Advertisement

Annons

Jag sitter nöjd! Finns det fler?

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag läser ofta trådar om köpråd och tycker att det är trevligt när postare skriver "det suger i pryltarmen" snarare än skriver att de "måste" eller "behöver" uppgradera. Prylbehovet känns ärligt, tycker jag!

Men även ett prylbegär kan mättas! Det trodde jag inte, men jag känner inget behov av mer utrustning! Den jag har kan mer än jag lyckas utnyttja, det är jag tämligen säker på! Jag har en Nikon D90, som jag är oförskämt nöjd med. Gåruntoptik är 18-105 som jag inte hitar något större fel på. VR är jättetrevligt. Blir jag sugen på något ljusstarkt eller skarpt byter jag till 50/1.8. Makroläge? Fram med Tokina 100/2.8! Arkitektur? Min utmärkta Nikon 12-24 is da shit. Då kommer mitt nya Manfrotto 055 med 410-huvud väl till pass. Lite zoom behövs? Tja, ett gammalt Nikon 70-300 duger fint oftast. Nostaligsk? Fram med Nikon FE2 och på med 50:an!

Kort sagt, jag är faktiskt nöjd med vad jag har. Känns lite konstigt, men trevligt också.

Finns det fler där ute?

Per.
 
Jag önskar att jag kunde säga detsamma. Skämt åsido, nu har jag lovat mig själv att nöja mig med det jag har och istället använda utrustningen ordentligt. Men för att göra det måste jag ju hitta den där smidiga väskan...ooooops. ;)
 
Nästan nöjd, men inte helt. Skulle behöva ett ordentligt stativ men sedan så.... Har just lagt tankarna på en pocketkamera på hyllan för jag fattar att jag inte skulle uppskatta bildkvaliten (eller skulle jag? Kanske måste skaffa en ändå?) jäämför med min systemkamera även om det vore intressant och se om mitt fotande blir annorlunda med en såpass liten, nästan osynlig, kamera.

Köpte fotoböcker om komposition och sånt till mig i julklapp. Det hoppas jag hjälper upp min fotografering på sikt.
 
Mja, jag är nöjd i meningen "kommer inte att handla något mer under överskådlig framtid". Jag har det jag behöver och det jag sneglar på utöver det är för dyra prylar för leksaksbudgeten. Men visst finns det en önskelista att ta av om jag vinner på lotteri. :)
 
Jag klarar mig utmärkt med det jag har till nästan allt jag tycker om att fotografera, förutom då jag vill nå längre (fotografera djur på en åker eller fåglar i ett träd) eller ta bättre närbilder på växter och småkryp, eller få bättre bildkvalitet i sämre ljus. Så ett långt tele (med stabilisator) och ett makro är vad jag ännu vill ha i objektivväg. Ett stativhuvud som det du nyss köpte Per är jag också sjukt sugen på. Sen så är jag som ni säkert vet helt insnöad på att uppgradera till FX i år så jag har bytt ut alla objektiv till FX-kompatibla sådana förutom vidvinkeln... Jag lär nog bli åtskilliga tusen euro fattigare ännu på den här hobbyn, och det är även ganska många tusenlappar (euro) som jag plöjt ner hittills under de 1 1/2 år jag sysslat med foto. Tur att man har fast jobb och ingen annan här hemma som säger att man måste prioritera annorlunda... :) Hoppas bara bildseendet och talangen kommer ikapp utrustningen så småningom också... ;-)

Men sen när jag har det som jag nämner ovan borde jag väl helt ärligt talat vara rätt nöjd. Eller...? ;-)
I alla fall hoppas jag att jag snart kan luta mig tillbaka och kalla mig helt nöjd med den utrustning jag har. Den investeringstakt jag haft på hittills sen jag började håller inte i längden, och då är det inga jättedyra saker jag skaffat, det överlägset dyraste hittills var min nyligen införskaffade 24-120/4 normalzoom som ju inte var precis billigt. Men många bäckar små...
 
Har haft en massa utrustning, kamera hus (5D mark II och 5 st gluggar från 17mm till 200mm (bara L). Orkade inte bära omkring på det. Krängde det mesta. Köpte en Leica med EN glugg, ganska nyligen dock. Men än så länge känns det helt rätt! Behöver inget mer, innan slutade det ändå bara med att jag tog med 50mm och inget annat när jag gick hemifrån. Tänk om jag lyckats lämna det ständiga jagandet efter nya prylar... det får tiden utvisa :)
 
Jag läser ofta trådar om köpråd och tycker att det är trevligt när postare skriver "det suger i pryltarmen" snarare än skriver att de "måste" eller "behöver" uppgradera. Prylbehovet känns ärligt, tycker jag!

Men även ett prylbegär kan mättas! Det trodde jag inte, men jag känner inget behov av mer utrustning! Den jag har kan mer än jag lyckas utnyttja, det är jag tämligen säker på! Jag har en Nikon D90, som jag är oförskämt nöjd med. Gåruntoptik är 18-105 som jag inte hitar något större fel på. VR är jättetrevligt. Blir jag sugen på något ljusstarkt eller skarpt byter jag till 50/1.8. Makroläge? Fram med Tokina 100/2.8! Arkitektur? Min utmärkta Nikon 12-24 is da shit. Då kommer mitt nya Manfrotto 055 med 410-huvud väl till pass. Lite zoom behövs? Tja, ett gammalt Nikon 70-300 duger fint oftast. Nostaligsk? Fram med Nikon FE2 och på med 50:an!

Kort sagt, jag är faktiskt nöjd med vad jag har. Känns lite konstigt, men trevligt också.

Finns det fler där ute?

Per.
Ja, vi är minst två!
 
Jag är faktiskt mer än nöjd, jag har sex objektiv varav jag skulle klara mig alldeles utmärkt utan minst tre.

En blixt och ett bra stativ har jag också, men mer än det behöver jag faktiskt inte även om jag anstränger mig för att hitta grejer jag vill ha.
 
Har också likt TS:en Per en D90 och är hur nöjd som helst ! Snabb ,rolig kamera att fotografera med och täcker mina behov hur bra som helst .Behöver inte mer faktiskt om jag tänker efter -den här kameran klarar allt.Objektiven jag använder med den är 35 1/8 ,50 1/8 och 70-300VR och täcker in det jag vill-men ska skaffa en bättre ljusstark normalzoom för jag saknar vidvinkel ibland och en dyrare kompakt eller lilla Nexen för att ha en " lätt att ta med" kamera ! Kommer inte att köpa något vassare (och då tänker jag inte på D7000) förrän den dagen jag "behärskar" fotokonsten fullt ut ! Tills dess klarar jag mig med det jag har !
 
Jag utgår från de bilder jag har tagit och de jag skulle vilja ta.
Det är inte utrustningen som är avgörande.
Men visst skulle jag vilja ha ett lååångt vitt Canonrör med stabilisering när jag är ute och kikar på fåglar. Samtidigt kan jag gott säga att jag är nöjd med det ganska långa telet utan stabilisering som jag har.
Man får rätta mun efter matsäcken sägs det.
 
Pryltarmen suger det alltid i men ska jag vara ärlig har jag allt jag behöver för den typ av bilder jag tar. 2 hus, objektiv från 17 till 300 mm samt en blixt, några väskor, dator med både cs5 och lightroom 3, kalibrerad bra skärm samt en riktigt bra skrivare... Räcker långt! Det enda jag skulle vilja köpa om det gick vore mer fritid... ;)

/Per
 
Nja, några prylar vill jag ha men nog är det väl pryltarmen som står för det mesta suget. För att få chans att känna efter vad jag egentligen vill ha så har jag lovat mig själv att inte köpa någon fotopryl på ett år. Framkallar gör jag fortfarande. Samtidigt så kan jag passa på att fokusera mer på bilderna i stället.
Ska bli intressant!
 
Mätt och nöjd?
Nej... Har lite mer utrustning än jag rimligen kan släpa med mig. Så för min del handlar det om att bestämma sig från början vad som ska fotograferas och planera utrustning efter det. sen har man ått lära sig att nte hänga läpp bara för att man inte packade ditten eller datten och inte kan få till den där optimala bilden utan får nöja sig med nån halvmesyr av en händelse som man inte planerat för....

* Det finns inga genvägar till den perfekta bilden *
 
Jag var en obotlig prylfanatiker en gång i tiden, jag hade knappt packat upp senaste inköpet innan jag sneglade på nästa. Men efter en nära döden-upplevelse som kostade 4 kotor i ryggen/nacken så har jag fått en helt annan inställning, nu använder jag hellre det jag har och upplever nuet än drömmer om en massa saker. Jag sitter hellre och ser tillbaka på ett liv där jag använde mina grejer och fick oförglömliga upplevelser än ett liv där jag satt med näsan i skärmen och letade häftiga prylar på nätet :)
 
Jag är inte ett dugg nöjd. Med mina bilder alltså.

I princip har jag de objektiv jag behöver. Möjligen skulle jag kunna tänka mig ett lite längre tele med stabilisering, men det är inte så ofta jag fotar med tele. Huset är inte av nyaste snitt men duger bra. Ett stativ kunde vara bra att ha också.

Problemet, och orsaken till att jag inte sitter nöjd, är, inser jag, inte utrustningen utan fotografen.
 
Jag är hur nöjd som helst! Jag har ingen bra utrustning (400d med 50 1,8 18-55 3,5-5,6 och Tamron 70-300 4-5,6 samt konverter, stativ, extern blixt osv) men det är inte det som är tjusningen eller därför jag är nöjd. Jag är nöjd för att jag kan hålla på med min hobby inom rimliga ekonomiska ramar. Jag är också nöjd över att jag har drömmar med min fotografering (både när det gäller utrustning, tagna bilder och foto som yrke), mål att uppnå, massor att lära mig och många roliga timmar med min kamera, både i min ensamhet och tillsammans med vänner.

Även om jag inte kan ta hälften av de bilder jag vill kunna ta (pga utrustning och erfarenhet/kunnande) och även om mina ambitioner är att en dag ha foto som yrke så är jag i dagsläget, som sagt, hur nöjd som helst. :)

Det lilla kan göra SÅ stor skillnad... :)
 
Jag är inte riktigt där, men införskaffar jag bara en fast vidvinkel som är vidare än mitt 35/2 och en ljusstarkare telezoom än mitt 70-210/4 så kommer jag knappast behöva mer i objektivväg sen.
Hus byter man ju alltid ut förr eller senare, men jag är mycket nöjd med min D700.
 
Efter att varit nöjd med 6 av 7 digitala EOS-hus i rad blev jag nyss en nöjd D90-ägare då jag inte kunde motstå att testa Nikonspåret då prislappen var rimliga 2900kr.

Till ovanstående har testat mig igenom 17 olika objektiv och varit nöjd med 13 av dem, ½-nöjd med 2 och missnöjd med 2.

Har även varit nöjd med mina 3 digitala Sony-kompaktkameror.

Innan digitala eran var jag mycket nöjd mitt Konica FC-1 system i 20 år med alla deras fantastiska fasta objektiv.
Men bara halvnöjd med Canon T90 som jag ägde parallellt i fem år, den var för komplicerad och klumpig, återgick till Konican.
Mina två Minox 35 GT var jag också nöjd med till dess de pajade.
Är fortfarande nöjd med min Canon AS-1 undervattenskamera.

Vilka fantastiska verktyg!
 
Senast ändrad:
Är nöjd först när jag har 70-200mm så jag kan fånga min äldsta sons fartfyllda fritid. Bortsett från det är jag jättenöjd med 5D, 35/2 och 50/1.4 då min sladdis inte är så snabb än :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.