Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jag är överlycklig

Produkter
(logga in för att koppla)

Brummelisa

Aktiv medlem
Länge har jag velat ha en Hasselbladare. Dels för den vackra skärpan, men också för att alla andra verkar vara nöjda med dem.

Jag har tyckt att en bladare verkar väldigt dyr att få tag på, men om jag köper del för del blir det ju inte så dyrt på en gång.

I alla fall. För att stilla min hunger köpte jag en Kiev 88 CM från araxphoto.com för två år sen. Den har väl egentligen inte producerat så vackra bilder, men jag älskar ändå att jobba med det fyrkantiga formatet samt att springa runt med en stor kamera.

För någon vecka sedan vann jag två auktioner på eBay. Dels en filmhållare (vet inte vad det heter, men ni vet vad) gjord '80 i fint skick för knappt 1000 SEK (inkl frakt).

Och sen en riktigt lyckoträff. En 500 C/M-kropp från '94 för 1600 inkl frakt med Waist level finder och rapid crank i nästan nyskick.

Nu fattas bara en lins och det verkar vara så att riktigt fina CF 80 går för runt $400

Men jag är inte enbart överlycklig för att jag har fått kroppen billigt utan det som är bäst är själva känslan när man trycker av. Kieven slammrar till (som bladaren gör), men sen väser den lite. Det gör inte bladaren. Men det jag är mest förbluffad över är att bladaren är så smidig att dra runt. Visserligen har jag varken lins eller filmback på, men när jag tar av filmbacken på kieven kan man nästan inte dra runt den med en hand på rapid cranken.

Ursäkta en lång historia, men jag var bara tvunen att dela med mig känslan av riktigt svenskt arbete :)

/ Marcus
 
Varmt välkommen. Jag är själv ganska nybliven bladar-ägare, men den känslan har jag aldrig fått med en annan kamera, och ljudet är underbart. Det jag är mest imponerad av hur de har fått ihop alla funktioner med ren mekanik - svensk ingenjörskonst när den är som bäst!
Jag började med ett grundkit (hus, mag och 80mm) och har köpt på mig lite grejer pö om pö. Det är roligt att botanisera bladargrejer - det finns så mycket. Här om dan plåtade jag porträtt första gången med bladaren - jäklar vilken skärpa.

//Lasse
 
Jeppe skrev:
Grattis...husen är sällan dyra.. Det är gluggarna som tömmer börsen ;)

Visserligen är gluggarna ganska dyra. Men jag hade stor tur med huset med.

Jag har kolla på eBay under 2 månader vad priserna ligger på och det brukar landa på runt $250 - $300 för ett bra hus som är tillverkat i slutet av 80-talet. Mitt fick jag för $200 och är tillverkat '94 :)

/ Marcus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.