Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag behöver vägledning

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Hejsan

För någon månad sen var jag en aktiv besökare i detta forum för jag letade efter en digitalkamera som passade mig. Människorna här tippsade mig om en DiMAGE 5 och lite kringutrustning till kameran.

Nu kommer problemet. Jag är INTE nöjd med kameran. Varför?

Batteritiden är inte bra, man kan inte se genom "titthålet" utan att ha kameran på (det kan vara riktigt irriterande vissa gånger), auto-fokusen är totalt värdelös. Det går inte ens att försöka använda den.

För varje foto man tar behöver man ta 2-5 bilder,till och med då lever man av ovishet om bilden kommer att bli skarp.

Både displayen och "titthålet" är helt värdelösa att stämma in skärpan på. Man måste kunna läsa avstånd med hjälp av ögat. - Hmmm är det 15,16,17 eller 18 m? Så ögonblicksbilder är väldigt svåra att ta.

Efter man tagit bilden är det omöjligt (ok, om du tar en bild med "macro" på 40 m avstånd är det inte det) att se om bilden är skarp eller inte.

Bildkvaliten är fin men tyvärr bil ofta, väldigt ofta färgarna för matta.

Blixten ska vi inte tala om (men vilken inbyggda blix är egentligen bra?).

Som ni förstår är jag missnöjd med mitt köp :(

Det är nu jag behöver vägledning. Jag älskar verkligen att fotografera och det är något jag brinner för. Ska jag sälja min kamera, gå vidare och köpa mig en ny kamera som ger mig det resultatet jag vill ha?

Eller ska jag stanna kvar och gör det bästa av situationen? - Människor har trottsallt haft sämre kameror än vad jag har just nu.

Hjälp!

Hej igen Thomas...

Om jag inte missminner mig så fick du följande råd av mig på din fråga

ThomasT skrev...
Mitt köp kommer att vara en digitalkamera för det känns som att den är överlägsen systemkameran i mitt fall (jag ska ta mycket bilder, första hand lagras på datorn och sedan kanske skrivas ut).

Jeppe skrev...
Fel Fel Fel !!! Nä allvar, jag skulle vilja rekommendera en systemkamera och så en scanner istället...

Men nu har du gjort ditt val och jaa... det gäller att göra det bästa av situationen.

Det är väl inget fel på Di 5:an.. Kim Wallung eller Jan Arleklint kan säkert ge dig bra tips på hur du ska gå tillväga för att förbättra för dig...

- Men som alltid med digitala kameror så gäller det att ha en bunte uppladdningsbara med sig.

- Att se om bilden blir skarp är en sak som du vänjer dig vid ju mer du fotograferar. Förlita dig till autofokusen.

- Läs manualen några gånger till...

Lycka till

Mvh
Jeppe

Håller med om Jeppes råd om autofokusen.

Använd den i första hand och lär dig ordentligt i vilka situationer den sviker och vidta åtgärder i just de fallen. Lär dig var i bild sensorn är som effektivast, förmodligen i mitten. Använd ficklampa om det är mörkt och fokusera på objekt på samma avstånd som motivet om kontrasten i motivet är för låg.

Du kan trösta dig med att knepig manuell fokusering gäller så gott som alla digitalare utan riktig spegelreflexsökare.

Hej

Kan den låsa autofocus genom att hålla nera avtryckaren halvvägs?

Använd i så fall den funktionen om du komponerar om. Förhoppningsvis kan då då även låsa exponeringsvärdena.

Roine

Okej, tack tack.

Jag antar att jag ska försöka använda mig av auto-fokusen mer.

En ny kamera gör mig troligen inte till en bättre fotograf.

Någon som vill vifta hit Kim och Jan, de kanske kan ge lite tips? ;)

Även om jag själv, liksom Kim, inte använder 5 utan 7i hjälper jag dig gärna tillrätta så mycket jag kan.

Digitalt foto är inte i alla delar ekvivalent med det analoga, det har jag själv erfarit och haft en ganska lång invänjningsprocessi den digitala fotovärlden. Men nu! Nu stortrivs jag, och det vill jag hjälpa dig till att också göra.

/Jan Arleklint

Angående fokusering vill jag bara nämna att jag alltid prioriterar autofokus, utom vid macrofoto där den manuella passar bättre.

/Janne Arleklint

Japp..det handlar om att lära sig behärska kameran, när man vant sig och lärt sig hur den fungerar så är den kanon :)
Har inga problem att se när skärpan är inställd på 7i iaf.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar