Annons

Jag blir GALEN på Technikdirekt

Produkter
(logga in för att koppla)
Det scenario som du beskriver gäller eg. all postorderhandel och har ingenting med internetaffärer att göra.

Givetvis så finns det bluffmakare, men att dra alla postorderhandlare över en kam är bara dumt.

--jalle

ThomK skrev:
Jesper.

Ska vi måla upp följande senario. DU går in en fotoaffär i Sverige och vill köpa en kamera.
När du bestämt dig ber mannen bakom diskan om ditt kontokort, läser av det, och ber dig gå hem och vänta. Efter X antal dagar får du ett paket som inehåller en kamera eller ???. Men det spelar väl ingen roll. Ps: Jag är inte fotohandlare.l

I`m not young enough to know everything yet.
/ ThomK

JalleS skrev:
Inte ett dugg oklart, det är så. Detta kan faktiskt ha vissa fördelar. Beställer du böcker från Amazon.co.uk så använder de den svenska momsen, som är lägre än den brittiska (när det gäller litteratur)

--jalle

Men vad gäller i detta sammanhang då ? Varför kör TD med tysk moms ? Har dom inte tillräcklig omsättning på svenska marknaden ? Eller kan man fuska sig runt detta ?

Vore kul att veta, får efterforska lite infom på detta.

/Stefan

ThomK skrev:
Jesper.

Ska vi måla upp följande senario. DU går in en fotoaffär i Sverige och vill köpa en kamera.
När du bestämt dig ber mannen bakom diskan om ditt kontokort, läser av det, och ber dig gå hem och vänta. Efter X antal dagar får du ett paket som inehåller en kamera eller ???. Men det spelar väl ingen roll. Ps: Jag är inte fotohandlare.l

/ ThomK

Nu är det så att denna typ av handel är (och har varit i mer än 10år) mycket vanlig när det gäller distance-shopping då inte alla länder har Sveriges "lysande *" postförskottsystem.

Visst det är ju som vanligt att man alltid ska kolla upp säljaren, privat eller inte spelar ingen roll. Om det är dyra saker så be säljaren ta en bild på varan med ev. serienr synligt och ett på det färdiga paketet (Posten har inte alltid haft hederlig personal som jonglerar med paketen).

* Lysande = man betalar en hutlös summa för tjänsten och får noll och ingen kundservice. Och dessutom får vänta ett dygn extra på att avi-eländet ska komma hem i lådan.

ps. Technikdirekt.de må ha en dålig sida som man inte kan se lagerstatus på, men de är iaf hederliga. ds.

tiger656 skrev:
Men vad gäller i detta sammanhang då ? Varför kör TD med tysk moms ? Har dom inte tillräcklig omsättning på svenska marknaden ? Eller kan man fuska sig runt detta ?

/Stefan

Jag har för mig att när du handlar inom EU och EES så betalar du inte svensk moms eller tull. Dock skall du betala gällande moms i det land du handlar från.

Mer info finns ju hos tullverket.

Tullverket

ThomK skrev:
Jesper.

/ ThomK

Ehhh???

Okej.. vad har det med saken att göra?

Man köper en grej, betalar den. Sen att detta tar några dagar att få hem är väl knappast butikens fel?

Vi målar upp följande scenario:

Du bestämmer dig för att köpa ett EF 180/3.5L Macro USM. Du går in till din handlar, som tittar på dig.. undrar lite, kollar i prislistan.. Ja, den vill jag ha 14.995:- för, men det är beställningsvara. Visst tänker du, inga problem, jag får servicen av fotohandlaren om det skulle vara några problem. Tiden går, inget objektiv, och den där resan till gotland för att fotografera orkideér börjar göra sig påmind. Du ringer din handlare.. -Nej tyvärr, det finns inte hemma, det dröjjer. Där står du på Gotland nu, utan din macro-glugg.

Alt B:

Du kontaktar ett större svenskt internethandelsföretag, de vill bara ha 14500:- för objektivet, men har tyvärr inget i lager, de kan nog få fram ett på två veckor, det är okej, du behöver inte ligga ute med några pengar, men det blir precis innan din gotlandsresa. Dagarna går och du ringer och frågar. Nej tyvärr, inget svar från Canon ännu. Där står du nu på Gotland utan glugg.

Alt C:

Du loggar in på B&H Photo Video i New York, beställer ett EF 180/3.5L Macro USM för 8800:- Du faxar dina kreditkortsuppgifter för verifikation. Väljer UPS Express som leveransvillkor. Kostar visserligen 440:- i frakt, men det får väl gå, eftersom det är så pass billigt.
3-4 dagar senare ringer UPS-killen på din dörr. - Hej, jag har ett paket till dig. Glad packar du upp gluggen...som du betalat 9200:- för. 2 veckor senare kommer räkningen på tull (3.2%) och moms (25%), översatt till 2550:-. Du summerar det hela till 11750:- och du fick det 1½ vecka innan du ska åka till Gotland, vilket ger dig tid att lära känna ditt objektiv på.
Du är glad och staten har fått sina pengar.

