ANNONS
Annons

Jag vill köpa min första systemkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kicki_84

Avslutat medlemskap
Jag sitter i valet och kvalet vad jag ska köpa för systemkamera. Jag har just nu en kompakt digitalkamera Sony DSC-T70, som jag trivs bra med men saknar zoom möjligheterna som ett löstagbart objektiv kan ge. Jag funderar på en Nikon D60 men undrar över om den liksom min nuvarande kamera kan ta Sepia, BW och Vivid Color? Självklart undrar jag även om detta är en bra nybörjar systemkamera eller om jag borde hitta en annan?
Tack på förhand Kicki
 
D60 har följande lägen: Normal, Softer, Vivid, More Vivid, Portrait, B&W.
Verkar inte som den har sepia, men det kan givetvis göras efteråt i ett bildbehandlingsprogram.

Det finns många bra systemkameror för en nybörjare från många märken, D60 från Nikon är en av dem. Obeservera dock att D60 inte har autofokus med äldre objektiv som saknar autofokusmotor.
 
Som kim skriver, tänk på att D60n inte har inbyggd autofokusmotor. Det gör att äldre nikonobjektiv inte får autofokus på D60. Jag har själv en D60 och tycker det är en kanonkamera. Är otroligt nöjd med dom snabba menyerna, och hela kameran i sig. Men om man vill ha ungefär samma funktioner fast med inbyggd autofokus i huset så tycker jag en D80 är rätt val. Dom börjar dessutom bli ganska billiga nuförtiden.
 
De säljer inte kamerapaket med D60 utan att objektivet har inbyggd motor, så det behöver du inte oroa dig för.

Har du kollat in konkurenternas modeller, eller har du bestämnt dig för en D60?
 
Är lite osäker på vilka kameror som har liknande funktioner, kompisen föreslog en Canon EOS 450D men min budget klarar inte av priset utan jag får ligga nånstans runt 6000-7000 för kamera och objektiv. Vad finns det mer i den prisklassen som kan passa?
 
En systemkamera ger ju alltid fotografen större möjligheter att leka med bilderna,tex. det där sköna korta skärpedjupet som man inte kan få på en kompakt.
En sak att tänka på bara (ja det finns ju flera... men)
Det blir nästan alltid bättre bilder med en DSLR än en kompakt.
MEN, det är också lättare att misslyckas, som väl e finns det ju ett "festläge"(oftast ett P) då sköter kameran det mesta.
Lite andra grejer som många upptäcker är:
Den få inte plats i fickan.
Man kan inte plåta genom att titta på skärmen och trycka.
(finns några modeller som visar på skärmen, men utan autofokus och då faller liksom hela konceptet)
Till olika bilder behövs olika objektiv,
närbilder (macro 1:1)
porträtt (dyra ljusstarka objektiv för att få till "rätt" skärpedjup)
fåglar och andra djur som är en bit bort (tele 300mm eller mer)
Blixten på min systemare räcker ju inte till när det är mörkt.(näe, det gör den inte, det behövs en extern blixt som nästan är lika stor som kameran)

Jag vill inte skrämma dig på något sätt, bara förbereda dig på att det lätt blir lite dyrare än vad man tänkt sig.
Börja med en så kallad "instegsmodell" men skippa dom allra billigaste. (se tidigare inlägg) var beredd på att lägga runt 7000, då får du hyfsat bra grejer, när du sedan har hållt på ett tag och tycker att du vill ha lite bättre grejer är 7000 inte speciellt mycket, men det lär du upptäcka själv.

Oj vad mycket text... bäst att sluta.

edit:
Såg att du hade blivit rekommendrad en 450D men inte hade råd!
www.cyberphoto.se har dom den för 6500:-
http://www.cyberphoto.se/?http://www.cyberphoto.se/info.php?article=450D1855
 
Senast ändrad:
Jag rättar mig själv.
Det verkar som att Sonys instegsmodeller funkar med AF i liveview-läget, givetvis finns det dyrare kameror som fungerar, men det var inte aktuellt i detta fallet.

Hej å hopp

PS. Snyggt jobbat "Sagan". DS
 
...
Det verkar som att Sonys instegsmodeller funkar med AF i liveview-läget, givetvis finns det dyrare kameror som fungerar,
...
Nix. Det finns inga dyrare (eller billigare) systemkameror med LV och AF som fungerar vid normal fotografering. Det finns i och för sig andra kameror med AF i LV-läget, men den blir då så långsam och knackig att den inte går att använda för rörliga motiv - går i princip bara att använda till döda föremål och med kameran på stativ.

Dessutom, för att man ska ha användning för LV-funktionen behöver skärmen kunna vinklas ut, så att man kan hålla den nere mot marken vid makro, över huvudet för att fota över folkskockar och andra hinder, ha kameran på magen istället för att hålla en stor svart klump framför ansiktet - för att utan störning kunna fota människor och djur och slippa ansträngda miner, eller allmänt vid diskret fotografering.

Det finns visserligen ett annat märke där skärmen går att vinkla ut, men där är AF:en som sagt för långsam för fotografering av rörliga motiv.

Att Sony A300 och A350 f.n. är de enda som klarar AF i full fart vid LV-läget beror på att det var Sony som kom på hur det skulle göras, och de andra har inte hunnit att kopiera dem ännu ... :)

Förmodligen ligger det något patent och bromsar.
 
"FlyerOne" svar:
Hmmm, intressant, jag är förd bakom ljuset.
Jag har trott att 5D MkII fungerade med LV och att dom nya senaste Pro-Modellerna skulle fungera, men inte alltså.
Jaja, bra att veta hur det ligger till.
 
För att det inte ska kvarstå några oklarheter - 5D MkII m.fl. har LV, och denna FUNGERAR. En del av värstingkamerorna har också autofokus även i LV-läge (till skillnad från 40D som har LV men enbart manuell fokus), men den blir mycket långsam. Anledningen är att de antingen måste svänga ner och upp spegeln (dvs bryta LiveViewen) eller också använda sig av kontrastmätningsmetoden. Denna är halvlångsam på kompaktkameror och ännu långsammare på systemkameror, bl.a. pga att de större sensorerna kräver mera räknearbete (de måste "gå igenom" huvuddelen av sensorns alla pixlar) och att de måste upprepa mätningarna i finare steg.

Den metod Sony klurade ut till sina A300/A350 medger användning av LiveView-läget SAMTIDIGT med AF-mätning med fasjämförelse-metoden, som ju är blixtsnabb i jämförelse med kontrastmätning, bl.a. eftersom vid fasmätning så behöver man normalt bara göra en enda beräkning (och på ett väsentligt mindra antal pixlar) medan vid kontrastmätning så måste det göras ett upprepat antal mätningar och beräkningar med en liten fokusändring mellan varje.

Nackdelen med Sonys metod är att sökarbilden blir lite mindre. Dock tycks detta inte vara något som stör användarna vid praktiskt fotograferande - det märks främst ifall man jämför med A700, D300 etc, med några sekunders mellanrum. För att inte tala om ifall man dristar sig till att kika i A900:ans sökare - det blir en chock oavsett vilken annan existerande kamera man än jämför med... Detta är också anledningen till att A900 inte har LV, det är (åtminstone inte ännu) möjligt att kombinera LV med marknadens största, skarpaste, ljusaste och kontrastrikaste sökare. Sony valde alltså därför att skippa LV i denna. Återstår att se vad marknaden föredrar...
 
"FlyerOne" svar:
Hmmm, intressant, jag är förd bakom ljuset.
Jag har trott att 5D MkII fungerade med LV och att dom nya senaste Pro-Modellerna skulle fungera, men inte alltså.
Jaja, bra att veta hur det ligger till.

Bara för att vara övertydlig, AF funkar med LV hos de flesta (dock inte i Sonys dyrare modeller) men som Gunnar säger är de så sega att användningsområdet är bergänsat. MEN, det finns en modell till med föredömligt snabb AF med LV - Panasonic G1. Har testat själv. Kameran ligger dock något över budgetramen... Sedan hör jag till falangen som aldrig använder LV.

En tanke till, Kicki: om du vill ha zoom-möjlighet men i övrigt trivs med din kompaktkamera är ju en långzoom-kompakt ett alternativ. Du får mycket zoom för betydligt mindre pengar, att köpa objektiv till en systemkamera som t ex motsvarar Panasonic Lumix DMC-FZ28, Canon Powershot SX10 IS eller Olympus SP-565 Ultra Zoom kostar MYCKET mer än de 3-3500 kr de här kamerorna kostar.

Bara en tanke.
 
För den pengen skulle jag rekommendera en Nikon D80.
Bra nybörjar kamera, en hel del fördelar mot D60. samt att du kan gå lite längre med en sån kamera än med tex D60.
 
Hej, Nikon D80 är nog den vettigaste kameran med din budget. D80 är en gedigen kamera utan att vara för klumpig (det är så klart subjektivt) och den är "har allt" till skillnad från D60 som är en ren nybörjarkamera. Autofokus i kamerahuset är bra om du kommer över någon äldre optik billigt. Elgiganten har den med bildstabeliserat 18-55 objektiv för 5990 kr

http://www.elgiganten.se/is-bin/INT....D&CatalogCategoryID=T0XD4QFHJGYAAAEORFhZtSy9

hälsningar

Fredrik
 
Bara för att vara övertydlig, AF funkar med LV hos de flesta (dock inte i Sonys dyrare modeller) men som Gunnar säger är de så sega att användningsområdet är bergänsat.
...
För att vara ytterligare övertydlig, så menar Leo förstås inte att Sonys dyrare modeller är sega och har begränsat användningsområde...
Utan att Sonys dyrare modeller inte har LV.


...
MEN, det finns en modell till med föredömligt snabb AF med LV - Panasonic G1. Har testat själv.
...
Jag har också testat denna, dock bara inomhus. Panasonic G1 hade visserligen betydligt snabbare LiveView än t.ex. Nikon D300, men den var ju klart segare än Sony A300/A350.

Men nu kanske det är dags att kolla ifall trådskaparen överhuvudtaget är intresserad av LiveView... :)
 
Men nu kanske det är dags att kolla ifall trådskaparen överhuvudtaget är intresserad av LiveView... :)

Precis, vi förlorar oss som vanligt på FS i en interndebatt om något sidospår och förlorar trådskaparen på vägen...

Jag skulle vilja ta upp Kickis "saknar zoom-möjligheten" igen, om man inte har de övriga behov en systemkamera tillfredsställer är ju en långzoomare ett alternativ. Vill man ha mycket "zoom" är det inte bara dyrt utan också bökigt att få t ex en zoomomfång på 28-560 mm för DSLR.

Det är ju andra saker än möjlighet till mycket zoom som är vinsterna med en DSLR.

Kicki, kan du inte berätta mer hur du menar med zoom-möjlighet?
 
En del av värstingkamerorna har också autofokus även i LV-läge (till skillnad från 40D som har LV men enbart manuell fokus), men den blir mycket långsam. Anledningen är att de antingen måste svänga ner och upp spegeln (dvs bryta LiveViewen) eller också använda sig av kontrastmätningsmetoden.
40D klarar också Autofokus med LiveView genom att "slänga upp" spegeln, det går blixtsnabbt. Men man ser ju inte vad kameran fokuserar på (vilken fokuspunkt som väljs/används) om man inte kollar i sökaren precis i Autofokusögonblicket.
 
Vad är det för zoom möjligheter du är ute efter?

Som det är just nu har jag 3x zoom vilket innebär att de snyggaste bilderna som jag kan få i dagsläget är landskapsbilder som inte kräver zoom eller justering av något slag. Men jag vill även få snygga bilder på t.ex blommor, fåglar m.m som är både nära och långt bort. Just nu med min "super"zoom ser det mest skrattretande ut.

Försökte häromdagen ta kort på änder i parken här hemma ser bara ut som ett enda stort gytter med en massa färger och orange fötter. Just där hade jag velat kunna zooma in 1 and som simmar. Framför mig hade jag 4 änder som "poserade" de bilderna blev någorlunda men inte på något vis så som jag vill ha d. Trots att jag stod ½ steg från de ser det ut som om jag står 2 m från de. Besvarar det din fråga?
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.