Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag blir GALEN på Technikdirekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Kakelgasten skrev:
Nää, men NU vet han...alla är vi "nybörjare" till att börja med...alla har inte sådan järnkoll som du har på ALLT...

Nej men har man ingen koll alls så behöver man inte ta till ord som spy galla över, sug-sämst och liknande..............
Då kan man öppna lite lugnare och fråga

Lars J,

I vanliga fall kommenterar jag aldrig personer direkt i några forum - men då du inte drar dig för det så känner jag att jag måste svara.

Om du inte kunde läsa in den svarta ironin i mitt första inlägg som startade denna tråd(som sedan har spårat ut) - så rekommenderar jag dig att inte läsa trådar som jag startar, för helt klart är vi inte kompatibla som människor.

Om mina personliga åsikter är stötande för dig så behöver du inte svara.

För att sakligt bemöta dina synpunkter:

1. Om du läst tråden ordentligt utan att se rött, så hade du sett jag tackat Kakelgasten ordentligt för att han visat mig att det gick att söka på posten.

2. Jag tycker fortfarande att det är dåligt av TD att inte ha lagersaldo eller några onlinefunktioner.

3. Tycker att de borde vara snabbare på att besvara mail då man ofta handlar för ganska stora summor

4. 200:- är inte så farligt, men tillochmed 20:- är dyrt om svenska posten bara låter paketet ligga i mer än 1 vecka utan att göra något.

-- Lazze

Senast ändrad:
Ziden skrev:
Lars J,

I vanliga fall kommenterar jag aldrig personer direkt i några forum - men då du inte drar dig för det så känner jag att jag måste svara.

Om du inte kunde läsa in den svarta ironin i mitt första inlägg som startade denna tråd(som sedan har spårat ut) - så rekommenderar jag dig att inte läsa trådar som jag startar, för helt klart är vi inte kompatibla som människor.

Om mina personliga åsikter är stötande för dig så behöver du inte svara.

För att sakligt bemöta dina synpunkter:

1. Om du läst tråden ordentligt utan att se rött, så hade du sett jag tackat Kakelgasten ordentligt för att han visat mig att det gick att söka på posten.

2. Jag tycker fortfarande att det är dåligt av TD att inte ha lagersaldo eller några onlinefunktioner.

3. Tycker att de borde vara snabbare på att besvara mail då man ofta handlar för ganska stora summor

4. 200:- är inte så farligt, men tillochmed 20:- är dyrt om svenska posten bara låter paketet ligga i mer än 1 vecka utan att göra något.

-- Lazze

Då är det Posten , jag och Technikdirekt som är sug-sämst nu. Men du uppträder perfekt.

I går kväll skrev du att posten hade haft ditt paket i 5 dagar. Mindre än ett dygn senare har Posten haft paketet i mer än 1 vecka.....................

Jag kan nu berätta hur det blev.

Det nummer man får av TD, går att använda för att spåra försändelsen till Sverige. Sen när den är här, så byter Svenska posten ID nummner på paketet. Så man måste ringa posten utland för att få fram det nya nummret.

Så nu kan jag se att mitt paket har kommit fram till mitt utlämningsställe idag.

Har även mailat TD och berättat hur de kan svara på frågor om spårning av svenska försändelser.

Gissa en som skall smita tidigare idag :)

// Lazze

Ziden skrev:

Det nummer man får av TD, går att använda för att spåra försändelsen till Sverige. Sen när den är här, så byter Svenska posten ID nummner på paketet. Så man måste ringa posten utland för att få fram det nya nummret.

Så nu kan jag se att mitt paket har kommit fram till mitt utlämningsställe idag.

Har även mailat TD och berättat hur de kan svara på frågor om spårning av svenska försändelser.

// Lazze

Njae...det har samma ID hela vägen...har beställt vid ett flertal tillfälle och det har alltid varit samma ID...aldrig fått nyt alltså.

Kan vara som så att Posten sätter nytt ID, men du kan ALLTID spåra på ursprungsid

Kul att din paket kommer fram tillsist.

Retar mig på precis samma saker med TD som du gör.

Har beställt en lins därifrån och fick ett svar på tyska som gick ut på att linsen är slut i lager och skickas så fort det går.
Det var drygt 3 veckor sen och jag har inte hört något mer.
Mailade och fick ett svar (efter bara 2 timmar) att de förstår att jag är otålig men de vet inte när de får men den och kan inte svara närmare.

Ziden skrev:

// Lazze

Hej, numret är detsamma, det är bara sista siffran som inte används av DPD. På deras trackingsida så står det alla siffror och den sista är i liten storlek. Om du använder alla siffrorna inklusive den lilla på posten.se så fungerar det där också.

Med reservation för att din beställning var special, alla mina (3) beställnigar har funkat lika dant.

Dvs, DPD/TD ger dig ett 11 siffrigt nummer som börjar på 19. Posten vill ha ett 12 siffrigt nummer som är detsamma som DPDs + 1 slutsifra som även den dyker upp efter de 11 siffriga på DPDs trackingsida....

I min senaste beställning gav TD ut det 12 siffriga direkt, detta går att använda på både posten.se och dpd.net då DPDs trackingsida automatiskt kapar bort sista siffran...

(edit: jag är inte tjatig bara långsam...)

Mitt TD DPD nummer:

974341044742

Posten inrikes:

UT038628135 ( tagit bort 2 siffror här med flit )

Inte så många likheter :)

Mvh Lazze

Ziden skrev:
Mitt TD DPD nummer:

974341044742

Posten inrikes:

Mvh Lazze

Nej det var def. en specialare. Normalt är som sagt 11/12 siffrigt med start på 19. Märkligt att de inte har samma rutin för alla kunder?

Ziden skrev:
Mitt TD DPD nummer:

974341044742

Posten inrikes:

Mvh Lazze

Det där ser väldigt special ut med tanke på att posten "alltid" avslutar med SE efter siffrorna.

Dock tydligen inte i detta fallet...

Hej Kakel spektakel,

Nu när jag hämtat ut paketet så kan jag avslöja att det var XC på slutet, inte SE som man kunde tro!

Så skall man följa sitt TD paket så får man tydligen vara beredd på att ringa posten utrikes o fråga efter det nya nummret när det väl inkommit sverige. Inte hela världen, nu när man vet hur det fungerar!

-- Lazze

Ziden skrev:
Hej Kakel spektakel,

Nu när jag hämtat ut paketet så kan jag avslöja att det var XC på slutet, inte SE som man kunde tro!

Så skall man följa sitt TD paket så får man tydligen vara beredd på att ringa posten utrikes o fråga efter det nya nummret när det väl inkommit sverige. Inte hela världen, nu när man vet hur det fungerar!

-- Lazze

Just nu verkar det var som så att du är den enda som råkat ut för att dom bytat ID-nummer...det är inte standard att dom bytar ID...synd att du inte passade på att fråga varför dom bytat ID på din sändning.

Technikdirekt sköter sig..

Precis tre dagar (eller en helg) efter min beställning (i fredags kl 12.20) har jag nu (måndag kl. 11.45) fått Versandinformation för min beställning. Paketet går ännu inte att spåra på Posten, vilket väl bara betyder att 1. DPD har inte hämtat paketet ännu.

Skönt att ha trådar som den här att läsa när man väntar.. Mitt förtroende för technikdirekt är ganska stort. Alla verkar ha fått sina varor. I den här tråden framgår bara att leverensen ibland verkar dröja onödigt länge eftersom paketet ligger på svenska Posten ett onödigt antal dagar.

twmail skrev:
...ps. Technikdirekt.de må ha en dålig sida som man inte kan se lagerstatus på, men de är iaf hederliga. ds.

Och nuförtiden finns lagerstatus att se.

Jon Jakobsson skrev:
när ni beställt från Technik, har ni då fått skicka in ett foto på era ID handlingar?

Japp. Kändes lite skumt först, men det är ingen som kapat min identitet (vem som nu skulle vilja göra det...) eller länsat mitt oerhört välfyllda (haha) konto ännu iallafall. :)

Värt att tänka på vad gäller beställningar på nätet och säkerhet är att det "svenska systemet" med postförskott och hämtning på Posten är ett speciallfall. Här England har man överhuvudtaget inget val om man vill beställa via postorder (vare sig via nätet eller från vanlig katalog) ALLT betalas med kort (inklusive räkningar om man vill det). Alla leveranser kommer sedan till dörren med någon fraktfirma, det är bara vid specialfall (ex de har kommit förbi två gånger men du var inte hemma, paketen ska ju kvitteras) man kan hämta på någon distributionscentral.

Sedan finns ju inte ID kort (ännu, det ska införas om något år) så normalt identifierar man sig genom att visa upp sitt bankkort eller en "utility bill" (el/gas/vattenräkning, används även om man ex. vill öppna bankkonto) när man hämtar paketen.

SÅ att hävda att det är osäkert att handla från en känd firma som Technikdirekt bara pga att man betalar med kort tycker jag är lite fånigt, det är trots allt bara det normala i de flesta länder,

All handel bygger på förtroende mellan köpare och säljare. Praxis i hur affäer görs upp skiljer mellan olika länder. Ett företag som Technichdirekt skulle vinna på att ha svenskspråkig personal anställd och bygga sin nätplats så den helt pratar svenska. Dock är sannolikt marknaden i Sverige jämförelsevis med den tysk/österrikeska inte allt för stor. Att kommunikationen sker på tyska är inte främande och kan därför upplevas som ett orosmoment, främst när något blir fel.

På samma vis skulle de svenska postorderföretagen kunna etablera sig i lågmomsland och sälja varor för avhhämtning. Det står ju var och en fritt att låta någon hämta varan och bära den över gränsen (förutom sprit). Som den servicemedvetna näringsidkararen löser gärna problemet med att anordna fraketen på beställarens uppdrag.

EU ett sätt att flytta varor, tjänster och kapital över gränserna utan krångel.

avbeställde från pixxas då dom hade 2 veckors leveranstid på 5D, beställde den ifrån technikdirekt istället i onsdags.
har fortfarande inte fått besked att den är skickad och dom har inte dratt pengarna från mitt konto. är det vanligt att det tar flera dagar innan dom ens skickar en beställd vara?
inte så att jag misstror dom då alla verkar nöjda, vill ju bara ha min kamera snabbt... :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar