Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jaggies

Produkter
(logga in för att koppla)

Smal

Aktiv medlem
Något jag ser då och då på mina bilder är vad jag tror är "jaggies". Se bilden http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2088250.htm?set=mp och kolla in takfoten och kyrktornets vänstra kant. Inget är synligt i ACR under 300% förstoring men då dyker det upp. Tar man in bilden i PS så ser det OK ut till dess jag tar ner storleken till webstorlek. Sedan blir det förstås värre när man skärper men skärpningen är inte orsaken. Är detta ett vanligt problem och något jag ska förvänta mig även med en 5D Mk II? Jag jobbar i 16 bitar och byter till 8 först när jag konverterar till jpeg. Se även trossarna på http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2138859.htm?set=mp.

Om nu detta är helt normalt, finns det något man kan göra för att lindra plågan [annat än ett gott glas Whiskey :) ]?

Problemet är att bilden får så låg upplösning på skärmen att vi ser defekter som den här, det är ett mer eller mindre ofrånkomligt resultat av att vi använder rutnät av fyrkantiga pixlar.

Som du redan har märkt blir effekten tydligare när du skärper bilden, så för att lindra plågan är det oskärpa som gäller. Det vill säga försiktigare skärpning, pålagt brus eller selektiv skärpning.

Om bilden efter skärpning har för fula diagonaler brukar jag ibland "måla" på dom fula jaggiesarna med oskärpeverktyget i Photoshop. Använd ett lågt värde, 17% eller så, för att smeta ut kanterna lite.

Annars är naturligtvis whisky ett fullgott alternativ, till vardags kan jag t.ex. rekommendera en dos Glen Moray så blir det lagom suddigt. :)

He,he, här har jag obegränsad tillgång till Raki, den lagom alkoholstarka grekiska varianten av hembränt. Dessvärre ser det, i stort, lika eländigt ut innan skärpning. Måste softa extremt och det ser lite konstigt ut. Tar en Raki till...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar