Vad det gäller fotboll så är det arrangören som bestämmer vad som gäller. Åtminstone på den plan där jag är hemmasupporter finns en skylt som fritt ur minnet säger att jag måste ha biljett, får inte medföra alkohol, vara allför berusad, inte medföra pyrotekniska saker, inte kasta saker in på plan, inte själv befinna mig på plan, inte ha kläder/märken/plakat med rasistiska budskap, följa personalens direktiv och bryter jag mot något av dessa blir jag avvisad. Är jag ovanligt envis med att bryta mot reglerna slipper jag se hemmamatcherna under ett helt år eller mer även om jag löst biljett. Någon fotoförbud finns inte på min hemmaarena men jag har sett bortaplaner som har det och det står på samma skylt eller på biljetten eller så säger matchvärdarna till. Ibland får jag inte ens ta med mitt paraply eller min flagga. Vid lågriskmatcher får man visst ta med vad som helst och till och med picknickkorg till skillnad från att inte få ta med egen läsk och läsken man köper är utan kork.
Jag tycker inte dessa regler är i princip så annolunda gämfört med om jag går på krogen (där jag inte får komma in om jag tex inte har slips), går på konsert, campar eller när jag besöker vilket privat område som helst, hälsar på vänner i deras hem etc etc. Det är inte per default fotoförbud ens på privat område och man förväntas inte veta det av praxis heller, men om man upplyses om det måste man följa upplysningen om man förväntas få vistas på området.
Edit: Är det inte match får jag inte vara där ens om jag har biljett såvida jag inte har nått annat ärende som gör att jag kan vara på arenan, dvs är det stängt får jag inte hoppa över staketet.