Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag gillar "bildplatta"!

Produkter
(logga in för att koppla)

perstromgren

Aktiv medlem
Jag har sett att DN börjat använda ordet "bildplatta" för det vi normalt här kallar "sensor". Jag tyckte det såg avigt ut först, men jag tycker mer och mer om ordet. Det är målande och beskriver både utseende och funktion.

Vad säger ni andra?

Per.

Jag har sett att DN börjat använda ordet "bildplatta" för det vi normalt här kallar "sensor". Jag tyckte det såg avigt ut först, men jag tycker mer och mer om ordet. Det är målande och beskriver både utseende och funktion.

Vad säger ni andra?

Per.

Duger verkligen detta uttryck på fotosidan? Det är ju ett svenskt ord.

Varför skulle man byta ut det fungerande ordet sensor? Alla vet ju redan vad det är, det hade varit skillnad om det var otydligt och behövdes bytas ut för att bli tydligare.
"Bildplatta" för mina tankar till ritplatta eller iPad fast det kanske bara speglar mina tankar kring det hela. :)

Bra ord, enkelt och beskrivande. Problemet med sensor är att det finns så himla många sorters sensorer, varav flera dessutom används i fotovärlden. Bildsensor är ju också entydigt ifall man inte vill använda de enklaste tillgängliga orden.

Jag måste nog suga på ordet en stund. Rent spontant kändes det oerhört avigt, och jag föreställde mig ett sånt där "framtidsbord", som är en stor skärm, med en massa bilder på, när jag läste rubriken.

Men helt klart ligger det en poäng i att "sensor" kanske inte är det optimala uttrycket. Som flera har påpekat så finns det ju flera sensorer i en modern DSLR, t.ex. AF-sensor, tiltsensor och bildsensor. Så bildsensor kanske kan vara ett bra uttryck.

Men ju mer jag säger bildplatta och kopplar ihop det med just bildsensor, desto bättre känns det. Det känns som typisk söderslang av någon anledning, kanske för att det är så beskrivande och rakt.

Jag gillar inte när man försvenskar redan inarbetade begrepp. Sensor heter det i produktbeskrivningarna och det blir bara förvirrande att kalla det något annat. Försök beställa en rengöring av "bildplattan" på serviceverkstaden ... :)

Jag associerade också ordet till iPad och liknande.

Jag trodde tråden handlade om bildplattor, som Ipad alltså! Så jag tyckte ordet lät bra. Men ersätta sensor? Det verkar ju märkligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar