nya wifi-standarden 802.11ac? Det sägs ju gå 2-3 ggr snabbare och då kanske segheten börjar bli mer acceptabel.

Jag vet inte om räknas som NAS men jag har den nya airport extreme med 3 tb lagring och den är sjukt snabb jämfört med den gamla standarden. . Har man bärbar så behöver även dev vara utrustad med den nya standarden.
 
Det där har jag försökt otaliga gånger. Bandbredden har aldrig räckt till för att ladda upp bilderna eller uppkopplingen har gått ner innan det gått klart.

Det är väl bara att ta med en liten extern HD istället om man behöver andra bilder. Jag tänker göra så här när jag reser:

Jag kommer inte att alla mina lr- bilder på den bärbara som tidigare utan dela upp bildarkivet i olika delar (senaste, mina bästa, osv) och spara huvuddelen på min airport extreme. På så sätt har jag det viktigaste på min bärbara med mig på mina resor samt möjlighet att fylla på! Jag tar med mig en liten extern som backup.
 
Jag vet inte riktigt vad/hur du har gjort, eller vad som inte funkar, men jag känner inte riktigt igen mig i din beskrivning (även om jag nu råkar vara programmerare, doh!). Du har löst det enligt punkt 1 i mitt tidigare inlägg gissar jag?

Ja just det, det har jag gjort, vet inte om jag lyckades helt 100 för enkelt var det inte, för när man ska köra guiden så fanns inte min router med konstigt nog så fick göra allt manuellt enligt diverse youtube klipp. Nu fungerar det, men hade ett himla strul ett tag, den hittade int editten och datten. Nu är det mest att den är i viloläge korta stunder, den vaknar upp hela tiden.

En del av apparna har jag fått att funka, en del inte.

Sen är det fullt med en massa förkortningar hit o dit som man ska installera, eller inte... har ingen aning om direkt vad det är för saker. Lite märkligt att de inte kan göra nåt som mer eller mindre barar är att plugga in och köra :)
 
Har två st QNAP "NASar" kopplade till en Airport Extreme (router) och sedan kabel från den till en switch och därifrån till tre datorer. Funkar hur bra som helst att jobba med bildredigering mot NASen. Funkar även om man kör WiFi mot Extremen (n-nätverk) men vid kopiering av många filer från dator till NAS märker man att det tar längre tid. Det går också att konfigurera för åtkomst från Internet med hyfsade svarstider (vid 10 Mb/s lina).
 
Har två st QNAP "NASar" kopplade till en Airport Extreme (router) och sedan kabel från den till en switch och därifrån till tre datorer. Funkar hur bra som helst att jobba med bildredigering mot NASen. Funkar även om man kör WiFi mot Extremen (n-nätverk) men vid kopiering av många filer från dator till NAS märker man att det tar längre tid. Det går också att konfigurera för åtkomst från Internet med hyfsade svarstider (vid 10 Gb/s lina).

Fantastiskt med 10Gb/s-lina...får min gamla 100Mb/s att kännas extremt långsam.

Hur drar du nytta av en sådan när nätverksansluteningen i NASarna bara är 1Gb/s?

Jag tycker rensning av bilder är plågsamt långsamt mot NAS, det blir bara en bråkdel av farten jämfört mot disk i datorn och jättskillnad mot lokala SSD.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.