Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag har fotat en... Vad gäller?

Produkter
(logga in för att koppla)

mr_rockster

Aktiv medlem
Tjenare!

Jag har fotat en tjej under 18 år. Vad får jag göra med bilderna om hon godkänner det och inte har någon påskrift från målsman.

Får jag lägga upp bilderna på nätet för att visa henne? Är det någon skillnad om jag lägger upp ett lösenord på sidan så bara hon kan se den?

Kan hon säga att den och den bilden vill jag beställa så skickar jag de till henne tillsammans med en faktura? Hon kan ju gå och handla saker i vilken affär som helst t.ex.

Länka gärna till någon lagtext eller regelbok så man ser vad som gäller.

- Johan

Eftersom hon inte är myndig så får hon inte bestämma vad som ska göras med bilderna. Det är målsman som bestämmer.

Även målsman som står för betalning då hon inte är myndig.

Internet skulle jag också låta bli utan målsman inblandat, annars kan det bli både jobbigt och dyrt för dig.

Jag skulle inte nöja mig med något muntligt eller att hon fixar målsmans underskrift då risken finns att hon förfalskar underskrifterna. Jag skulle kontakta målsman personligen för min egen trygghets skull.

Okej...

Men om jag fotar henne, hon ser bilderna direkt och säger att den, den och den vill jag beställa och jag säger att det kostar 500:- för tre bilder. Okej säger hon och går därifrån. Skickar bilderna till henne i ett kuvert där det står att det är från mig och att det innehåller foton på utsidan. Kan hon då öppna och titta på de (och scanna av de och så) och sedan packa ner och säga att hon inte vill ha de och att vi inte får skicka till henne för att hon inte är 18 år?

- Johan

Jag hittade standard formulär för sådant här..
Där den avbildade skriver under och målsman bekräftar... Med inspiration av detta gjorde jag ett eget. om du är intresserad av att titta på det jag gjorde., maila om du är intressedad så skickar jag det till dig..

Även en omyndig person som har uppnått tillräcklig ålder (helt klart uppfyllt vid 15-16 år) kan ge samtycke enligt PUL. Så att lägga upp bilderna på webben i syfte att visa modellen hur de blev är ok (förutsatt att hon har gett ett sådant samtycke).

Om du har Målsmans underskrift inget problem.

men sp vitt jag vet så gäller:

Att enligt Svenska konsumentköplag kan föräldrar till omyndiga personer häva "ALLA" köp i efterhand om dom inte godtjänner köpet.

Saxat från konsumentverket:

"Vem kan ingå avtal?Alla som är över 18 år har rätt att ingå avtal. Den som däremot är under 18 år och omyndig har egentligen ingen egen rätt att träffa avtal. Det krävs att förmyndaren, normalt föräldrarna, ger sitt samtycke till det avtal som den omyndige vill ingå för att det ska bli giltigt."

Och om jag minns rätt så gäller detta även varor och tjänster..

Det är i föräldrabalken man hittar paragrafer om att underåriga inte får teckna avtal.

Kort kan man säga att de som fyllt sexton får göra kontantaffärer med pengar de själva tjänat.

I andra fall kan en förälder gå till en butik och kräva att de tar tillbaka varan de sålt till en underårig.

Exempel.

Jag minns från mina föreläsningar i juridik att man har släpper att en femtonåring kan förfoga över femtio kronor, jag kan minnas fel.

mipert skrev:
Jag minns från mina föreläsningar i juridik att man har släpper att en femtonåring kan förfoga över femtio kronor, jag kan minnas fel.

Det var inte nyss du läste det va? ;-)

Skämt åsido, visst kan en omyndig person göra vissa inköp utan att det är orimligt. Hur många biobiljetter eller jeans går det på en femtiolapp nuförtiden!?

Tjejen kan självklart gå till en fotograf. Bli fotad. Välja bilder och betala. Vem vet, det kanske är en present till mamsen o papsen...

HDFS) (KGS skrev:
Det var inte nyss du läste det va? ;-)

Skämt åsido, visst kan en omyndig person göra vissa inköp utan att det är orimligt. Hur många biobiljetter eller jeans går det på en femtiolapp nuförtiden!?..
Vi kan nöja oss med att säga att det var inte på 1900-talet jag läste avtalsrätt...

Som sagt, jag kan inte lova och svära var gränserna sätts (kanske var det tolv år och 50 kronor eller femton år och 125 kronor) men att köpa jeans är inte OK.
Om min femåring går i väg och köper en milkshake så gör faktiskt skotten fel. Även om de tror att ungen min gör en affär som är sanktionerad av mig får de inte ”teckna avtal” med henne.
När hon är femton lär nog domstol bedöma affären som rimlig men att hon slinker in på Whoops och köper den där trendiga jackan är NoNo.

Men vad vet jag, jag är inte jurist eller kunnig om ”bristande rättslig handlingsförmåga”.
Jag kan bara rapa upp vad jag lärt mig.

Min kära flickvän som nu kom hem från en föreläsning i handelsrätt sa till mig att alla köp som begås av omyndig person som ligger över ett par hundra lappar kan hävas av målsman. Enda undantaget är faktiskt kläder och mat där det inte finns några begränsningar. Tänkte först på vad jeans i dagens Sverige kostar, men ett par för 3000 skulle inte kunna göras något åt.

Det andra var även att köpet kan hävas även om varan är försvunnen/stulen eller liknande så länge det finns ett kvitto.

Jorå, det är sant enligt föräldrabalken, men i praktiken händer det inte särskilt ofta. Det skulle vara ganska ogörligt för handlare om det sattes i system.

Dessutom finns undantag, t ex 16 åringar som tjänat egna slantar (eller fått slantar via gåva/testamente). Eller 16 plusare med eget hushåll, eller som driver egen firma mm. Snacka om att hökaren på hörnet måste starta utredning, både om ålder och om hur pengarna kommits över innan han lämnar ifrån sej ett par CD-skivor eller ett dataspel. Kanske är därför de små fröna kopierar istället för köper!?

Med jämna mellanrum testar man butikers benägenhet att kränga öl och tobak till minderåriga, det kanske är läge att testa om de säljer nåt överhuvudtaget *s*

Fast nu e vi väl ute i gränslandet för vad frågeställaren behöver/vill veta.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar