Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

jag har dödat min glugg!!

Produkter
(logga in för att koppla)

atps

Medlem
Jag har lyckats med konststycket att tappa min (medföljande) Nikon 28-80 glugg i golvet. När jag testar den upptäcker jag att bländaren är sluten till max och det går inte att öppna den. Är det lönt att skicka in den på service ellerkan man fixa det själv på något sätt. Tacksam för svar.
 
Aj! Lider med dig. Personligen hade jag lämnat in den på service. Hoppas det inte blir dyrt.
 
Illa. Jag skulle skickat in den till Nikon och be om kostnadsförslag för reparationen. Kvadde bajonetten på en likadan glugg för ett drygt år sedan, kostade ~700 att byta bajonett/Bengt
 
Tråkigt!

Hade det varit ett fast objektiv så brukar det inte vara så krångligt. Men ett zoomobjektiv är definitivt svårare, så vet du inte vad du gör och inte vill riskera att göra saken värre - lämna in det. Om du tycker att det är värt pengarna vill säga.

Kostnaden för arbetet kan nog skjuta i höjden. Kostar det 700kr bara för en bajonettfattning, vilket till och med jag kan byta på 2-3 min, vill jag inte veta priset för att gräva fram bländaren och fixa den.

Men jag tycker att du ska ta kontakt med en reperatör och fråga om råd, de kan säkert uppskatta kostnaden och om det är lönt att reparera det.

/Kalle
 
Ett AF-Nikkor 28-80 får du nog lätt för en femhundring om du lägger ut en köpesannons. Det är knappast värt att kosta på några reparationer på det objektivet.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.