Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Jösses vilken kvalitet på den stora bilden.

Produkter
(logga in för att koppla)

mipert

Aktiv medlem
Varje dag (på väg till dagis) går jag förbi Benettons butik på Kärleksgatan.

Där hänger en bild som är rätt stor och den är fantastiskt skarp.
Jag har sett 18x24-bilder av sämre kvalitet.

Man kan se varje hårstrå och hudpor tydligt återgiven.
Jag har mejlat Benetton för att få lite info om vem som fotograferat och vilken teknik som använts.

Oliviero Toscani (som Benetton har fimpat sedan ett par år) använde Mamiya 6x7 för sina bilder.

Vi får se vad de säger.

Bilagor

• benetton.jpg
    benetton.jpg
    34.8 KB · Visningar: 2,438
Senast ändrad:
I en årsbok av Foto från femtiotalet var det bilder från glasplåtar som var 24*30cm, man kan ju säga att utsnitten från de bilderna såg helt okej ut...

Jag kan ju påpeka att jag inte tror att tekniken är densamma på den här bilden. :)

Glasplåtarna var visst inte 24*30, men ruggigt skarpt var det. I Fotografisk årsbok 1959 var artikeln/bilderna publicerade om någon är intresserad.

Det var en sak som slog mig, om bilden är så bra är det inte ett ganska bra tryckeri också?

Senast ändrad:
Och här är svaret från Benetton:

James Mollison tog bilden (han tar alla bilder för deras kampanjer) och utrustningen var film (inte digitalt) i 6x7-format.
Vilken utrustning eller film nämnde de aldrig.

Jag skickade tillbaka lite Grazie och sådant.

Mellanformat med film alltså...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar