ThomK skrev:
Jesper.
Ska vi måla upp följande senario. DU går in en fotoaffär i Sverige och vill köpa en kamera.
När du bestämt dig ber mannen bakom diskan om ditt kontokort, läser av det, och ber dig gå hem och vänta. Efter X antal dagar får du ett paket som inehåller en kamera eller ???. Men det spelar väl ingen roll. Ps: Jag är inte fotohandlare.l
I`m not young enough to know everything yet.
/ ThomK
Ehhh???
Okej.. vad har det med saken att göra?
Man köper en grej, betalar den. Sen att detta tar några dagar att få hem är väl knappast butikens fel?
Vi målar upp följande scenario:
Du bestämmer dig för att köpa ett EF 180/3.5L Macro USM. Du går in till din handlar, som tittar på dig.. undrar lite, kollar i prislistan.. Ja, den vill jag ha 14.995:- för, men det är beställningsvara. Visst tänker du, inga problem, jag får servicen av fotohandlaren om det skulle vara några problem. Tiden går, inget objektiv, och den där resan till gotland för att fotografera orkideér börjar göra sig påmind. Du ringer din handlare.. -Nej tyvärr, det finns inte hemma, det dröjjer. Där står du på Gotland nu, utan din macro-glugg.
Alt B:
Du kontaktar ett större svenskt internethandelsföretag, de vill bara ha 14500:- för objektivet, men har tyvärr inget i lager, de kan nog få fram ett på två veckor, det är okej, du behöver inte ligga ute med några pengar, men det blir precis innan din gotlandsresa. Dagarna går och du ringer och frågar. Nej tyvärr, inget svar från Canon ännu. Där står du nu på Gotland utan glugg.
Alt C:
Du loggar in på B&H Photo Video i New York, beställer ett EF 180/3.5L Macro USM för 8800:- Du faxar dina kreditkortsuppgifter för verifikation. Väljer UPS Express som leveransvillkor. Kostar visserligen 440:- i frakt, men det får väl gå, eftersom det är så pass billigt.
3-4 dagar senare ringer UPS-killen på din dörr. - Hej, jag har ett paket till dig. Glad packar du upp gluggen...som du betalat 9200:- för. 2 veckor senare kommer räkningen på tull (3.2%) och moms (25%), översatt till 2550:-. Du summerar det hela till 11750:- och du fick det 1½ vecka innan du ska åka till Gotland, vilket ger dig tid att lära känna ditt objektiv på.
Du är glad och staten har fått sina pengar.
Den som inte är glad är din handlare, som inte kunde konkurrera med den låga dollarkursen och den snabba leveransen. Det svenska internethandelsföretaget är inte heller glada, för de kunde inte heller konkurrera, varken med priset eller leveranstiden.