Annons

Jag sitter nöjd! Finns det fler?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag skrev att jag inte är nöjd. Jag kan tillägga att jag inte vill vara nöjd heller. Då utvecklas man ju inte. Man kan hela tiden bli bättre.

Men frågan gällde kanske bara utrustningen.Och då måste jag säga att jag är mycket nöjd med tanke på vad jag har lyckats samla ihop utan att lägga ner så där väldigt mycket pengar. Det jag har presterar mycket bra. När jag själv lyckas, vill säga. Och det är verkligen inga märkvärdiga grejor.

Mitt 400D-hus köpte jag nytt men extremt billigt därför att modellen såldes ut. På köpet fick jag 18-55 II vilket jag bedömde som värdelöst, så efter ett par dar köpte jag ett 18-55 IS begagnat som jag hittade billigt på blocket. Ett köp jag var nöjd med tills vidare, det är ett hyfsat bra objektiv.

Jag tyckte jag behövde ett tele och köpte ett Tamron 55-200 för 990:- Billigt för en ny glugg. Jag visste inget om det men det visade sig vara förvånande skarpt med bra kontrast och färger. Men ingen stabilisering förstås, för det priset.

Men jag var inte nöjd med ljusstyrkan hos mina gluggar så jag ville ha ett ljusstarkt objektiv som någorlunda motsvarade de normalobjektiv jag var van vid från analogtiden. Så det blev ett EF 50/1,8, och det fick jag nytt för under tusenlappen. En underbar glugg för att fota människor i dåligt ljus.

Jag tog en massa bilder på hus och gator för en bok och märkte att 18-55 IS inte räckte till i nederänden för att jag skulle få med det jag ville, och dessutom var det rätt trist i färger och kontrast. Det gav mig motiv att köpa en vidvinkel, och när jag hittade två begagnade Sigma 10-20/4,0-5,6 i samma butik slog jag till på det som verkade skarpast. En kanonglugg som jag är mycket nöjd med och som gav mig möjlighet att ta precis de bilder jag ville. Visst hade ett tilt/shift kanske varit bättre för ändamålet, men jag tilt-shiftar i datorn med DxO eller LR3, och är nöjd med det.

Nu kände jag ett gnagande missnöje med normalgluggen, som jag slutat använda för att jag inte var nöjd med resultatet från den. Jag ägnade rätt mycket tid åt att läsa en massa tester på internet och kom fram till att EF-S 15-85 vore perfekt, men det tyckte jag inte jag hade råd med (jo, för att vara ärlig, jag har råd, men jag ville inte betala vad ett nytt sånt kostar. Jag är snål). Så snubblade jag på en lyrisk test av Sigma 17-70/2,8-4,5. Jag kollade lite mer på olika tester och det visade sig att versionen utan OS nog var skarpare än den nyare med OS, och den kunde direkt mäta sig med EF 15-85 och var (enligt i alla fall två testsidor) skarpare än EF 17-40L. När jag såg den begagnad hor en stor fotofirma slog jag till. Detta objektiv är jag extremt nöjd med.

Det är klart jag skulle vilja ha en 7D och ännu hellre en 5DII (men då har jag bara en glugg som kan användas!) men jag tror jag nöjer mig med det jag har så länge och försöker bli bättre fotograf.
 
Jag är hur nöjd som helst! Jag har ingen bra utrustning (400d med 50 1,8 18-55 3,5-5,6 och Tamron 70-300 4-5,6 samt konverter, stativ, extern blixt osv) men det är inte det som är tjusningen eller därför jag är nöjd. Jag är nöjd för att jag kan hålla på med min hobby inom rimliga ekonomiska ramar. Jag är också nöjd över att jag har drömmar med min fotografering (både när det gäller utrustning, tagna bilder och foto som yrke), mål att uppnå, massor att lära mig och många roliga timmar med min kamera, både i min ensamhet och tillsammans med vänner.

Även om jag inte kan ta hälften av de bilder jag vill kunna ta (pga utrustning och erfarenhet/kunnande) och även om mina ambitioner är att en dag ha foto som yrke så är jag i dagsläget, som sagt, hur nöjd som helst. :)

Det lilla kan göra SÅ stor skillnad... :)

Tummen upp för dig
J O
 
Japp! D7000, 18-105VR, 70-300VR, 50/1,8, 100/2,8, 35-70, D50, 18-55,
div filter, närbildslinser, fjärrutlösare, väskor, stativ, blixtar, parablyer, fästen och tillbehör.

Jag är säkert nöjd månaden ut!!! Eller kanske till och med en liten bit in i februari... men sedan vete tusan...
 
Jag skrev att jag inte är nöjd. Jag kan tillägga att jag inte vill vara nöjd heller. Då utvecklas man ju inte. Man kan hela tiden bli bättre.

Men frågan gällde kanske bara utrustningen.


Visst var det utrustningen jag avsåg! Jag menade att jag har en utrustning som är "bättre än jag", dvs jag har mer och bättre utrustning än jag som fotograf kan göra rättvisa. Jag är prylnisse, men har alltså besinnat mig, vilket känns rätt trevligt!

Utvecklingen som fotograf går skrämmande långsamt; det är kanske därför jag försökt kompensera med nya prylar, som ju går mycket snabbare att skaffa än kunskap i fotografi!

Per.
 
Kort sagt, jag är faktiskt nöjd med vad jag har. Känns lite konstigt, men trevligt också.

Finns det fler där ute?

Per.

Jag med men det har jag varit länge. Trots det har jag precis bytt format :)

Hade länge en D300 med en massa optik och jag var i det stora hela toknöjd. Hade vissa önskemål om bättre egenskaper på riktigt höga iso.

Insåg efter en hel del research att det inte skulle bli speciellt dyrt att byta till FX och D700. Sålde av min D300 med 16-85 och 17-55/2,8. Köpte en begagnad D700 och en ny 24-120 f4. Fick tom lite pengar över på affären och blev än mer toknöjd....

Jag fuskar lite och räknar inte mitt byte som att jag inte var nöjd. Orsaken är att bytet inte kostade mig en krona.......
 
Jag är inte nöjd, men det finns inget på marknaden som jag vill ha. Så jag har ändå slutat kolla efter nya prylar. Ganska skönt faktiskt:)
 
Jag kommer nog aldrig bli nöjd. Har dock samlat på mig en ganska duktig utrustning sedan jag började i Juli för 1,5 år sedan, men mycket finns det kvar att önska. En stor och bra skärm står närmst, samt studioutrustning. Som nyutgången från gymnasiet i våras har man inte jätte mycket pengar, men skam den som ger sig ;-) Sedan består ju inte livet av enbart kamerautrustning, bilen ska skötas, resor (fotorelaterade iofs) ska göras och allt annat. Att man sedan har en flickvän som försöker hindra en från att lägga varje öre på utrustningen gör ju inte det hela bättre heller (eller så gör hon det?)
 
Härligt! Men ärligt? ;)

Jag läser ofta trådar om köpråd och tycker att det är trevligt när postare skriver "det suger i pryltarmen" snarare än skriver att de "måste" eller "behöver" uppgradera. Prylbehovet känns ärligt, tycker jag!

Men även ett prylbegär kan mättas! Det trodde jag inte, men jag känner inget behov av mer utrustning! Den jag har kan mer än jag lyckas utnyttja, det är jag tämligen säker på! Jag har en Nikon D90, som jag är oförskämt nöjd med. Gåruntoptik är 18-105 som jag inte hitar något större fel på. VR är jättetrevligt. Blir jag sugen på något ljusstarkt eller skarpt byter jag till 50/1.8. Makroläge? Fram med Tokina 100/2.8! Arkitektur? Min utmärkta Nikon 12-24 is da shit. Då kommer mitt nya Manfrotto 055 med 410-huvud väl till pass. Lite zoom behövs? Tja, ett gammalt Nikon 70-300 duger fint oftast. Nostaligsk? Fram med Nikon FE2 och på med 50:an!

Kort sagt, jag är faktiskt nöjd med vad jag har. Känns lite konstigt, men trevligt också.

Finns det fler där ute?

Per.

Hej!

Kul att du är nöjd med kamerautrustningen! Men du sa inget om prylsuget generellt? Kollar du på andra grejor nu, en surfplatta, netbook, annan bostad eller kanske något annat som lockar? Det är lätt hänt att man alltid letar efter något, men temat skiftar ... Så har det varit/ är det för mig. Idag har jag letat netbook till svärmor, älskar prisjakt.nu (som egentligen inte borde heta prisjakt utan borde heta
hitta_den_produkt_som_har_de_egenskaper_du_letar_efter_levererat_av_en_leverantör_som_du_bedömmer_vara_prisvärd_baserat_på_egna_och_andras_erfarenhet_gällande_allt_som_du_värdesätter.nu). Det bästa med att leta till andra att det blir billigare och det är kul att hjälpa någon annan ifall man har orken/tiden :)

Gällande mina egna intressen så har jag drabbats av att ett allmänintresse för kunskap. Så gratisnerladdningar av föreläsningar på itunesU, biblioteksbesök och Wikipedia utan att sträva när jag har ork och lust är på tapeten. Och det känns väldigt roligt, inte för att det är låga kostnader men för att jag upptäckt att jag uppskattar att lära mig saker genom att bara låta det fastna utan att egentligen vilja uppnå något. Och den upptäcketen/förmågan/självförtroendet har jag faktisk erhållett upp genom att leta prylar (prisjakt/forum/lära mig använda prylarna/se att jag kan). Skiftning till det immateriella via det materiella, vem kunde tro det? ;)

MVH,

Matias
 
Kul att du är nöjd med kamerautrustningen! Men du sa inget om prylsuget generellt? Kollar du på andra grejor nu, en surfplatta, netbook, annan bostad eller kanske något annat som lockar? Det är lätt hänt att man alltid letar efter något, men temat skiftar ...

Nej, faktiskt inte. Jag skulle väl alltid kunna köpa nyare prylar till musikanläggningen, men det är inte överhängande. Jag har väl drabbats av någon allmän nöjdhet, kanske?

Koolt med ditt immateriella sug! Jag jobbar i den akademiska världen, så jag har tillgång till eoner av kunskap. Ren lyx!

Per.
 
Nej, faktiskt inte. Jag skulle väl alltid kunna köpa nyare prylar till musikanläggningen, men det är inte överhängande. Jag har väl drabbats av någon allmän nöjdhet, kanske?

Koolt med ditt immateriella sug! Jag jobbar i den akademiska världen, så jag har tillgång till eoner av kunskap. Ren lyx!

Per.
Åldersrelaterat? Jag känner likadant. Färre och färre prylar som verkligen intresserar mig. Än mindre prylar som jag vill ha och ännu färre prylar som jag verkligen köper.

Har nog inte köpt en enda fotopryl på två år nu (förutom ersättning av stulna prylar samt mitt senaste köp av D700:an). Det fanns helt enkelt inga prylar som jag verkligen ville ha och samtidigt behöver.

Nyckelordet är väl kanske det där sista: "Behöver". Vad behöver man egentligen?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.