Annons

Jakt på bilder låg bakom dödsolyckan

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnuz

Aktiv medlem
Jag läste Göteborgs Posten här idag och blev ganska illa berörd av just detta med det fotorelaterade i detta.

Givetvis vill jag också framföra mitt medlidande i sorgen till alla anhöriga och inblandade..

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=243104

ur artikel:
Digitalkamera funnen på platsen
Det var för att fotografera som tonåringarna hade klättrat upp på tankvagnen. En digitalkamera som hittades på olycksplatsen har granskats av polisen..
- De skulle ta häftiga bilder på varandra, säger kriminaltekniker Bosse Björklund, som har sett bilderna, när GP träffar honom ute vid bangården på måndagseftermiddagen.
- Först har de varit på motorvägen och tagit bilder där till exempel den ene sitter på körbanan i mörkret och man ser bilar komma i bakgrunden, berättar Bosse Björklund.


Tror ni de har fått inspiration av andras bilder eller har de hittat på detta själva? Kan det kanske vara internetsidor som inspirerat? Vad tror ni?
 
Dom har förmodligen spelat alldeles för mycket dataspel och inte insett att man bara har ETT liv, och inte tre... Dom levde ju inte i verkligheten i alla fall.
Låter otroligt puckat alltsammans. Speciellt med tanke på att det skedde en liknande händelse för inte länge sedan.


/cf
 
Antagligen räcker det med lite fantasi för att få ideén, sen kanske en dos okunskap om dessa strömledningar... tragisk är det iaf
 
Att säga "man får skylla sig själv" är ganska fel i dessa samanhang när liv utplånas, men man kan ju börja undra vad som snurrade i skallarna på killarna... Dom var 17 resp 18 år... vid 18 blir man som bekant myndig i sverige. Skulle man inte vid myndighets ålder veta att tar man på ledningen så får man ström i sig? borde man inte veta att sitter man på en trafikerad väg så kanske det finns en risk för att man kan bli påkörd?

Vid 17 och 18 års ålder så är en mänsklig hjärna så pass utvecklad att man vet vad som är rätt och fel och man har även utvecklat en sk instinkt för att överleva. Skulle detta inte finnas så hade nog fler människor dött vid denna ålder. Visst, undantag finns. Min kusin är mongoloid, men även han vet att sätta en hand på en röd platta är ine bra. Han skulle aldrig sätta sig på en motorväg eller ta på en elktrisk ledning.

Jag tycker synd om anhöriga och självklart skulle jag önska att dom inte dog eller skadades. Jag kommer heller inte säga "skyll er själva" även om det ligger nära till hands. Jag vet att det låter osmakligt att säga så, men någon stans får väl gränsen gå för dumdristighet?? synd bara att priset skulle bli så högt...

Folk kommer säkert hata mig för min brist på sympati eller empati, men jag tycker vad jag tycker. Skillnad vore om dom skulle ta lite coola bilder på bangården och plötsligt föll ledningen ner på dom, så skulle jag tycka det var en tragedi. Men att klättra på tåg tak och sedan av någon anledning ta i ledningen är "way off" Att sitta på en motorväg eller vad det nu var är inte mkt smartare heller.

Men för att visa att jag har en viss uns medmänsklighet i kroppen så avslutar jag med att jag tycker det är väldigt synd om anhöriga och jag lider verkligen med den överlevande. Tror ena benet får amputeras :(

Edit: Läste att dom kanske inte tog direkt på ledningen, men anser inte det vara mkt till förmildrande omständigheter. Bättre o hålla sig borta från farliga saker, det vet dom flesta vettiga människor.
 
Contax skrev:
Dom har förmodligen spelat alldeles för mycket dataspel och inte insett att man bara har ETT liv, och inte tre... Dom levde ju inte i verkligheten i alla fall.
Låter otroligt puckat alltsammans. Speciellt med tanke på att det skedde en liknande händelse för inte länge sedan.


/cf
Lite OT: Jag hoppas att din datorspelsteori var en liten del av en stor, icke redovisad, teori.
Datorspel har inte 100% ansvar för alla olyckor med ungdomar, även om media jobbar på bra för att få det till det.
(Ev. kommentarer kan lämnas som PM så slipper vi "kapa" tråden...)
 
det räcker med att komma nära ledningarna för att man ska få ström i sig. hände en liknande olycka med en kille på 16 år i närheten där jag bor, väldigt tragiskt.. vad som kan ha inspirerat dom? dom ville väl vara originella och göra nåt "nytt" antar jag, för så många bilder tagna uppe på tåg har jag inte sett.

Idén är ganska bra, om det inte vore för ledningarna.
 
Det räcker enligt uppgift att komma så "nära" som
två meter för att en ljusbåge ska slå ner i vederbörande. Spänningen i ledningarna är enorm.
16000 volt.
 
Förmodligen visste killarna att ledningarna var farliga, men de kanske inte riktigt förstod hur farliga dom verkligen är.

Inspirationskällor? Allt från Jackass till fotosidan.

/Joakim
 
HRL skrev:
Det räcker enligt uppgift att komma så "nära" som
två meter för att en ljusbåge ska slå ner i vederbörande. Spänningen i ledningarna är enorm.
16000 volt.

