Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Japan? -billigare?

Produkter
(logga in för att koppla)

pinakkel

Ny medlem
Jag har en kompis som snart åker till Shanghai i Kina och sedan till Tokyo, Japan. Min fråga till er är, hur mycket billigare optik till en canon-kamera är på dessa platser? Vilket fabrikat är mest prisvärt? De objektiv jag är mest intresserad av är telezoomar i prisklassen under 10000 SEK. Hur mycket finns det att spara genom att handla dessa på ovan nämnda platser?

TACKSAM FÖR SVAR!

Hej Mikael!

Japan är billigare, men inte så mycket billigare som man kanske skulle vilja tro.

Ta som exempel ett mycket populärt zoomtele till Canon, EF 70-200/4L IS USM. På Cyberphoto kostar detta objektiv 10295 kr inkl 25% svensk moms. På Yodobashi kostar samma objektiv 134045 yen exkl 5% japansk moms, vilket motsvarar 7639 kr. Med 25% svensk moms pålagt blir kostnaden 9549 kr.

Här finns alltså lite pengar att spara, men kanske inga gigantiska summor.

Hej Peter, tack för svar!

Är det verkligen så att man måste betala 25% svensk moms på priset? Eller kan man komma undan det? ;)

Köp en kameraväska och släng kartongerna och smeta lite skit på kameran och objektiven så att dom inte ser splitternya ut och lägg dom i väskan och se oskyldig ut när du går genom tullen och om dom haffar dig så såg att du tog med dom till japan.

Allright, inte svårare än så alltså.. Det betyder ju att man kan spara en ej oansenlig summa pengar genom att handla i Japan.

Är priserna hos Yodobashi ett bra riktmärke på den generella prisbilden i Tokyo?

Begagnat

Jag var en tid i Japan och tyckte inte att det var så mycket pengar att tjäna på nya saker, men en del då som Peter redan nämnt. Däremot är foto stort i Japan och det är många som vill hänga med i det senaste, så begagnatmarknaden är ganska stor med många butiker som säljer använda prylar. Just för optik är det ju helt ok med använda prylar och det är inga problem att prova sakerna först.

ANNONS
Sony Winter Cashback hos Götaplatsens Foto