Annons

Jag blir helt tokig!

Produkter
(logga in för att koppla)

Jaksun

Medlem
Ja, Jag blir helt tokig!

Jag har i nuläget en laptop, två stationära datorer varav två skärmar är kopplade till en av de stationära, detta blir totalt 4 skärmar.

Varje skärm är totalt olik den andra, bilderna ser helt olika ut på varje skärm, och beroende på vad för typ av bild det är så ser den olika bra ut på varje skärm.

Har två identiska CRT'er av modell Philip brilliance 202p4, detta är 22". Dessa är mörka och helt annorlunda i färgerna jämfört med mina två tfter.

Laptopskärmen och den ena TFTskärmen är otroligt mycket ljusare än CRTerna och visar ofta lite kallare färger.

Jag vet inte vilka skärmar jag ska lita på, vilka är bäst kalibrerade, jag har försökt kalibrera skärmarna, de är dock ändå totalt olika.

Så min fråga är, är det troligast att CRT'erna är bäst kalibrerade och visar bäst resultat eller är det tfterna?
 
Du kan inte sätta CRT=TFT. Självklart är de två olika kvalitéer. Sedan kan man säga att CRT=CRT inte heller stämmer. Men oftast är två TFT:er lika.
 
Citat: Jag vet inte vilka skärmar jag ska lita på, vilka är bäst kalibrerade, jag har försökt kalibrera skärmarna, de är dock ändå totalt olika.

Du skriver att du har kalibrerat skärmarna. Har du gjort det med ögonen eller med mätverktyg?

Med ögonen kan du aldig justera in skärmarna att visa en korrekt bild. Om du har använt mätverktyg har något gått snett i proceduren gissar jag, för då ska de blir väldigt lika, även om de har olika teknik och prestanda.
 
Marcus Hellberg skrev:
Citat: Jag vet inte vilka skärmar jag ska lita på, vilka är bäst kalibrerade, jag har försökt kalibrera skärmarna, de är dock ändå totalt olika.

Du skriver att du har kalibrerat skärmarna. Har du gjort det med ögonen eller med mätverktyg?

Med ögonen kan du aldig justera in skärmarna att visa en korrekt bild. Om du har använt mätverktyg har något gått snett i proceduren gissar jag, för då ska de blir väldigt lika, även om de har olika teknik och prestanda.

Har använt mätverktyg och följt varje steg till punkt och pricka.
 
Något måste ha gått snett någonstans. Har kalibrerat många skärmar och de blir alltid väldigt lika.

När du väljer en mål-gamma är det viktigt att du väljer ett värde som är anpassat till vad skärmarna klarar av. I viss mån spelar även omgivningsljuset i rummet roll. Dina crt skärmar klarar troligen av att visa fler nyanser kring svart och kommer därför att visa bilderna mörkare om du maxar prestandan. Dina LCD skärmar klarar inte detta lika bra och då blir bäst anpassat gammavärde lite lägre. Då blir också bilderna ljusare.

Om du kalibrerar och eftersträvar samma bild på alla skärmarna(inte bästa prestanda) så ska det bli i princip likadant på de alla.(Med små avvikelser givetvis)

Vad gäller färgerna så väljer du ett målvärde (exempelvis 5500k) sen ska skärmarna hamna väldigt nära det genom hela gråskalan om allt står rätt till.

Kan tyvärr inte svara på vad som har gått snett men det osar katt...

Vad har du använt för mätverktyg och programvara?

MVH
Marcus
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.