Annons

Jag är inte galen; bara Norrman.....

Produkter
(logga in för att koppla)

raderadmedlem

Avslutat medlemskap
....men jag är j..lig "trött" på dagens digitala mainstream-kamror. Nu är dom lika lika som bimbos på cat-walken.

Som den innovatör jag alltid har varit; överlåter jag nu EOS till fördel för Fuji.
Tänker jag rätt; eller är jag bara Norrman?

Tänk, tyck, undra.
/Erik J

Det lilla jag vet...

..går i den riktningen. Det lilla jag vet går i riktning dynamik...
Tycker du att jag tänker rätt?
S5:an kommer om en vecka+; sveriges första......det måsste ju vara en Norrman :)

Tja, du har väl någon idé om fördelarna med att byta system. Förmodligen stämmer det för dig och då blir det bra.

Men visst är de högkvalitativa kamerorna väldigt lika och producerar fina bilder om det finns kompetens bakom kameran.

Just dynamiken verkar vara en Akilleshäl för APS-C formatet.

Canon kommer kanske att replikera med bättre tonomfång både för den stora och den lilla sensorn. Senare i vår vet vi nog mer om detta...

JanOlofHärnström skrev:
Tja, du har väl någon idé om fördelarna med att byta system. Förmodligen stämmer det för dig och då blir det bra.

Men visst är de högkvalitativa kamerorna väldigt lika och producerar fina bilder om det finns kompetens bakom kameran.

Just dynamiken verkar vara en Akilleshäl för APS-C formatet.

Canon kommer kanske att replikera med bättre tonomfång både för den stora och den lilla sensorn. Senare i vår vet vi nog mer om detta...

Visst. Kompetens om att hålla sig innom -1 - +5 EV kann man ju ha; köra bracketing och HDR kann man ju oxå; när det är möjlig.
Canon kommer säkert med bättre tonomfång....nån gång......men idag är det Mp som säljer, tyvärr.

Fuji har ju lösningen med dubbel uppsättning av pixlar, låg och högkänsliga. Därmed begränsas möjligheterna av att öka upplösningen ytterligare utan att öka sensorns storlek.
Canons stora sensor har bättre dynamik, bl.a annat för att pixlarnas yta är större och kan fånga mer ljus utan att leverera störande brus.
Det ska bli spännande att se om Canon verkligen kan förbättra den lilla sensorn så att det blir en markant skillnad i dynamik.

Bracketing, HDR och annat lafs kan man göra med vilken kamera som helst.

Det ska bli intressant och studera kommande tester av nya Fujin när man jämför den sida vid sida mot konkurrenterna. Med samma motiv och testförhållanden.

JanOlofHärnström skrev:

Canons stora sensor har bättre dynamik, bl.a annat för att pixlarnas yta är större och kan fånga mer ljus utan att leverera störande brus.
Det ska bli spännande att se om Canon verkligen kan förbättra den lilla sensorn så att det blir en markant skillnad i dynamik.

Bättre dynamik? Motsvarande vad då??? Canon's kavring-kamror?
Tänker jag rätt eller fel?
/Erik J

5D har större sensor och bättre dynamik än Canons kameror med mindre sensor.

Många har bytt från 20D, 30D mm till 5D för att bilderna ser bättre ut när de har ett större omfång. Färgerna och detaljrikedomen upplevs bättre.

För min del får det gärna komma en fullformatare som är billigare än 5D. Men allra helst vill jag ha en uppföljare till 30D med bättre dynamik.

fujicanon skrev:
Det vill jag oxå; men det tror jag icke Canon levererar; tyvärr :-((

Jag är rädd att du har rätt där. Canon har iaf inte hittills visat några intentioner på att förbättra det dynamiska omfånget. Megapixlar är alldeles för viktiga för att sådant "tjafs" som dynamiskt omfång ska få utrymme i deras prosumer kameror.

Om en konkurrent med större dynamiskt omfång i sina kameror börjar få allt för stor uppmärksamhet och uppenbara konkurrensfördelar, då vaknar väl Canon. Men tills dess får vi nog inte se så mycket på den fronten från Canons sida. Jag hoppas jag har fel!

Hade verkligen S3:an ett så bra dynamiskt omfång i realiteten? Jag vill minnas att FOTO hade jämfört den mot en 20D och konstaterat att man i Raw fick lika bra dynamiskt omfång med den senare.

Nu läste jag denna test precis i början av mitt kameraintresse så jag var inte kunnig nog att värdera resultatet, men ni andra kanske kan rätta mig?

Nej

Nej Stefan; det hadde inte S3; med råga, bara lite.
S5:ans sensor är ny; tanken ät rätt; om resultatet är rätt.....vet jag om 2 veckor......

Re: Nej

fujicanon skrev:
Nej Stefan; det hadde inte S3; med råga, bara lite.
S5:ans sensor är ny; tanken ät rätt; om resultatet är rätt.....vet jag om 2 veckor......
Kul att du väljer att testa själv. Jag är för "feg" och skulle gärna se oberoende tester först. Speciellt som sensorn i S3:an också var annorlunda och tanken redan då var rätt.

Låt bli att byta system och använd de pengar du sparar till att resa till intressanta platser istället... det gör nog mer för bilderna. ;-)

Ska sälja med 1d mark 2 nu mot en 5d.

Grunden till det är det dynamiska omfånget, högre upplösning, större sökare.

Hoppas jag blir nöjd.

Det är väl med kameror som med mycket annat. Jag säger som min pappa brukade säga: "Det spelar ingen roll hur snygg Mersan än är, det är samma skit som kliver ur den i alla fall." ;o)

Erik, du dynamiskt galne norrman... eftersom du så gärna vill bli av med din Canon-utrustning så kan jag gärna ta emot den helt utan någon extra kostnad för egen del. Ett väldigt generöst erbjudande, tycker jag! ;o)

Du gör mej mållös, Susanne......

Sans skrev:
Det är väl med kameror som med mycket annat. Jag säger som min pappa brukade säga: "Det spelar ingen roll hur snygg Mersan än är, det är samma skit som kliver ur den i alla fall." ;o)

Erik, du dynamiskt galne norrman... eftersom du så gärna vill bli av med din Canon-utrustning så kan jag gärna ta emot den helt utan någon extra kostnad för egen del. Ett väldigt generöst erbjudande, tycker jag! ;o)

Jag har inte en enda Merca. Men lånade en 20 år gml. 500:a i höstas. Blev haffad av Tullen på Svinesund, misstänkt för olaglig innvandring.................(say no more)

Men, dynamiska Norrmen finns det gott om; mer o mindre galna. Jag tycker det är fel av mej å utnytta din generösitet; vi har ju icke engång delat en flaska rödvin.
mvh Erik J

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar