Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag vet inte men...

Produkter
(logga in för att koppla)

---

Aktiv medlem
...jag trodde kanske i min enfald att kritiksidan skulle vara just det. Ett ställe där man ger varandra både positiv och negativ kritik. Ett ställe där man kunde utveckla sitt bildskapande och sitt förhållningsätt till foto. Men som det ser ut just nu så tycks det mesta handla om pajkastning i den ena eller den andra riktningen. Jag vet inte om ni håller med???

Känner bara att man tappar lite av glädjen och gnistan...

Tack för ordet.

Jo, det håller jag med om. Visst har det sett ut så några dagar i mina ögon med och då tröttnar man ju på att kolla den listan också. Först kan man ju bli nyfiken av såna diskussioner men i längden är det tråkande. Jag tycker också det verkar som den konstruktiva kritiken blivit betydligt sämre.
/Lotta

Redaktionen har inte ngn daglig koll på kritikkommentarerna. Jag skulle tycka att det vore bra om ni exemplifierar i mail till redaktionen så kan vi åtgärda förhoppningsvis.

David, jag vill inte vara någon "skvallerbytta" utan jag ville bara uttrycka min åsikt, något mail kommer alltså inte från mig. Pajkastningen kanske ger sig självt men det som ger upphov till den är nog egentligen hur kritiken ges. Kanske betygsdefinitonen och lite regler för betygssättning skulle kunna lyftas fram tydligt på förstasidan också?
/Lotta

Jag håller helt med
Lite larvigt blir det då det hålls en monolog under bilden med sådant som inte berör bilden ett dugg.
Att sedan vissa konstant letar reda på sådant dom ogillar är juh sånt som dyker upp då och då
förhoppningsvis drar dom obemärkt vidare till något annan sida där dom hittar sådant dom tycker om

Det är inte att skvallra att peka ut en tråd som man tycker håller dålig kvalitet. Är det inte bättre att vi tar bort betygen helt istället?

Varför ska man skriva ett inlägg i denna tråden och beklaga sig över dålig stämning när man sedan inte vill berätta för redaktionen vart problemet ligger så att detta kan lösas? Det är för mig ett mysterium...

/Anders

Jag förstår att diskussionens ursprungsspår är verbala vendettor och urspårade kritiktrådar. Men det var Lotta som tyckte till om betygens presentation, därav.

elmfeldt skrev:
Är det inte bättre att vi tar bort betygen helt istället?
Jag vill oxå ha bort betygen, men inbillar mig att de flesta vill ha dem kvar. Så det låter jag vara.
Sen är det en annan diskussion angående pajkastning och slag under bältet, sådant kommer vi nog inte ifrån, betyg eller ej.
Annars tycker jag att kommentarerna oftast är bra, det är förhållandesvis ganska sällsynt med riktiga lågvattenmärken här på Fotosidan.

Det kanske var jag som fick det att låta som om det handlade om betygen. Egentligen handlar det ju om kommentarerna också och de försvinner ju inte för att man tar bort betygen. Sista veckorna har det kommit in personer som ligger på ett snitt mellan 1-2 i betygsättning och det i kombination med rent elaka kommentarer. Jag har i alla fall hunnit reagera över fyra personer med det sättet, ibland låter kommentarerna så lika varandra så man undrar om det är samma person bakom alla identiteter.
/Lotta

Vi kan lätt identifiera medlemmar via våra loggar, men ni måste hjälpa till med misstänkta sådana.

Det är verkligen inte att skvallra att skicka mail till oss om medlemmar som beter sig dåligt. Det är en fråga om att hålla hög klass på fotosidan.

Det är nog en inte helt felaktig betraktelse som Lotta har gjort tycker jag. Det är de senaste veckorna som det har börjat hagla av låga betyg och direkt elaka kommentarer. Om man följer med i "senaste kommentar" så upplever jag att det har varit ganska tydligt. Betygsskalans varande har jag inte reflekterat så mycket över då jag själv aldrig har gett ett betyg.

/Kenneth

Jag tycker att det funkar bra.
Det enda som är supertråkigt är den låga nivån man brukar få tillbaka på om man tex har komenterat en "DÅLIG" bild och kanske sagt.. Men du . Detta är väl ingen bild för fotosidan? Du kanske ska planera din bild lite bättre nästa gång."Slut citat"

Den bilden som jag har skrivigt så på är säkerligen tagen med webkamera i mycket dåligt ljus och med ett intetsägande motiv.

Då får man tillbaka .. vilken skit bild"Slut
--på en av dom bästa bilderna som man har i albumet.

Det är det som är så tråkigt tycker jag.

Dessutom tycker jag man skulle kunna ta bort komentarer i sina album, Dels för att inte belasta fotosidans crew så mycket och dels för att kunna hålla rent och snyggt i sina komentarer.

´skulle inte det gå att fixa??

Adam

Bildkreator skrev:
...Det är de senaste veckorna som det har börjat hagla av låga betyg och direkt elaka kommentarer. Om man följer med i "senaste kommentar" så upplever jag att det har varit ganska tydligt...

Jag skall direkt erkänna att jag tittar bara då och då på bilderna som kommer in men jag vill nog hålla med Calle om att det är sällsynt med usla kommentarer. Jag roade mig med att kolla de 80 senaste och hittade två som kanske var i närheten av att vara elaka.

Så antingen är jag okänslig eller bara halvblind.
Förmodligen okänslig, jag får ofta tvinga mig till att tänka ”var positiv, var positiv”.
Att hitta missar i en bild är hur lätt som helst, det svåra är att lägga fram det på ett inspirerande sätt.
Men jag skall börja titta oftare på kommentarerna för att känna av stämningen.

Nu handlar det väl inte bara om kommentarer man fått själv? I så fall är jag också jättenöjd med över 99%. De sista dagarna har jag tillbringat mycket tid hemma, jag har inte tid att sitta vid datorn i ett men för att få små pauser i vardagen så går jag till datorn, uppdaterar listan över senaste kommentarer och skummar igenom vad som kommenterats. Anledningen till mitt inlägg i den här tråden är att jag inte är egoist, alltså har jag reagerat på kommentarer som andra fått i kombination med mycket låga betyg. Några få exempel, (tyvärr har jag inte alla på minnet så jag refererar till de bilder även jag kommenterat som jag kunde återfinna i min lista över kommenterade bilder.) De här två är dock bara en väldigt liten del av vad jag reagerat på de två senaste dygnen.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=62748
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=63430
/Lotta

Jag har oxå reagerat på dessa två trådar som Lotta hänvisar till. I det ena fallet så resulterade den dåliga kommentaren en direkt "hämnd" av dåliga kommentarer och så är pajkastningen igång.

När jag läser kritiken på en bild och det dyker upp en helt okonstruktiv eller omitiverad kritik så blir man irriterad.
Dock tror jag att det snabbt faller tillbaka på skribenten.
Och är det inte ofta så att flera av dom dåliga kritikerna är tillfälliga användare med ett syfte? Nämligen att ge taskig kritik i syfte att såra!

Vidare tycker jag ändå att man i stor utstäckning måste acceptera att bildseendet hos oss alla är olika. Och vissa typer av bilder strider mot ens egna värderingar och då kan det vara svårt att se det "vackra" i bilden. Och således ge dåligt betyg.

Annars tror jag tyvärr att det är aldeles för lätt att "säga" saker på internet som man aldrig skulle säga till någon öga-mot-öga.

Borde det finnas möjlighet att radera ovidkommande kritik?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar