Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver vägledning

Produkter
(logga in för att koppla)
Njae, de har ingen koll. Jag råkar vara inne i rallysvängen lite och även på ett litet hörn på nämnda rally.

Det blir vanligare och vanligare att arrangörer försöker sälja rättigheterna till att fotografera men i praktiken är det allemansrätten som gäller längs rallyvägarna. Arrangören har fått en liten släng av hybris. Ledningen för denna tävlingen gjorde milt uttryckt ett väldigt dåligt intryck på oss andra som jobbade under tävlingen.

En rallysträcka är dock avlyst så den är inte att betrakta som allmän längre dock fast hur långt inte i skogen det gäller har nog aldrig prövats.

Det kanske är mitt fel att det blivit som det blivit eftersom jag skickade med ett användaravtal för två år sedan när jag plåtade bilder därifrån.

Skulle de erbjuda dig att gå med så kan du väl göra det om du vill, men betala inte ett öre. Det är svårt att få igen. Pressleg kan du glömma, de är inte ens i närheten av att få ge ut sådana.

Leta runt lite bland motorforum så hittar du antagligen nånstans där du kan länka till din sida. Gubbarna som kör dessa rallyt brukar vara ganska köpfriska, men snåla.

Mvh
Maverick
 
La märke till några saker. De bilder som trinod säger sig äga är vad det verkar bara fyra stycken och de är säkert deras.

Det andra är att jag känner till några av de fotografer som länkas till och jag skulle bli mycket förvånad ifall de har betalat för att fota där.

Så jag tolkar det mer som att de är intresserade av att kanske länka upp dig oxå. Möjligt iofs att de försöker ta betalt för att du är okänd men det visar sig väl.

Alla bilder ligger sedemera under respektive fotografs hemsida och såvitt jag kan se gör inte arrangören något anspråk på att äga dessa rättigheter.

Mvh
Maverick
 
Avlyst? det måste väll ändå vara själva vägen som är avlyst då? eller är sträckan inhängnad? i terrängen kan det väll inte va fotoförbud?
enligt reglerna (vägtraffikkungörelsen?) är allt som inte är väg terräng, och tvärtom, och brukar börja på andra sidan vägdiket,
(exempel om du kör av från vägbanan för att du har fel på bilen, och inte villvara ivägen, så åker du inte dit för att ha kört i terrängen, om du däremot nöjes kör i diket, kan du nog vara ett brott mot förbudet att köra i terräng)

Arangören kan väll inte förbjuda nån att stå i terrängen brevid den avlysta vägen (vägområdet), och fotografer bilar som kör förbi.
 
Beror väl snarare på hur långt ifrån man står. Ska man hårddra det och någon sitter med värsta telet kan de inte göra ett skvatt.
 
Damocles skrev:
Beror väl snarare på hur långt ifrån man står. Ska man hårddra det och någon sitter med värsta telet kan de inte göra ett skvatt.

Du är i din fulla rätt att från allmän plats fota vad du vill, undantaget militärt skyddsområde tror jag. Med andra ord är det lagligt men smaklöst att tex stå på gatan och fota in i grannens sovrum. Ingen skulle heller kunna förbjuda dej att tex med tele fota en konsär om du ej befinner dej på konsärorådet där det gäller fotoförbud. Detta torde gälla även för rallytävlingar.
 
Erik Schalin skrev:
Jo


Förklara gärna.

Är det däras egen privata mark med fotoförbud, eller har dom hyrt all till vägen angränsande mark?, eller känner sig förarna kränkta så det blir ofredande om man fotar?

Hur gör dom för att hindra eventuella privata markägare att stå på sin mark och fota, eller upplåta sin mark åt andra fotografer?

Är tävlingen så viktig så den klasas som skyddsobjekt?

Räknas tävlingen som nåt sorts konstinstallation som uppnår verkshöjd?

Religösa skäl?, tävlingen får inte avbildas presis som profeten Mohamed.

Brott mot riketssäkerhet?

Eller är vägen inkapslad i nån sorts tunnel så ända sättet att se in är att göra inbrott?


Vad händer om man fotar ändå?, stolpiller i röven o rakavägen till kairo?
 
David G skrev:
Arangören kan väll inte förbjuda nån att stå i terrängen brevid den avlysta vägen (vägområdet), och fotografer bilar som kör förbi.

Arrangören har antagligen något slags säkerhetsansvar, men jag skulle bli förvånad om de kan tvinga iväg folk från terrängen. De får låta bli att köra istället.

Att vägen är avlyst påverkar inte rätten att fotografera, det är fortfarande allmän plats.
 
Detta svar fick jag tillbaka.

Detta svar fick jag tillbaka.

Hej igen
1. Vi säljer inga bilder, däremot har vi ett avtal med ett antal fotografer som ger oss rätten till att nyttja dessa bilder gratis till vår hemsida,reklamblad,samt tidningen PublikTidningen, om Midnattssolsrallyt

2. Fotografen säljer sina bilder själv, precis som Du alldeles riktigt påpekar

3. Vad vi däremot har rätt till är namnet Midnattssolsrallyt .
Namnet ägs av KAK , och är registrerat av Patent och Registeringsverket,



Du får gärna fotografera, och även publicera/sälja Dina bilder till ett nyhetsinslag, men Du kan faktiskt INTE sälja
bilder utan vårat medgivande till kunder ifrån Din hemsida.
Det är därför Du behöver en accreditering
Den fick Du inte p.g.a. att Du var för sent ute.

Du kan göra en parallel med TV och dess rättigheter. Du kan aldrig hindra ett nyhetsinslag.
Däremot kan Du hindra att man sänder t.ex. ifrån STCC utan tillstånd, däremot aldrig några menuter i Sportspegeln...

Vi är inte ute efter några pengar i dessa sammanhang, de avtal vi arbetar med är att vi byter tjänster.
 
Re: Detta svar fick jag tillbaka.

melker2001 skrev:

Du får gärna fotografera, och även publicera/sälja Dina bilder till ett nyhetsinslag, men Du kan faktiskt INTE sälja
bilder utan vårat medgivande till kunder ifrån Din hemsida.
Det är därför Du behöver en accreditering
Den fick Du inte p.g.a. att Du var för sent ute.

Det var det dummaste jag hört på länge. Klart att du får sälja hur mycket du vill.

De här killarna blandar ihop päron och äpplen. Man kan bara stoppa någon från att fotografera, inte från att sälja.

På ett slutet evenemang som STCC eller VM går det att kontrollera vilka fotografer och TV-bolag som får tillträde. I TVs fall får bara det bolag som köper "rättighterna" släpa in så mycket prylar att de kan sända hela tävlingen. Övriga TV-bolag får bara skicka en fotograf från sin nyhetsredaktion.

Men när du kommer som stillbildsfotograf hindrar ingen dig för att sälja bilderna. Skulle någon försöka komma med ett sådant avtal (vilket händer) så skulle alla yrkesfotografer dra därifrån.

Vad de här killarna blandar ihop är rätten att bestämma vilka som får komma in med möjligheten att kontrollera försäljning.
I det här fallet går inte att förbjuda dig från att fotografera och då kan de inte heller kontrollera din försäljning.

Ta Stockholm maraton som exempel. Där finns det firmor som plåtar löparna och säljer bilder till dem. Fotofirman har avtal med arrangörerna och får tillgång till deras adresser på löparna för marknadsföringen.
Men skulle du plåta en löpare och veta vem du har plåtat har du full rätt att sälja en bild till löparen.

Rättigheterna till namnet har ju heller inte något med detta att göra. Det är ju en baggis att komma ifrån det. Man skriver ju inte Midnattsolsrallybilder utan bilder från Midnattsolsrallyt...
 
Senast ändrad:
Ja! det måste vara några riktiga amatörer eller så vet dom något som vi inte vet.
Vi får se hur det slutar.

// Håkan
 
David G skrev:
Avlyst? det måste väll ändå vara själva vägen som är avlyst då? eller är sträckan inhängnad? i terrängen kan det väll inte va fotoförbud?
enligt reglerna (vägtraffikkungörelsen?) är allt som inte är väg terräng, och tvärtom, och brukar börja på andra sidan vägdiket,
(exempel om du kör av från vägbanan för att du har fel på bilen, och inte villvara ivägen, så åker du inte dit för att ha kört i terrängen, om du däremot nöjes kör i diket, kan du nog vara ett brott mot förbudet att köra i terräng)

Arangören kan väll inte förbjuda nån att stå i terrängen brevid den avlysta vägen (vägområdet), och fotografer bilar som kör förbi.

Du får ju gärna läsa klart meningen. Jag skrev rätt tydligt att det, vad jag vet, inte har avgjorts hur långt in i skogen det gäller. Precis som magnus skriver så har det med säkerhet att göra och det händer att folk blir avhysta från rallysträckor, även fotografer. Ibland är säkerhetsproblem för stora och då stryks sträckan från rallyt. Det avgörs normalt av banchefen. Det blir vanligare och vanligare att en enkom säkerhetschef finns oxå.

Så i klartext innebär det att om du sitter i säkerhet så kan de inte längre göra något utan då är det bara att plåta fritt.

Vet inte hur juristerna ser på det faktum att alla bilar är märkta med MSR:s loggo när det kommer till bildförsäljning.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Vet inte hur juristerna ser på det faktum att alla bilar är märkta med MSR:s loggo när det kommer till bildförsäljning.

Inga problem. Ett varumärkesskydd hindrar inte någon från att fotografera dina produkter och sälja bilderna.
 
Maverick skrev:
Vet inte hur juristerna ser på det faktum att alla bilar är märkta med MSR:s loggo när det kommer till bildförsäljning.

Mvh
Maverick

Syftet med att sätta sin logotyp på bilarna är ju att få så mycket exponering som möjligt av den i rätt miljö. Ju fler bilder den syns på desto bättre.
 
Maverick skrev:
Du får ju gärna läsa klart meningen. Jag skrev rätt tydligt att det, vad jag vet, inte har avgjorts hur långt in i skogen det gäller. Precis som magnus skriver så har det med säkerhet att göra och det händer att folk blir avhysta från rallysträckor, även fotografer. Ibland är säkerhetsproblem för stora och då stryks sträckan från rallyt. Det avgörs normalt av banchefen. Det blir vanligare och vanligare att en enkom säkerhetschef finns oxå.

Så i klartext innebär det att om du sitter i säkerhet så kan de inte längre göra något utan då är det bara att plåta fritt.

Vet inte hur juristerna ser på det faktum att alla bilar är märkta med MSR:s loggo när det kommer till bildförsäljning.

Mvh
Maverick



Vadå läsa klart? ursäkta att jag kritiserade rally-ledningens tolkning, har du varit med och utformat reglerna?


är en person med kamera så mycket mer störande än en utan?
 
Re: Re: Detta svar fick jag tillbaka.

froderberg skrev:
Det var det dummaste jag hört på länge. Klart att du får sälja hur mycket du vill.

De här killarna blandar ihop päron och äpplen. Man kan bara stoppa någon från att fotografera, inte från att sälja.

På ett slutet evenemang som STCC eller VM går det att kontrollera vilka fotografer och TV-bolag som får tillträde. I TVs fall får bara det bolag som köper "rättighterna" släpa in så mycket prylar att de kan sända hela tävlingen. Övriga TV-bolag får bara skicka en fotograf från sin nyhetsredaktion.

Men när du kommer som stillbildsfotograf hindrar ingen dig för att sälja bilderna. Skulle någon försöka komma med ett sådant avtal (vilket händer) så skulle alla yrkesfotografer dra därifrån.

Vad de här killarna blandar ihop är rätten att bestämma vilka som får komma in med möjligheten att kontrollera försäljning.
I det här fallet går inte att förbjuda dig från att fotografera och då kan de inte heller kontrollera din försäljning.

Ta Stockholm maraton som exempel. Där finns det firmor som plåtar löparna och säljer bilder till dem. Fotofirman har avtal med arrangörerna och får tillgång till deras adresser på löparna för marknadsföringen.
Men skulle du plåta en löpare och veta vem du har plåtat har du full rätt att sälja en bild till löparen.

Rättigheterna till namnet har ju heller inte något med detta att göra. Det är ju en baggis att komma ifrån det. Man skriver ju inte Midnattsolsrallybilder utan bilder från Midnattsolsrallyt...

Först måste du väl precisera, om det är bilder i journalistiskt syfte eller om de också kan användas i reklamsyfte.

