Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag nybörjare, skulle behöva lite råd och hjälp.

Produkter
(logga in för att koppla)

lottie350

Medlem
Jag har precis börjat riktigt lära mig om grunderna till fotografering och jag ska nästa vecka fotografera porträtt på på en tjej. Jag vill att det ska bli så bra som möjligt.
Vi ska fotografera utomhus, i skogen är det tänkt. Det blir på en förmiddag runt 10-11 tiden. Solen står väl inte som högst då kan jag tänka, bor i värmland kan tilläggas.
Jag behöver lite råd, tips och hjälp på vad jag borde tänka på. Vad ska tex bländare och ISO stå på som passar bäst utomhus?
Å jo jag har en canon eos 500D med standard objektiv.
Hoppas ni kan hjälpa mig lite :)
 
Tycker att det är viktigt att frilägga bakgrunden så jag skulle prova med en brännvidd runt 70-100, eller vad du har på ditt objektiv som max. Sedan använda de största bländaröppningen, men testa ändå med lite olika mellan f/3.5-8 eller vad du nu kan få ut av ditt objektiv. Tiden kan du väl ha runt 1/125- 1/250 så väljer du iSO så liten som möjligt, men troligen inget problem att köra tex 400 om dert behövs. Försök ta lite blandat ljus med och motljus, sidoljus, kanske med någon upplättningsblixt i motlljusbilderna. Försök ha ett avstånd till bakgrunden så att den ligger "bakgrunden"
 
.... Det blir på en förmiddag runt 10-11 tiden. Solen står väl inte som högst då kan jag tänka,...

under vinterhalvåret står solen som högst kl 12. Så klockan 11 står den bra nära sitt högsta läge skulle jag vilja säga.

Men det ar väl en parentes i hela din frågeställning.

På sommaren, när vi har ställt om klockorna till sommartid, står solen högst kl 13.

Petter ...
 
kompletterar pdahlen med:
prova olika avstånd mellan dig och modellen. Ju närmare modellen du kommer, desto oskarpare kan du få bakgrunden.

Petter ...
 
Din modell ser ju ut som hon gör.
Du kan regissera hur hon skall stå göra le osv.

Men du kan verkligen påverka vilken bakgrund du väljer.
Börja med att verkligen titta runt modellen.
Pinnar som växer ur öronen, träd ur axlar osv.

Vill du ha en risig bakgrund med massor av grenar eller en lugn sten med mossa?
Givetvis måste du välja ngt men jag menar att du skall välja medvetet.

Och när du har tatt några bilder titta en gg till på omgivningarna.
 
kompletterar pdahlen med:
prova olika avstånd mellan dig och modellen. Ju närmare modellen du kommer, desto oskarpare kan du få bakgrunden.

Petter ...

Nja. Går du närmre måste du zooma ut (kortare brännvidd), och då blir bakgrunden mindre suddig.

MItt tips är snarare att använda den längsta brännvidd man har, och istället öka avståndet mellan modell och bakgrund.
 
Detta är alltid så intressant, för jag misstänker att du inte är så van vid kameran?
Eller är de porträtt du är orolig för?

Kör du på automatiska inställningar?
Eller vågar du prova på manuella?
Vet du hur histogrammet funkar?

Nu till tipsen.
Mitt bästa tips är att du rör dig en heldel när du fotar.

T:ex att du står rakt framifrån tar några bilder, att du böjer tid ner, tar några andra bilder.
Flyttar dig lite åt höger, tar några till bilder osv.

De kommer vara mycket roligare för dig då du går igenom bilderna sen.

Men precis som en föregående person sa, akta dig för att få ett träd som "sticker ut" ur huvudet eller gren osv.

Framför allt, ha roligt! =D
Lycka till
 
Nja. Går du närmre måste du zooma ut (kortare brännvidd), och då blir bakgrunden mindre suddig.

MItt tips är snarare att använda den längsta brännvidd man har, och istället öka avståndet mellan modell och bakgrund.

Tack för förtydligandet - om jag nu var otydlig.
Men oavsett val av brännvidd gäller den princip jag skrev, så länge man håller sig till en brännvidd

Men å andra sidan. Prova olika brännvidder. Att gå nära med vidare vinkel på objektivet kan ge en annan sorts närvaro i bilden än ett teleporträtt.

Petter ...
 
Nja. Går du närmre måste du zooma ut (kortare brännvidd), och då blir bakgrunden mindre suddig.

MItt tips är snarare att använda den längsta brännvidd man har, och istället öka avståndet mellan modell och bakgrund.

Jag tror att han menar med ett kit-objektiv så är den som ljusstarkast när en kortare brännvidd används.
Sen att du är nära även om du zoomar, påverkar ju skärpedjupet.
( att du ändå står nära modellen, men ändå zoomar in)

Men jag håller med dig annars, att försöka få ett arbetsavstånd till bakgrunden

(obs, fick redan ett svar såg ja) =J
 
Tack för förtydligandet - om jag nu var otydlig.
Men oavsett val av brännvidd gäller den princip jag skrev, så länge man håller sig till en brännvidd

Men å andra sidan. Prova olika brännvidder. Att gå nära med vidare vinkel på objektivet kan ge en annan sorts närvaro i bilden än ett teleporträtt.

Petter ...

Jo det stämmer, men vid porträtt (låt oss säga ansiktesporträtt) börjar man väl med att fixa till det utsnitt man vill ha. Går man då närmre utan att zooma ut försvinner delar av ansiktet.

Inte för att vara nån besserwisser, men om vi nu ska undvika att förvirra trådskaparen =)


Annars kan jag bara hålla med i ditt siste stycke.

/Tomas
 
Oj tack för alla era svar! Ska läsa igenom dem lite nogrannare, blir lite förvirrande men roligt att lära sig!


Detta är alltid så intressant, för jag misstänker att du inte är så van vid kameran?
Eller är de porträtt du är orolig för?

Kör du på automatiska inställningar?
Eller vågar du prova på manuella?
Vet du hur histogrammet funkar?

Nu till tipsen.
Mitt bästa tips är att du rör dig en heldel när du fotar.

T:ex att du står rakt framifrån tar några bilder, att du böjer tid ner, tar några andra bilder.
Flyttar dig lite åt höger, tar några till bilder osv.

De kommer vara mycket roligare för dig då du går igenom bilderna sen.

Men precis som en föregående person sa, akta dig för att få ett träd som "sticker ut" ur huvudet eller gren osv.

Framför allt, ha roligt! =D
Lycka till

Nej jag är inte såå van vid min kamera, jag har haft den ett år men har inte tagit mig tiden att lära mig allt om den så håller på att plugga nu för fulla muggar!
Själva porträttet i sig är jag inte så orolig för, det är mest vad jag bör tänka på för att få så bra bild som möjligt utomhus,

Jag har precis börja använda mig av den manuella men just nu chansar jag väl å prövar mig fram ;) Dock den dagen jag ska ha min lilla fotosession har jag inte så jättelång tid på mig så vill lära mig så mycket jag kan tills dess.
Hm jag var tvungen att kolla vad ett histogram är. Jag ser dock inget sånt på min kamera :S
Vart hittar jag det på den? Och nej jag vet inte hur det fungerar hehe ;)

Jag har läst mycket att en reflexskärm är superbra att ha. Dock har jag ingen möjlighet att köpa sån just nu men har gjort en egen av folie. Vet dock inte riktigt placeringen av den då jag ska fota?
 
Jag skulle vilja rita upp ett åt dig, ska kolla om jag kan se nått på youtube.

Här är nått om histogram.
http://www.youtube.com/watch?v=Q3yiz1sBKLc

Han pratar tråkigt, men om du tar en bild.
Tittar på bilden, tror jag du kan trycka neråt på väljar knappen (där du byter fokuspunkt osv)
För att få fram ett histogram, du ska inte titta för mycket på det, men du kan försöka se hur mycket som
är längst ut åt sidorna.

Dom yttre kanterna på histogrammet, till vänster visar de mörkaste mörkt.
till höger de vitaste, du kan inte redigera ändra de vita eller de mörkaste. Så de kan man försöka hålla sig ifrån.

Sen finns de alltid grejer som kommer bli för ljusa ( exemplet med fönstren inomhus)
Eller att du fotar mot en ljuskälla som en lampa, de får man ta.

Lika om nån har nått jättemörkt på sig, så får du kanske försöka få till "ansiktet" i rätt exponering och strunta i de andra.

Hhah, de här låter komplicerat... men de är lite tips iaf ;P

Reflexskärm har du för att lätta upp skuggor, jag hade inte börjat med sån, men du gör som du vill.

Här har du lite idéer.... men gör inte allt som han, men kolla lite =)

http://www.youtube.com/watch?v=qU7hAq5-kdc&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=wjOChmOVBm4

Krångla inte till det, kör på bara. Skulle vara kul att kunna få se bilderna sen, så kan man ge mer konkreta tips =)

Vet du vad slutartid är?
 
Jag skulle vilja rita upp ett åt dig, ska kolla om jag kan se nått på youtube.

Här är nått om histogram.
http://www.youtube.com/watch?v=Q3yiz1sBKLc

Han pratar tråkigt, men om du tar en bild.
Tittar på bilden, tror jag du kan trycka neråt på väljar knappen (där du byter fokuspunkt osv)
För att få fram ett histogram, du ska inte titta för mycket på det, men du kan försöka se hur mycket som
är längst ut åt sidorna.

Dom yttre kanterna på histogrammet, till vänster visar de mörkaste mörkt.
till höger de vitaste, du kan inte redigera ändra de vita eller de mörkaste. Så de kan man försöka hålla sig ifrån.

Sen finns de alltid grejer som kommer bli för ljusa ( exemplet med fönstren inomhus)
Eller att du fotar mot en ljuskälla som en lampa, de får man ta.

Lika om nån har nått jättemörkt på sig, så får du kanske försöka få till "ansiktet" i rätt exponering och strunta i de andra.

Hhah, de här låter komplicerat... men de är lite tips iaf ;P

Reflexskärm har du för att lätta upp skuggor, jag hade inte börjat med sån, men du gör som du vill.

Här har du lite idéer.... men gör inte allt som han, men kolla lite =)

http://www.youtube.com/watch?v=qU7hAq5-kdc&feature=fvst

http://www.youtube.com/watch?v=wjOChmOVBm4

Krångla inte till det, kör på bara. Skulle vara kul att kunna få se bilderna sen, så kan man ge mer konkreta tips =)

Vet du vad slutartid är?

Ah det tog mig ett tag att få upp det där histogramet på kameran :p Men jag vet inte riktigt om jag hänger med vad histogramet ska hjälpa mig med? Är det för att jag ska se om bilden är för ljus eller för mörk? Om den visar som mest åt höger så är bilden alldeles för ljus? Fattar jag det rätt då? Om staplarna är mest i mitten är bilden bra då?

Jo jag har läst lite om slutartid, men har inte testat ändra på det så mycket. Men har läst att en kort slutartid behöver en större bländaröppning för att undvika underexponering och en lång slutartid kompenseras av en mindre bländaröppning för att undvika överexponering.

Vad är det jag ska ändra på för att få ofokus på bakgrunden?

Det ska bli spännande att fotografera. Det blir på måndag och det ska bli mulet väder då och förmodligen ingen sol. Min modell är blond med bruna ögon. Vad ska hon tänka på att ha på sig för kläder? Hon är rätt ljus i hyn så för mörka eller för ljusa kläder är väl inte så bra?
 
Ah det tog mig ett tag att få upp det där histogramet på kameran :p Men jag vet inte riktigt om jag hänger med vad histogramet ska hjälpa mig med? Är det för att jag ska se om bilden är för ljus eller för mörk? Om den visar som mest åt höger så är bilden alldeles för ljus? Fattar jag det rätt då? Om staplarna är mest i mitten är bilden bra då?

Jo jag har läst lite om slutartid, men har inte testat ändra på det så mycket. Men har läst att en kort slutartid behöver en större bländaröppning för att undvika underexponering och en lång slutartid kompenseras av en mindre bländaröppning för att undvika överexponering.

Vad är det jag ska ändra på för att få ofokus på bakgrunden?

Det ska bli spännande att fotografera. Det blir på måndag och det ska bli mulet väder då och förmodligen ingen sol. Min modell är blond med bruna ögon. Vad ska hon tänka på att ha på sig för kläder? Hon är rätt ljus i hyn så för mörka eller för ljusa kläder är väl inte så bra?
Histogramet är en presentation av exponeringen du har gjort.
Längst till vänster är ALLA pixlarna som inte fick ngt ljus insamlat, svart, ingen information.
Längst till höger är ALLA pixlarna som har fått så mycket ljus att det inte finns ngn teckning, utbrända högdagrar.
Stapelns höjd visar hur många pixlar som har det värdet.
Hela skalan representerar det dynamiska omfånget.

Om du fotograferar ett vitt rum så bör du exponera åt höger.
Om kameran exponerar så hamnar allt det vita i mitten eftersom att kameran eftersträvar att allt skall bli medelgrått.
 
Ah det tog mig ett tag att få upp det där histogramet på kameran :p Men jag vet inte riktigt om jag hänger med vad histogramet ska hjälpa mig med? Är det för att jag ska se om bilden är för ljus eller för mörk? Om den visar som mest åt höger så är bilden alldeles för ljus? Fattar jag det rätt då? Om staplarna är mest i mitten är bilden bra då?

Jo jag har läst lite om slutartid, men har inte testat ändra på det så mycket. Men har läst att en kort slutartid behöver en större bländaröppning för att undvika underexponering och en lång slutartid kompenseras av en mindre bländaröppning för att undvika överexponering.

Vad är det jag ska ändra på för att få ofokus på bakgrunden?

Det ska bli spännande att fotografera. Det blir på måndag och det ska bli mulet väder då och förmodligen ingen sol. Min modell är blond med bruna ögon. Vad ska hon tänka på att ha på sig för kläder? Hon är rätt ljus i hyn så för mörka eller för ljusa kläder är väl inte så bra?

Histogrammet visar fördelningen av ljuset i bilden. Vänster är mörkt och höger är ljust. Höjden på staplarna anger hur många pixlar som finns i det ljuset. Om högerkanten visar på stora värden så är det risk att ljusa ytor är utfrätta, d.v.s. detaljer går förlorade eftersom "vitt" är den ljusaste färg som kan registreras. Om det är höga värden i vänsterkanten så kan man förlora detaljer i skuggorna. Det är generellt fördelaktigt om både högerkanten och vänsterkanten är på 0. Det innebär att det funnits tillräckligt med dynamiskt omfång för att fånga alla detaljer i motivet. Den exakta exponeringen (hur ljus bilden eller delar av bilden ska vara) kan man justera i efterbehandlingen.

Bländaren styr hur mycket ljus som släpps in (hur stor öppningen är där ljuset kommer in). Slutartiden styr under hur lång tid ljuset belyser sensorn. Om öppningen är mindre (vilket är ett större f-värde) så måste den slutaren vara öppen längre tid för att få samma totala mängd ljus. Under den tid slutaren är öppen måste du hålla kameran helt stilla för att bilden ska bli skarp. Bildstabilisator (IS) hjälper till lite.

En större bländare ger kortare skärpedjup. Det gör att bakgrunden blir suddig tidigare (eftersom skärpan inte sträcker sig lika långt bakom motivet) och uppträder mer suddigt för ett givet avstånd bakom skärpeplanet.

Om du vill ta bilder med mycket bakgrundsoskärpa är det enklast att ställa kameran i Av-läge och välja största bländare. Eventuellt kan du blända ner ett steg eller två då de flesta objektiv blir skarpare då. Använd exponeringskompensation för att hjälpa kameran att välja lagom slutartid. Välj det lägsta ISO-värde du kommer undan med.

Det objektiv du har (antar att du menar EF-S 18-55/4-5,6 som "standard" till 500D) är inte så ljusstarkt. För att få till bakgrundsoskärpa bör du ha ganska stort avstånd mellan motivet och bakgrunden. Längre brännvidd hjälper också att ge intryck av mer oskärpa eftersom mindre av bakgrunden kommer med (på grund av den mindre bildvinkeln).

/P

PS. För att ändra exponeringskompensation i Av-läget (och i Tv-läget) så håller du in en knapp (som jag glömt vad den gör i vanliga fall) och vrider på hjulet.
 
Histogramet är en presentation av exponeringen du har gjort.
Längst till vänster är ALLA pixlarna som inte fick ngt ljus insamlat, svart, ingen information.
Längst till höger är ALLA pixlarna som har fått så mycket ljus att det inte finns ngn teckning, utbrända högdagrar.
Stapelns höjd visar hur många pixlar som har det värdet.
Hela skalan representerar det dynamiska omfånget.

Om du fotograferar ett vitt rum så bör du exponera åt höger.
Om kameran exponerar så hamnar allt det vita i mitten eftersom att kameran eftersträvar att allt skall bli medelgrått.

Ah okej! Går det inte att ha ett sånt histogram på skärmen innan man ska ta kortet?
 
Lite snabba tips

Lite snabba tips:

-Ställ in på slutar-automatik (Av) och ställ in på största bländaren (liten siffra=stor bländare) håll koll på slutartiderna så att du inte får suddiga bilder, om det blir för långa tider så ställer du upp ISO talet.

- Fota i skugga eller i motljus, undvik direkt sol-ljus. När det är mulet så är det lätt att ögonen kan bli lite mörk, då kan du fota från lite högre höjd och be modellen vinkla upp huvudet mot dig (om det funkar praktiskt, klättra upp nån stubbe eller sten t.ex)

- Få din modell att slappna av, inte alltid det lättaste. Men skjut av många bilder och försök få henne att snacka om nåt kul.

- Fokusera på ögonen!! Mkt viktigt, så länge ögonen är skarpa så upplevs bilden som skarp!

-Ha det så kul och släng gärna upp lite bilder här när du är klar så kommer du få massor med tips om vad du kan tänka på och göra bättre till nästa gång.


Lycka till!!

/Samuel
 
Lite snabba tips:

-Ställ in på slutar-automatik (Av) och ställ in på största bländaren (liten siffra=stor bländare) håll koll på slutartiderna så att du inte får suddiga bilder, om det blir för långa tider så ställer du upp ISO talet.

- Fota i skugga eller i motljus, undvik direkt sol-ljus. När det är mulet så är det lätt att ögonen kan bli lite mörk, då kan du fota från lite högre höjd och be modellen vinkla upp huvudet mot dig (om det funkar praktiskt, klättra upp nån stubbe eller sten t.ex)

- Få din modell att slappna av, inte alltid det lättaste. Men skjut av många bilder och försök få henne att snacka om nåt kul.

- Fokusera på ögonen!! Mkt viktigt, så länge ögonen är skarpa så upplevs bilden som skarp!

-Ha det så kul och släng gärna upp lite bilder här när du är klar så kommer du få massor med tips om vad du kan tänka på och göra bättre till nästa gång.


Lycka till!!

/Samuel

Tack så mycket! Det ska bli spännande att se hur det blir på måndag! Ska lägga upp några när jag är klar :)
 
Jag har precis börja använda mig av den manuella men just nu chansar jag väl å prövar mig fram ;)

Det är vi många som gör. (Jag brukar däremot tänka att jag gör en erfarenhetsbaserad bedömning som jag vid behov omvärderar, känns liksom proffsigare även om det är exakt samma sak ;-)

Jag har läst mycket att en reflexskärm är superbra att ha. Dock har jag ingen möjlighet att köpa sån just nu men har gjort en egen av folie. Vet dock inte riktigt placeringen av den då jag ska fota?

Reflexskärm är ganska intuitivt att använda. Beroende på varifrån det huvudsakliga ljuset kommer så blir det mörkare på någon sida av motivet. Om man vill ljusa upp de delarna så kan man studsa tillbaka en del av det infallande ljuset. Placera den t.ex. så att lite solljus speglas tillbaka på modellens skuggsida. Hemmagjorda reflektorer funkar finfint men kan vara besvärliga att hantera, inte minst utomhus i lite blåst utan medhjälpare. Har du nån som kan följa med och hjälpa till så blir det mycket enklare.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.