Det är väl bra av media att ta i lite extra kanske, men nåra två meter är det inte för 16kV, snarare två decimeter...

Dataspel? Nä det tror jag inte. Jag blev väl inte så förvånad av nyheten - ungdomar tar risker mer än vuxna. Men grymt tragiskt är det.
 
Contax skrev:
Dom har förmodligen spelat alldeles för mycket dataspel och inte insett att man bara har ETT liv, och inte tre... Dom levde ju inte i verkligheten i alla fall.
Låter otroligt puckat alltsammans. Speciellt med tanke på att det skedde en liknande händelse för inte länge sedan.


/cf
Det där tror jag inte en sekund på. Nej, Jag tror att grabbarna i okunskap om vad som kan hända gick upp på taket för att helt enkelt ta coola bilder. Mycket tragiskt.
 
Kalle_B skrev:
Dom var 17 resp 18 år... vid 18 blir man som bekant myndig i sverige. Skulle man inte vid myndighets ålder veta att tar man på ledningen så får man ström i sig?

Man behöver inte ta i ledningen för att få ström i sig. Det räcker med att komma i närheten. Inte centimetrar eller decimetrar. Har man otur är det fråga om metrar. Jag tror att det finns en stor mängd människor, betydligt äldre än 18, som inte känner till detta.
 
Jag tror personligen att i dagens hårda och känslolösa samhälle så bidrar Jackass och liknande tv-"shower" till sådana här extremt idiotiska påhitt.

Ta bara en kik på det stora landet på andra sidan pölen, där är det flera ungdomar som dör varje år just för att de skall "göra en jackass" och det blir ju inte bättre av att t.ex. Kanal5 sände en episod av BigBrother där en av deltagarna hade tråkigt och ville "göra en jackass" och slängde sig mot en stolpe eller vad det nu var och trillade baklänges för soffan. Idiotiskt, javisst, men det är "bra tv"...
 
Otroligt tråkig händelse som lett till att många människor har fått sina liv raserade. Tanken på att förlora ett barn är bara den så outhärdlig att det inte går att föreställa sig vad de här föräldrarna känner. Och syskon, släktingar, vänner mfl.

Det kanske är så att det inte finns någon förklaring som håller. Olyckor händer, tyvärr.

/J
 
Dessa tragisk olyckor händer dagligen runt om i världen & beror enbart på okunnighet & just detta med att man inte ens behöver ta i ledningen.

Oberoende på hur nervkittlande bilder grabbarna tänkt ta så är jag övertygad om att dom inte hade den blekaste aning om hur farligt det är att komma i närheten av dessa ledningar.

Bara här i sverige så har detta hänt ett antal gånger under årens lopp & det enda som gäller nu är att informera, att inhägna blir ju svårt...

//Larsa
 
jag tycker inte man kan säga att allt beror på okunnighet. Dom var blåsta och oförsiktiga punkt slut.

Att personer i denna ålder skulle sakna denna kunskap generellt eller att folk i denna ålder gör dessa saker är ju befängt att tro. Isåfall skulle nästan ingen person överlvea sin 18 års ålder. Även som sen tonåring vet man att det är livsfarligt att vara nära dessa ledningar. Dom flesta vet att det räcker med att vara nära dom för att det ska vara förenat med livsfara.
Att dom sket i riskerna bivisas ju bara av att dom innan tagit kort sittandes på en motorväg i bäckmörker!?, klättrat på elstoplap och fackverk. Eller ska vi ha allmänna undervisningar för 18 åringar att sitter man på en motorväg så kan man bli påkörd och det är farligt?

Näe tragiskt är det men vi ska inte skylla på deras "låga ålder" elelr okunnighet, för nog vet de flesta 18 åringar bättre.
 
Mattsen skrev:
Det är väl bra av media att ta i lite extra kanske, men nåra två meter är det inte för 16kV, snarare två decimeter...

Har väl mycket att göra med hur fuktig luften är också väl?

Själv tycker ja att det är lite obehagligt att gå under stora ledningar när det surrar och håller på. Finns ett fint ställe att fota på men där går man typ bara 4 eller 5 meter under några riktigt stora ledningar. Sånna som hålls upp av dubbla fackverksstolpar. Kan det vara farligt att gå under sånna när det regnar t.ex.?
 
kalle.
tyvärr är det inte så att man kan eller ska utgå ifrån att alla tonåringar vet om alla farliga saker som man ska undvika för att behålla hälsan.
information är nyckeln och det är något jag tycker borde ske obligatoriskt redan i mellanstadiet.
tala om för eleverna att starkström bokstavligen "hoppar" ur ledningarna, tala om att bensinångor är många, många gånger brandfarligare än själva bensinen, tala om att man inte ska skaka en flaska med alkohol blandat med klorin, osv osv osv.

det är när man tror att alla vet om vad som är farligt, som sådana saker händer.
och att säga att "dom flesta 18åringar vet bättre" är ju att helt uppenbart peka på att det faktiskt finns en grupp som inte vet bättre. vilket oxå är verkligheten.

nej, informera, informera, informera.
tro inte att kunskap alltid är medfött eller "standard".
det är det som är farligt.
 
För ungefär trettio år sedan sände de ut små varningsfilmer på TV om risken med att klättra på tågvagnar. Det är nog dags igen.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.