Den som inte är glad är din handlare, som inte kunde konkurrera med den låga dollarkursen och den snabba leveransen. Det svenska internethandelsföretaget är inte heller glada, för de kunde inte heller konkurrera, varken med priset eller leveranstiden.

twmail skrev:
Jag har för mig att när du handlar inom EU och EES så betalar du inte svensk moms eller tull. Dock skall du betala gällande moms i det land du handlar från.

Mer info finns ju hos tullverket.

Tullverket

Det är detta jag tänker på när jag funderar på om inte TD skall lägga svensk moms på sina priser till svenska kunder. Tröskelvärdet för tyskland ligger på 100000 euro vilket man kan fundera på om TD säljer för till Sverige/år.

http://skatteverket.se/skatter/moms/troskelvarden.html

/Stefan

Jeppe skrev:

Den som inte är glad är din handlare, som inte kunde konkurrera med den låga dollarkursen och den snabba leveransen. Det svenska internethandelsföretaget är inte heller glada, för de kunde inte heller konkurrera, varken med priset eller leveranstiden.
Nej, och snart är de arbetslösa pga. att ingen är villiga att betala för vare sig varor eller tjänster i Sverige.
Av ungefär samma anledning lägger företag ner verksamheter på löpande band i Svedala och tiotusentals svenskar losar jobbben. Det är iofs. en helt annan historia men en bara annan sida av samma mynt.

Precis Mats..Det svenska företagsklimatet är inte sunt. Å andra sidan, hade dollaren stått i 10:- så hade handlen med USA nog inte varit så "omfattande"

Thomas Wallström.

Du har rätt, man ska välja leverantör, oberoende vem det är och be honom skicka ett fotografi med indevidnr; synligt.Ps: vilken internethandlare varesig i Tyskland eller i USA skulle besvära sig med att skicka detta till en "liten" kund i Sverige Problemet kvarstår andå trots din bild på datorn på vad du har betalat ex; 12000 kronor för, som kommer att belasta ditt kontokort. PS: Du kanske får tillbaka dina pengar efter X antal månadet. Frågan kvarstår ändå... varför inte handla i Sverige och inte betala förän du har varan på disken och kan se vad du betalar för.
Man ska kanske ifrågasätta dom som är extremt priskänsliga, där kamera köps ekonomin hänger på några hundra kronor i netto vinst eller hur: gäller även Jesper.
/ThomK

Frågan kvarstår ändå... varför inte handla i Sverige och inte betala förän du har varan på disken och kan se vad du betalar för. Man ska kanske ifrågasätta dom som är extremt priskänsliga, där kamera köps ekonomin hänger på några hundra kronor i netto vinst eller hur:

Problemet är väl att priskillnaderna mellan ex tyskland och expert fridhemsplan eller liknande lokala handlare, stockholm är lite väl stor för att bara ignoreras..

Canon 100-400 på expert=16995:-
TD = ca 13200:-

/Stefan

Ziden skrev:
Hej,

Versandinformation 13951899

Men vad jag förstår så går den inte att spåra? Har provat via DHL hemsksida utan framgång.

-- Lazze --

Tja, det är inte DHL utan DPD som kör ut deras paket. Medans paketet är i tyskland kan du spåra på www.dpd.net med numret som börjar på 19xxxxxxxxx. När paketet kommer till Sverige kan du spåra antingen via dpd.net eller via posten.se

dl_4711 skrev:
Enligt DHLs svenska representanter är DHL och Deutsche Post i princip samma sak numera, så om de så behagar omvandlar de paketen till postpaket. Då går de givetvis via svenska posten och det kan i princip ta hur lång tid som helst från det att de ankommer till "Internationalen Paketstation (IPS)" och sedan skickas vidare. Jag beställde nyligen grejer från Tyskland som ankom IPS efter mindre än ett dygn - men ändå tog det nio dagar för paketet att komma fram.

Heja Posten!

Deutsche Post och DHL är inte samma sak. Däremot så har Deutsche Post genom att köpa Danzas som sedan köpte DHL bytt namn på Danzas till DHL. Danzas var tidigare ASG som levvade en del post från utlandet om jag inte missminner mig. Hur som hellst så ska man nog inte förväxla DHLs flygfraktverksamhet med den landsvägsgående (tidigare Danzas), inte riktigt samma snabba leveranser så att säga ;-)

/Jesper

Att det är glasklart innebär ju inte att alla följer reglerna till 100%. Jag skulle misstänka att många leverantörer väntar tillsdess att de blir frågade av myndigheterna.

Men jag ska erkänna att jag är ingen skattejurist och inte vet mer detaljer utöver att man ska betala svensk moms när handeln till Sverige går över ett visst belopp.

--jalle

tiger656 skrev:

/Stefan

Aldrig kunde jag tro att mitt inlägg i ren frustration skulle generera så här många svallande känslor :) Heja Internet!

Vad det gäller handel inom EU så tycker jag staten är extremt blåögd(hur nu staten just kan vara blåögd) - då de varit en av de främsta påhejjarna för ett EU-medlemskap, de måste ju kunnat förutspå konsekvenserna av vårt sjuka skattesystem mot andra länders. Frågan som social välfärd lär vi inte lösa i denna tråd(hörde hur en del började gnissla Estlands-tänder nu). Men tydligt är iallafall att för en normal internetanvändare så är cirka 20% lägre totalpris värt att jobba en del för.

Hur som, så har den vänliga Kakelgasten visat mig att man kan spåra DPD paket via http://www.posten.se

Sen är det tråkigt att den svenska posten är så sug-sämst, det är väl ett arv av att ha varit statligt!

// Lazze \\

Ziden skrev:
Aldrig kunde jag tro att mitt inlägg i ren frustration skulle generera så här många svallande känslor :) Heja Internet!

Vad det gäller handel inom EU så tycker jag staten är extremt blåögd(hur nu staten just kan vara blåögd) - då de varit en av de främsta påhejjarna för ett EU-medlemskap, de måste ju kunnat förutspå konsekvenserna av vårt sjuka skattesystem mot andra länders. Frågan som social välfärd lär vi inte lösa i denna tråd(hörde hur en del började gnissla Estlands-tänder nu). Men tydligt är iallafall att för en normal internetanvändare så är cirka 20% lägre totalpris värt att jobba en del för.

Hur som, så har den vänliga Kakelgasten visat mig att man kan spåra DPD paket via http://www.posten.se

Sen är det tråkigt att den svenska posten är så sug-sämst, det är väl ett arv av att ha varit statligt!

// Lazze \\

Varsågod...hoppas att du får dina grejor efter helgen...ligg på telefonen till Poståkeriet på måndag...och lycka till.

Först spy galla över Technikdirekt
Sen klaga på att det kostar 200 kr att få paketet hemskickat till Sverige.
Efter det så börjar klagan på att Posten är super dåliga och suger.

Själv har du inte ens lärt dig att spåra paketet innan du gnäller på alla andra...............................

Frågan kvarstår ändå... varför inte handla i Sverige och inte betala förän du har varan på disken och kan se vad du betalar för.

Att köpa på postorder innebär alltid en risk. Det är upp till var och en att avgöra om den risken är värd det, i relation med den besparingen man gör.

Genom att handla på postorder av tysklands-baserade firmor, sparar jag i runda slängar 15% på priset - ibland "bara" hundralappar, ibland tusenlappar. De svenska handlarna drabbas, men så länge det finns personer som - likt du - anser att besparingen inte är värd risken, så kommer svenska handlare att finnas kvar.

Resten av handlarna kan byta inriktning, och sälja andra produkter; De 15% jag sparar på mina fotopryler kan jag ju nämligan använda till att köpa annat för. Läs gärna
artikeln i Sydsvenskan om hur man som handlare får agera om man skall ha en chans att överleva.

Lars Johnsson skrev:
Först spy galla över Technikdirekt
Sen klaga på att det kostar 200 kr att få paketet hemskickat till Sverige.
Efter det så börjar klagan på att Posten är super dåliga och suger.

Själv har du inte ens lärt dig att spåra paketet innan du gnäller på alla andra...............................

Nää, men NU vet han...alla är vi "nybörjare" till att börja med...alla har inte sådan järnkoll som du har på ALLT...

Ziden skrev:
KakelGast,

ja det var uppmuntrande! Nästa fråga som kommer är, vad har posten gjort med mitt paket i 5 dagar???? Snälla någon där uppe ( eller där nere ) sluta trilskas och skicka ut avin!

Kanon att veta att man kan spåra via gamla (o)hederliga posten! Tackar för det!

Jaja, gissar att det blir ytterligare en helg utan leksaker!

Är det bara jag som tycker det är konstigt att DHL inte kör ut paketen? Utan bara lämnar över dem till respektive lands postverk?

Mvh Lazze

Tycker du borde kolla upp det, det verkar ju som paketet inte lämnat Tyskland, och i så fall är det knappast Posten som strular.

alf109 skrev:
Tycker du borde kolla upp det, det verkar ju som paketet inte lämnat Tyskland, och i så fall är det knappast Posten som strular.

Förklaringen är nog snarare så att paketet bytt ID-nummer när Posten tagit hand om det i Sverige. Så har det varit med de tre senaste beställningarna jag gjort på Technikdirekt.

Ca en vecka efter texten "Tyskland, Försändelsen har kommit till importterminal i mottagarens land för vidare transport" visats på´Postens hemsida har jag fått en avi i brevlådan.
mvh Mattias

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar