Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jagande fokus med AI-Servo 1D mark 3

Produkter
(logga in för att koppla)

gunnargren

Aktiv medlem
Köpte en begagnad mark 3:a som jag är grymt nöjd med. Förutom att autofokusen jagar fram och tillbaka när jag kör AI-Servo. Upplever att den har svårt att låsa fokusen trots att jag har ställt in AF-prioritet/Skärpeföljningsprioritet. Vet att denna modell har haft problem med det här, men det svårt för mig att avgöra om detta är normalt eller inte, då jag aldrig haft en liknande kamera innan.

Köpte en begagnad mark 3:a som jag är grymt nöjd med. Förutom att autofokusen jagar fram och tillbaka när jag kör AI-Servo. Upplever att den har svårt att låsa fokusen trots att jag har ställt in AF-prioritet/Skärpeföljningsprioritet. Vet att denna modell har haft problem med det här, men det svårt för mig att avgöra om detta är normalt eller inte, då jag aldrig haft en liknande kamera innan.

Vad använder du för objektiv när detta händer? Eller gäller det oavsett objektiv?

Till och med Canon själva erkänner att detta är en svaghet hos 1D Mark III (fast de ville inte kännas vid det förrän 1D Mark IV kom, där problemet påstås vara åtgärdat). Objektiv som EF 50mm f/1,4 USM är ganska "grovkorninga" i sina avståndsinställningar, så objektivet kan ha problem att träffa exakt där kameran vill, vilket då ger oupphörliga order att köra fram och tillbaka.

För att komma runt detta finns det två metoder:
  1. Använd One Shot AF om du inte behöver Servo AF.
  2. Om du använder Servo AF, fokusera med AF-ON, så du helt enkelt kan släppa knappen när du vill låsa fokus, men ändå fotografera.

ANNONS
Januarirea hos Götaplatsens Foto