En bild från en motortävling där bilen, bilens ägare, eller förare kan kännas igen och används i reklamsammanhang går utanför reglerna för bilder som publiceras i journalistiskt syfte.
Lägger man upp bilder som kan köpas måste man vara klar med vad bilderna skall användas till. Vilket sammanhang, journalistik, webb , reklam

Mikael
 
David G skrev:
Vadå läsa klart? ursäkta att jag kritiserade rally-ledningens tolkning, har du varit med och utformat reglerna?


är en person med kamera så mycket mer störande än en utan?

Eftersom du svarade med nån form av fråga angående avlysningen så tolkade jag det som att det var en replik på mitt inlägg snarare än en kritik mot ledningen. Jag uppfattar över huvud taget inte någon kritik mot ledningen i ditt tidigare inlägg.

Men nä jag har inte varit med att utforma reglerna men jag har jobbat efter dem de senaste femton åren ungefär. Bredvid vägen är ett relativt begrepp som hos olika personer motsvarar allt från mindre än en halv meter till 150 meter. Ibland spärrar arrangören av tillfartsväger mer än 150m innan. Vissa områden är helt förbjudna att stå pga säkerhet. Inför svenska rallyt diskuterades det enbart utsatta publikplatser. På vissa SM-tävlingar och vissa sträckor har det varit så och då har det bara varit ackrediterade fotografer som fått röra sig utanför dessa inom vissa begrännsningar.

Och ja, en person med kamera är ofta betydligt mer störande än en utan. "Fotografer" har en tendens att tro att kameran är nån slags supersköld som skyddar mot allt farligt. Därför att de mååååste ju bara få sin bild och då kan man ju ställa sig var som helst tycks de anse. Än värre har det blivit sedan tv-bolagens fotografer börjat lägga ut kameror alldeles vid vägkanten och vanligt folk inte fattat att fotografen faktiskt inte står kvar. De vill ju ta lika häftiga bilder de med sin kamera, med skillnaden att de står kvar för att trycka på knappen.

Problemet med avlysningen är att det inte är klartlagt hur långt den går till skillnad från när en resturangägare t ex hyr en plätt av gatan för att göra en uteservering över sommaren. Den avlysta delen äger arrangören rätt att bestämma över. Tidigare så har det mest rört säkerhetsfrågor, men pga det svåra ekonomiska lägget som många föreningar befinner sig i så har det blivit vanligare att man begrännsar de kommersiella rättigheterna till bilder. Rally är väl den enda gren tror jag där det uppstår problem eftersom det krockar med just allemansrätt. Så med som mycket annat så är det oklart tills det har avgjorts i domstol och det krävs en förening som är beredd att ta den fajten. Eller som utvecklingen är så det vanligare och vanligare att större evenemang drivs som bolag och där är det väl en tidsfråga innan någon driver det vidare.

Mvh
Maverick
(hmm långt inlägg blev det)
 
Re: Re: Re: Detta svar fick jag tillbaka.

macrobild skrev:
Först måste du väl precisera, om det är bilder i journalistiskt syfte eller om de också kan användas i reklamsyfte.

En bild från en motortävling där bilen, bilens ägare, eller förare kan kännas igen och används i reklamsammanhang går utanför reglerna för bilder som publiceras i journalistiskt syfte.
Lägger man upp bilder som kan köpas måste man vara klar med vad bilderna skall användas till. Vilket sammanhang, journalistik, webb , reklam

Mikael
Fast där är det ju köparen det ansvaret ligger på, inte om han får sälja bilden eller inte. Det är först om han själv börjar göra reklam det kan köra ihop sig.
 
Jag har en sak när du säger att fotografer inte får röra sig på speciella platser ute i skogen. Är man en anknuten fotograf till Svenska Bilsportsförbundet får men en legitimation som ger en tillträde till hela tävlingsområdet. Det står även " Personen tillträder området på egen risk" på kortet.
Tycker att ledningen på Midnattsolsrallyt har snurrat till det ganska mycket. Man kan fundera på om det vet vad de gör…

Var själv och plåtade ute på sträckan i Ljusne åt tidningen Hälsinge Kuriren.

Hoppas det löser sig.
/ Jens L´Estrade
www.soderhamnarn.com
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.